۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۳
آینده روابط عربستان سعودی و آمریکا در دوره بایدن
عرب نیوز بررسی کرد

آینده روابط عربستان سعودی و آمریکا در دوره بایدن

یک سایت عرب زبان در تحلیلی عنوان کرد که صحبتهای بایدن درباره عربستان در کارزار انتخاباتی را نباید جدی گرفت.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی عرب نیوز اخیرا مقاله ای با عنوان «آینده روابط عربستان سعودی و آمریکا در دوران بایدن» با قلم «السولامی محمد» منتشر نموده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

عربستان سعودی و امریکا از زمان دیدار «فرانکلین روزولت» و «ملک عبدالعزیز» در سال ۱۹۴۵ دارای ائتلاف راهبردی دیرینه بوده اند و این روابط چندان تغییر نکرده و بر مبنای همکاری های راهبردی قدرتمند در منطقه و جهان بوده است.

ولی برخی تحلیل گران تغییرات احتمالی مهم در این روابط را در دولت بایدن انتظار دارند و  معتقدند این روابط شاید از سطح روابط دوره اوباما نیز پائین تر باشد، زیرا بایدن در تعیین مواضع سیاست خارجی اوباما نقش داشت.

ولی اگر تاریخ روابط و منافع مشترک میان ریاض و واشنگتن را در خلال بیش از هفت دهه گذشته در نظر بگیریم، بعید است دوره بایدن متفاوت باشد، زیرا عربستان وزنه سیاسی و اقتصادی بزرگی در جهان محسوب می شود و نقش مهمی در مبارزه با تروریسم دارد.

افزون براین واشنگتن از نفوذ عربستان در تعیین بهای انرژی جهانی آگاه است که نمونه اخیر آن، درخواست شرکت های نفتی شل امریکا از ترامپ برای گفتگو با مقامات سعودی و افزایش بهای نفت تا سطح مورد منفعت طرفین است.

ریاض در داخل نیز اصلاحات مهمی را در همه سطوح در خلال پنج سال گذشته انجام داده است. دمکرات های امریکا به طور تاریخی بر مسائل ویژه ای مانند حقوق بشر توجه داشته اند.

کوتاه آن که ریاض توانایی کافی برای دفاع از منافع ملی خود و ایجاد روابط با دولت آینده امریکا را همانند دولت های پیشین  و درعین حال بهره مندی از روابط خاص با دیگر بازیگران بین المللی مانند چین، روسیه و اتحادیه اروپا دارد.

بایدن شاید در مورد ایران به دنبال توافق تازه باشد که این توافق با مشورت متحدان خلیج فارس به ویژه ریاض خواهد بود. همچنین انتظار می رود بایدن موضع سختی را علیه مواضع اردوغان در قبال اروپا و در لیبی اتخاذ کند که با ریاض همسو خواهد بود.

من ایجاد تحولات مثبت در روابط ریاض و واشنگتن و انعقاد قراردادهای بزرگ میان دو متحد را بعید نمی دانم.

در آخر آنکه سخنان بیان شده در کارزار انتخاباتی را نباید جدی گرفت. سخنان انتخاباتی ترامپ علیه ریاض و مواضع او پس از  ورود به کاخ سفید نمونه ای روشنی در این زمینه است.

کد خبر: ۵۹٬۴۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha