۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۲
رشد ۲ برابری ارزش معاملات فرابورس نسبت به بورس/ متوسط‌ها در اوج سوددهی
تحلیل روزانه بورس/۳۰ بهمن۹۸؛

رشد ۲ برابری ارزش معاملات فرابورس نسبت به بورس/ متوسط‌ها در اوج سوددهی

فرابورس به علت دارا بودن نمادهای جذاب توانسته رشد خوبی را نسبت به بورس کسب کند.

بازار- وحید بلالی: شاخص کل در پایان معاملات امروز با رشد ۶۶۳۴.۲۳ واحدی توانست خود را به کانال ۴۸۰ هزار واحد نزدیک کرده و در جایگاه ۴۷۸۷۵۴ واحد بایستد. ارزش معاملات خرد بورس چهارشنبه ۳۲۱۰ میلیارد تومان بود و خالص تغییر مالکیت بورس تهران ۲۷۵ میلیارد تومان حقوقی به حقیقی بود.

ارزش معاملات فرابورس بیشتر از ۲ برابر بورس

ارزش معاملات امروز فرابورس بیش از ۲ برابر بورس شد. ارزش معاملات در بورس ۱۷,۴۰۳,۲۹۳.۳۰۶  میلیون ریال بود، ارزش فرابورس امروز به عدد شگفت انگیز ۳,۶۵۳,۸۸۲.۲۷۷ میلیون ریال رسیده که بیش از دو برابر بورس است. فرابورس به علت دارا بودن نمادهای جذاب توانسته رشد خوبی را نسبت به بورس کسب کند، اصلاحات بازار پایه در مهر ماه امسال نیز نتوانست جلوی رشد فرابورس را بگیرد، بازار پایه فرابورس به علت دامنه نوسان تا ۱۰ درصد  برای بسیاری از سرمایه گذاران بسیار جذاب بود اما با اصلاحات سازمان بورس این جذابیت تا ماه ها از بین رفت اما فرابورس باز هم به خود آمده و با توجه به محدودیت های زیاد و داشتن دامنه نوسان کمتر از بورس حالا با استقبال سرمایه گذاران مواجه شده است.

وضعیت گروه های بورسی چطور است؟

گروه های متوسط و کوچک بورسی روند پرشدت تری نسبت به گروه های بزرگ داشته و رشد بیشتری را داشتند، شاخص کل بورس رشد ۱.۴۱ را در معاملات امروز تجربه کرده در حالی که شاخص قیمت هم وزن به رشد ۲.۳۰ درصدی رسیده و بیش از ۱.۵ برابر نسبت به شاخص کل رشد داشته است.

گروه رایانه و فعالیتهای وابسته که نماد یک گروه کوچک یا متوسط بوده امروز رشد بسیار خوبی را تجربه کرد، سه نماد این گروه پرتقاضا بوده و در آستانه صف خرید قرار داشتند، رکیش که این هفته اصلاح قیمتی خود را آغاز کرده بود امروز توانست این اصلاح را پایان داده و وارد محدوده مثبت شود، اوضاع مرقام و مداران در این گروه نیز مثبت و خوب است.

شرکت های فراکاب همچنان از دسترس خریداران دور بوده و همه روزه با صف های سنگینی روبرو هستند، نمادهای بورس، فرابورس، کالا سردسته رشد گروه های بورسی لقب گرفته و بازار در هر وضعیتی که باشد رو به رشد کار خود را ادامه می دهند، نماد بورس انرژی نیز که به شدت روند صعودی را طی کرده بود چند روزی است برای بررسی وضعیت بسته شده است.

در آستانه شب عید وضعیت گروه حمل و نقلی ها نیز به شدت مثبت بوده و چند نماد این گروه در وضعیت پرتقاضا قرار گرفته اند، حریل، حپارسا و حتاید با صف های سنگین روبرو بوده و حفارس، حسیر و حکشتی بر رشد خود ادامه می دهند، نماد حکشتی که تاثیر بسیار زیادی بر شاخص کل دارند نیز امروز به شدت مثبت بوده و به رشد خود ادامه می دهد، این نمادکه رشد بسیار زیادی را تجربه کرده بود در هفته گذشته در وضعیت اصلاح قیمتی قرار گرفته بود.

اوضاع نمادهای بانکی نیز امروز به تعدیل برگشته اما پرتقاضا و در آستانه صف خرید قرار نداشتند، غول های بانکی مانند بانک ملت، تجارت و صادرات در محدوده استراحت قرار دارند و نمادهای کوچک بانکی رشد خود را آغاز کرده اند، گزارش ماهانه بزرگان بانکی ناامید کننده بوده اما برعکس گزارش ماهانه و ۹ ماهه  نمادهای کوچک امیدوار کننده است، سپرده سنگین در بانک های بزرگ کار را برای آنان سخت کرده و بار زیادی بر گردن آنان انداخته و باعث زیان ده شدن آنان شده است، در بانک های کوچک این وضعیت برعکس بوده، گویا این نوع بانک ها توانسته اند از تورم برای رشد خود بهره زیادی ببرند. نمادهای وکار متعلق به بانک کارآفرین و وملل متعلق به موسسه مالی اعتباری ملل امروز در آستانه صف خرید قرار داشتند و نمادهای بانک ملت و تجارت کم تقاضا بودند.

سیمانی ها و دارویی ها و غذایی ها نیز امروز به شدت پرتقاضا بودند، شیمیایی ها روز پر فراز و نشیبی را طی کردند، بزرگان خودرویی نیز وضعیت مناسبی نداشته و همچون چند روز گذشته در محدوده کم تقاضا قرار داشتند.

نفتی ها امروز به شدت مثبت بوده و شتران توانست پرچمدار رشد این گروه بوده و در شاخص کل نیز تاثیرگذار باشد.

 بازار امروز رشد خوبی را تجربه کرده و برآیندها از ادامه رشد در هفته آینده حکایت دارد.

کد خبر: ۶٬۰۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha