۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۰
دلار دوباره در کانال به ۱۴ هزار تومان بازگشت
" بازار" از وضعیت فعالان بازار ارز در روزهای پایانی بهمن ماه گزارش می دهد

دلار دوباره در کانال به ۱۴ هزار تومان بازگشت

قیمت دلار طی یکی دو هفته اخیر روندی افزایشی  به خود گرفته تا جایی که در ۱۰ روز اخیر حدود ۱۰۰۰ تومان بر نرخ آن افزوده شده است است.

به گزارش "بازار" اولتیماتوم گروه ویژه اقدام مالی موسوم به "اف ای تی اف" به ایران درباره لزوم پذیرش شرایط و ضوابط آن در روزهای آخری بهمن ماه باعث شد تا تغییراتی برنرخ ارز اخیر ایجاد شود.

تغییراتی که البته ناشی از جوسازی دلالان سود جو در این بازار مهم اقتصادی است و باعث شده قیمت دلار با رشد قیمت همراه شود و در بازار با ورود به کانال 14000 تومان به قیمت 14100 تومان برسد و به تبع ان حتی در صرافی های رسمی بانکی  نیز دلار به 13900 تومان قیمت بخورد.

نرخ دلار در بازار آزاد که اوایل هفته گذشته نیز تا حدود ۱۴ هزار تومان رسید، پس از اظهارات رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر زیان سرمایه گذاران ارزی در صورت سرمایه گذاری در این بازار، روندی کاهشی به خود گرفت و به زیر ۱۳ هزار ۵۰۰ تومان رسید. تاثیر این کاهش قیمت ناشی از سخنان همتی که هشدار داد، " چه در لیست سیاه اف ای تی افت قرا بگیریم و چه قرار نگیریم مشکلی اقتصاد ما را تهدید نمی کند چرا که راه دریافت درآمد های ارزی کشور با خیلی کشورهای دنیا با مکانیزم خاص در حال انجام است. البته همین الان نیز هیچ بانکی در دنیا با ما کار نمی کند. بنابراین سرمایه گذاران نباید فریب جوسازی دلالان سود را بخورند و سرمایه های خود را به ارز تبدیل کنند".

در چنین شرایطی اما امروز قیمت دلار به نسبت روز گذشته ۱۰۰ تومان افزایش یافت و به کانال ۱۴ هزار تومان نزدیک شد. صرافی‌ بانک‌ها امروز قیمت دلار را برای فروش ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام کرده‌اند. آنها همچنین دلار را از مردم با قیمت ۱۳ هزار و ۵۵۰ هزار تومان خریداری می‌کنند.

علاوه بر دلار، صرافی‌ بانک‌ها قیمت فروش یورو را ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام کرده اند؛ همچنین قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۴ و ۹۰۰ هزار تومان است.

امروز قیمت طلای ۱۸عیار در بازار تهران نیز به ۵۳۰ هزار تومان، قیمت طلای ۲۴عیار ۷۰۷ هزار تومان و هر مثقال طلا ۲ میلیون و ۲۹۹ هزار تومان رسید. همچنین سکه تمام‌بهار آزادی در بازار تهران امروز ۵ میلیون و ۱۹۹ هزار تومان معامله شد.

در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید  ۵ میلیون و ۱۹۹ هزار تومان و قیمت سکه بهار آزادی طرح قدیم ۵ میلیون و ۱۳۵  هزار تومان است.

همچنین قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، قیمت ربع‌سکه یک‌میلیون و ۶۲۰ هزار تومان و قیمت سکه گرمی ۹۴۰ هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت طلای ۱۸ عیار هم ۵۳۰ هزار و ۳۰۰ تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت ۱۵۸۴.۱ دلار معامله می‌شود.

هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت درهم امارات ۳ هزار و ۸۶۸ تومان، یورو  ۱۵ هزار و ۱۵۶ تومان و قیمت پوند انگلیس ۱۸ هزار و ۴۳۵ تومان تعیین شده و به‌فروش می‌رسد.

بنا به این گزارش، هنوز معلوم نیست، تصمیم گیران گروه ویژه اقدام مالی موسوم به "اف ای تی اف" درباره چگونگی پیوستن ایران به این لایحه چگونه باشد. اما با توجه به این که شورای نگهبان لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم را رد کرده و فرصت یکساله برای موشکافی جزییات آن را دارد و از طرفی مهلت  تصمیم گیران گروه ویژه اقدام مالی نیز تا پایان ماه جاری است، بازارارز نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و با رشد تدریجی قیمت ها بخصوص دلار همراه شده است. البته معلوم نیست که بازار ارز در روزهای پایانی سال به سویی می رود.

کد خبر: ۵٬۶۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha