۳ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۹
رشد ۱۳ درصدی صادرات کرمان/ پسته به داد کرمان رسید
فاصله بسیار تا کف رقم صادراتی؛

رشد ۱۳ درصدی صادرات کرمان/ پسته به داد کرمان رسید

کرمان – صادرات استان کرمان در حالی نسبت به سال گذشته ۱۳ درصد افزایش یافت که همچنان با کف رقم صادراتی استان یعنی دو میلیارد دلار فاصله بسیار دارد.

به گزارش خبرنگار بازار، طبق آخرین رقم اعلام شده در خصوص صادرات استان، ۲۶۳ میلیون دلار صادرات تا پایان مهر ماه سال جاری در کرمان محقق شده که ابهام در خصوص وضعیت صادرات استان کرمان را افزایش داده است.

مطابق با گفته های رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان سالانه حداقل دو میلیارد دلار صادرات در استان ثبت می شود که رسیدن به این رقم در ماه های باقیمانده سال جاری با نگاه تردید آمیز انجام می شود.

این در حالی است که گفته می شود رقم ۲۶۳ دلاری طبق اعلام رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان نسبت به سال گذشته ۱۳ درصد هم افزایش یافته است.

افزایش این رقم به دلیل افزایش تولید پسته و صادرات این محصول در سال جاری روی داده است!

نگران افت صادرات نیستیم

 رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در گفتگو با بازار می گوید: درست است که تا دست یابی به رقم نهایی صادرات استان کرمان فاصله داریم اما نگرانی در این زمینه وجود ندارد و پیش بینی می کنیم به رقم دو میلیارد دلاری خواهیم رسید ضمن اینکه کرمان توانایی رسیدن به رقم بالاتر نیز دارد.

محمدرضا قوام آبادی می گوید: عمده صادرات پسته در نیمه دوم سال انجام می شود و برداشت محصول سال جاری نیز آبان ماه به پایان رسیده است.

وی تصریح کرد: تا مهر ماه ۱۶ هزار و ۶۳۰ هزار تن محصول کشاورزی استان کرمان صادر شده است و در سال جاری ۱۵۰ هزار تن پسته برداشت شده است که مسلما رقم ارزاوری کشاورزی افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: کشاورزی مهمترین زمینه ارزآوری در استان است بطوریکه در نیمه نخست سال تنها ۳۵ میلیون دلار از صنعت و ۲۵ میلیون دلار از معدن ارزآوری شده است.

وی گفت: پسته و مغز پسته، خرمای خشک و تازه، سیمان، کاشی و سرامیک، مصنوعات مسی، روغن خوراکی، نانوکامپوند، سنگ و کنسانتره مولیبدن مهمترین ارقام صادراتی استان کرمان است.

قوام آبادی ادامه داد: مجموع صادرات سال گذشته یک میلیارد و ۱۳ میلیون دلار بوده است که این افت شدید به دلیل افت ۹۰ درصدی تولید پسته بوده است.

می توانیم میزان صادرات را پنج برابر افزایش دهیم

رئیس اتاق کرمان بازرگانی استان کرمان در گفتگو با بازار اظهارداشت: استان کرمان سالانه ۲ میلیارد دلار ارزآوری از صادرات دارد که این رقم را می توان با توجه به پتانسیل های کرمان به ۱۰ میلیارد دلار افزایش داد.

سیدمهدی طبیب‌زاده افزود: در سال جاری گروه های مختلفی از تجار کشورهای مختلف به خصوص از هند و چین و عمان به استان کرمان سفر کرده اند.

وی تصریح کرد: استان کرمان با ۶۶ کشور رابطه اقتصادی دارد و از مجموع ۵۰۳ کالایی که تعرفه تشویقی دارد ۵۰ قلم در کرمان تولید می شود.

وی تاکید کرد: باید پتانسیل های استان کرمان را شناسایی و در راستای توسعه زمینه ارزاوری تلاش کنیم.

مسئولان به دور از سیاسی کاری صادرات را افزایش دهند

رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان نیز در گفتگو با بازار ادامه داد: مسئولان استان کرمان باید بدانند که ارزآوری مهمترین شاخص توسعه استان کرمان است و در این زمینه باید هر اقدامی که امکان دارد انجام دهند و از سیاسی کاری و تعارض های سیاسی با یکدیگر به شدت پرهیز کنند.

حسین امیری ادامه داد: در حالیکه کشور در شرایط تحریم قرار دارد استان کرمان باید با تعامل بیشتر با تجار کشورهای همسایه زمینه را برای تامین نیازهای آنها فراهم کنیم و در این راستا توسعه توانمندی های معدنی و صنعتی استان کرمان اهمیت فوق العاده دارد.

نماینده مردم زرند و کوهبنان گفت: توسعه اقتصاد مقاومتی در راستای تولید محصولات صادرات محور باید یکی از سیاست های اصلی استان کرمان باشد.

وی گفت: استان هایی که به مرز نزدیک هستند می توانند با استان های کشورهای همسایه که نسبت به پایتخت به هم نزدیک ترند تبادل های اقتصادی انجام دهند.

وی با اشاره به دعوت از سفرای کشورهای مختلف به استان کرمان گفت: این افراد با حضور در کرمان از نزدیک با قابلیت های اقتصادی استان کرمان آشنا شدند.

وی بر توسعه اقتصاد بین الملل در کرمان به خصوص در زمینه کشاورزی، معادن و صنایع و صنایع دستی و گردشگری با کشورهای مختلف به ویژه اوراسیا تاکید کرد و گفت: می توان با برنامه ریزی زمینه را برای توسعه صادرات غیر نفتی در استان هایی مانند کرمان مهیا کرد.

زمینه جذب سرمایه های خارجی فراهم شود

وی ادامه داد: در جنگ اقتصادی با غرب هستیم و باید مردم و مسئولان همگی به این درک برسند که با اقدامات مناسب زمینه توسعه اقتصادی را فراهم کنند.

رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان گفت: هند، کشورهای حاشیه خلیج فارس به خصوص قطر و عمان، افغانستان، پاکستان، روسیه و عراق از جمله کشورهایی هستند که در کنار چین در استان کرمان زمینه تبادل تجاری ویژه دارند.

وی ادامه داد: باید در کرمان در کنار توسعه صادرات زمینه جذب سرمایه های خارجی نیز فراهم شود و از صادرات مواد خام نیز به شدت خودداری شود.

پیش‌بینی افزایش صادرات و ارزآوری

مدیرکل گمرکات استان کرمان گفت: امسال تقریبا آمار صادرات در حال رشد است و با توجه به وضعیت پسته و اعلام بازرگانان پسته، وضعیت این محصول بهتر است و اگر بازارهای قبلی را داشته باشند، پیش بینی این است صادرات به قریب به یک میلیارد دلار برسد. ضمن اینکه صادرات پسته در نیمه دوم سال بیشتر است.

محمدرضا قادر در خصوص وضعیت صادراتی سال گذشته و دلیل افت قابل تووجه ارزآوری اظهار کرد: در ۶ ماهه نخست امسال ۲۶۳ میلیون دلار کالا از گمرکات استان کرمان صادر شده و ممکن است از گمرکات دیگر استان ها نیز کالاهای استان صادر شده باشد که فعلا این آمار را نداریم.

وی افزود: صادرات ۶ ماهه از نظر وزنی نسبت به ۶ ماه نخست سال ۹۷ تغییری نداشته اما از نظر ارزشی ۱۳ درصد افزایش را شاهد هستیم.

قادر تصریح کرد: در سال های ۹۳ تا ۹۶ میزان صادرات از گمرکات استان کرمان همیشه از یک میلیارد دلار عبور می کرد اما در سال ۹۷ به دلیل اتفاقی که برای محصول پسته استان افتاد و تولید کمی داشتیم، آمار صادرات حدود ۵۳ درصد کاهش داشت؛ زیرا ۹۰ درصد صادرات استان پسته است.

کد خبر: ۶۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha