۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۰
افزایش نرخ ارز بدون «بسم الله»/ گفتار درمانی، کافی نیست
بازار گزارش می دهد

افزایش نرخ ارز بدون «بسم الله»/ گفتار درمانی، کافی نیست

با وجودی که بانک مرکزی قصد دارد با گفتار درمانی مانع از رشد نرخ ارز در کشور شود اما قیمت این کالا بدون فعالیت لیدرهای تنش زای بازار و به بهانه قرار گرفتن ایران در لیست سیاه «اف ای تی اف» همچنان روندی رو به رشد دارد.   

اسدالله خسروی- خبرگزاری بازار: گروه ویژه اقدام مالی موسوم به FATF  دیروز ایران را در لیست سیاه قرار داد. این اقدام دشمن برای محدود کردن روابط ایران با دنیا در حالی انجام شده است که ایران مدت هاست با هیچ بانکی مراوده ندارد و تبادلات مالی خود را با مکانیزم های خاص انجام می دهد.

قرا گرفتن ایران در لیست سیاه اگر چه بار روانی را در جامعه ایجاد می کند که مبادا در دریافت درآمدهای ارزی کشور مشکلی ایجاد شود اما رئیس کل بانک مرکزی به مردم اطمینان داده است که چنین وقایعی مشکلی برای تجارت خارجی و ثبات نرخ ارز ایجاد نمی کند.

البته طی یک ماه گذشته و درست در زمانی که قرار بود گروه ویژه اقدام مالی اواخر بهمن ماه گذشته برای ایران تصمیم گیری کنند دلالان سود جو در بازار ارز موقعیت را مناسب دیدند و با ملتهب کردن بازار سعی کردند قیمت ارز را افزایش دهند هر چند این التهاب موجب شد تا قیمت دلار طی یکماه اخیر بیش از ۱۰۰۰ تومان افزایش یابد اما بانک مرکزی تکید کرد که سرمایه گذاران ارز مواظب سرمایه های خود باشند چرا که این افزایش قیمت در این روزها مقطعی است و قیمت ارز در بازار کاهشی می شود.

لیست سیاه بی تاثیر

اظهارات مکرر رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر کاهش نرخ رز در روزهای آینده هر چند مانع از رشد قیمت دلار ۱۴ هزار ۳۵۰ تومان در بازار آزاد شد اما دیروز با قرار گرفتن ایران در لیست تحریم ها بازار ارز را در شرایط جدیدی قرار داده است.

دیروز رییس کل بانک مرکزی در واکنش به انتقال ایران به لیست سیاه FATF، اعلام کرد: عملکرد بانک مرکزی به مردم اطمینان داده که با چنین تصمیمی از سوی دشمن مشکلی اقتصاد کشور را تهدید نمی کند و این اقدامات نمی تواند ثبات نرخ ارز را به هم ریزد.

همتی در ادامه افزود: درحالی که در تمام بیانیه های مجمع گروه ویژه اقدام مالی، مشخص بود که کشور ما گام‌های بلندی در این مسیر برداشته است. مردم عزیزمان خوب میدانند که در این دوران سخت تحریم‌های ظالمانه و فشار حداکثری، نظام پولی و مالی کشورمان توانسته است ارتباطات تحریم ناپذیری با نظام پولی و مالی دنیا، خارج از چارچوب FATF برقرار کند که تا حد زیادی تهدیدهای ناشی از سنگ اندازی و دشمنی امریکا را مهار کرده است. بانک مرکزی نیز، با همراهی سایر بخش‌های اقتصادی، مسیر خود را در جهت بر آورده ساختن نیازهای تجاری کشور، بدون وقفه انجام خواهد داد.

اینکه بانک مرکزی معتقد است؛ مردم نگران بی ثباتی نرخ ارز در بازار پس از قرار گرفتن ایران در لیست سیاه نباشند، می تواند از بعد روانی تا حدودی تاثیر گذارباشد چرا که اعلام می کند راههای دیگر برای دریافت منابع ارز ی کشور ایجاد شده است و از این طریق به خوبی می توانیم تحریم های بانکی را دور بزنیم اما به عقیده کارشناسان بازار ارز در چنین روزهایی نباید به حال خود رها شود و گفتار درمانی شاید نتواند به نحو شایسته بر بات نرخ ارز آن هم در چنین شرایطی کار ساز شود.

گرانی دلار و منفعت دولت!

البته خیلی ها رشد نرخ ارز و افتادن قیمت دلار در کانال ۱۴ هزار تومان را به نفع دولت عنوان می کنند و می گویند؛ با توجه به اینکه نرخ کنونی دلار در بازار بالاتر از نرخ واقعی آن است و از طرفی بالا رفتن نرخ ارز در بازار همیشه به نفع دولت تمام می شود، بنابراین بانک مرکزی برای جلوگیری از رشد نرخ ارز در بازار آزاد باید با سیاست های خاص کارشناسانه وارد عمل و مانع از رشد قیمت این کالا شود زیرا با افزایش نرخ ارز قیمت کالا و خدمات نیز افزایش و مردم در فشار اقتصادی بیشتری قرار می گیرند.

هم دلالان سود جو و هم خود بانک مرکزی می خواهند از بازار مستعد گرانی  ارز قیمت ها را افزایش دهند. چرا که بانک مرکزی تا کنون اقدام قابل توجهی برای کاهش نرخ ارز طی چند هفته اخیر که نره دلار بیش از ۱۰۰۰ تومان در بازار افزایش یافت انجام نداده است.

یک اقتصاددان در گفتگو با " بازار" با بیان این که قرار گرفتن ایران در لیست سیاه " اف ای تی اف" به مانند این است که درب اصلی خانه که از قبل بسته شده است، با این کار درب اتاق ها نیز بسته شود، گفت: با تحریم بانک مرکزی ایران که از مدتها پیش توسط امریکا و عوامل آن انجام شد در عمل ایران از همان روز در لیست سیاه قرار گرفت بنابراین قرار گرفتن دوباره ایران در لیست سیاه "افی ای اتی اف " اتفاق خاصی را در قتصاد ایران ایجاد نمی کند.

آلبرت بغزیان استاد اقتصاد دانشگاه تهران با بیان این که قرار دادان ایران در لیست سیاه، توسط گروه ویژه اقدام مالی " اف ای تی اف" فقط به خاطر کسب امتیاز از ایران بوده است، گفت: ایران پس از تحریم بانک مرکزی غیر مستقیم در لیست سیاه قرار گرفت بنابراین لزومی نداردایران به دشمن امتیاز بدهد تا در لیست سیاه که هم اکنون درآن شرایط است قرار گیرد.

وی تاثیر قرارگرفتن ایران در لیست سیاه " اف ای تی اف" را ایجاد فرصت مناسب برای گرانی ارز در بازارعنوان کرد و افزود: هم دلالان سود جو و هم خود بانک مرکزی می خواهند از بازار مستعد گرانی  ارز قیمت ها را افزایش دهند. چرا که بانک مرکزی تا کنون اقدام قابل توجهی برای کاهش نرخ ارز طی چند هفته اخیر که نره دلار بیش از ۱۰۰۰ تومان در بازار افزایش یافت انجام نداده است.

گرانی دلار بدون جمشید بسم الله

این اقتصاددان با بیان این که افزایش قیمت ارز در بازار آزاد بدون "جمشید بسم الله ها " بالا می رود گفت: ازآنجایی که قیمت ارز طی یکماه اخیر در بازارآزاد به شکل خزنده ای در حال افزایش است، بنابراین خبری از لیدرهای تنش زدای ارزی در باز نیست و از طرفی بانک مرکزی می خواهد قیمت ارز را در نقطه ای که به نفع خود باشد قرار دهد و آن وقت  از ابزارهای لازم برای ممانعت از افزایش نرخ ارز در بازار استفاده کند.

به گزارش بازار، رابطه مستقیم افزایش قیمت ارز بر افزایش نرخ کالا و خدمات نگرانی هایی را برای مردم ایجاد می کند که در صورت افزایش نرخ ارز در بازار آزاد قیمت ها نیز به تبع آن در بازار افزایش یابند. بنا براین بانک مرکزی باید هر چه سریعتر برای ساماندهی قیمت ارز در بازر وارد میدان شود تا قیمت این کالا سیر صعودی را در پیش نگیرد.

کد خبر: ۶٬۱۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha