۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۸
بازپس گیری  بازار نفت ایران در چین دشوار خواهد بود
استاد دانشگاه آلابامای آمریکا در گفتگو با بازار:

بازپس گیری بازار نفت ایران در چین دشوار خواهد بود

پروفسور نادر انتصار می گوید بازپس گیری بازار نفت ایران در چین در صورتی که واردات نفت این کشور از ایران کاهش یابد، سخت و دشوار خواهد بود.

به گزارش خبرنگار بازار: تحلیلگران اقتصادی معتقدند شیوه ویروس کرونا و تضعیف اقتصاد چین تاثیر بسزایی بر کاهش رشد اقتصادی چین و همچنین رشد اقتصادی جهان خواهد داشت. چین دومین اقتصاد بزرگ دنیا و کلید موتور رشد اقتصاد جهان است. هر تاثیر منفی در این کشور به طور مسلم در سراسر دنیا اثر خواهد گذاشت.

کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین المللی پول، می‌گوید احتمال دارد شیوع ویروس کرونا دست کم برای مدت کوتاه آهنگ رشد اقتصادی جهان را آهسته‌تر کند؛ ولی هشدار داد هنوز خیلی زود است که برای آینده دورتر پیش بینی کرد: ما باید سرعت اقداماتی را که برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا به عمل می‌آید و این که تا چه حد این اقدامات موثر است را ارزیابی کنیم.

خبرگزاری «بازار» تأثیر شیوع ویروس کرونا و آثار آن بر اقتصاد جهانی را در گفتگو با پروفسور نادر انتصار رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلابامای جنوبی آمریکا جویا شده است.

 ویروس کرونا صدماتی به اقتصاد چین و اقتصاد جهانی زده است. به نظر شما صدمات شیوع این ویروس به اقتصاد جهانی بلند مدت خواهد بود؟

در حال حاضر مشکل است که بتوانیم با قاطعیت در مورد صدمات دراز مدت ویروس کرونا به اقتصاد چین و اقتصاد جهانی نظر بدهیم. اگر به یاد داشته باشید، در سالهای ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ میلادی ویروس خطرناک دیگری به نام سارس در چین پیدا شد که گریبانگیر کشورهای دیگر هم شد و علاوه بر چین مرگ و میر در ۱۷ کشور دنیا به وجود آورد و به اقتصاد چین صدمات زیادی وارد آورد.

 ولی چند سال بعد از ظهور ویروس سارس، چین توانست اقتصاد خود را هشت برابر توسعه دهد و طبق آمار بانک جهانی تولیدات داخلی خود را از ۱.۷ تریلیون دلار به ۱۴ تریلیون دلار افزایش دهد.

البته ویروس کرونا خطرناک تر از ویروس سارس است و ممکن است اثرات منفی آن  روی اقتصاد جهانی طولانی تر از اثرات ویروس سارس باشد گرچه پیش بینی در این مورد هنوز زود است       

 صندوق بین المللی پول، تخمین خود از رشد اقتصادی چین را با توجه به شیوع ویروس کرونا و آثار اقتصادی آن بر این کشور کاهش داده است. این در حالی است که اقتصاد چین در نتیجه جنگ تجاری با آمریکا نیز متحمل کاهش رشد اقتصادی شده بود. این موضوع چه آثاری بر اقتصاد جهانی خواهد داشت؟

امروز یک سوم رشد اقتصاد جهانی به اقتصاد چین ارتباط دارد. یعنی سهم چین خیلی بیشتر از سهم اروپا، آمریکا و ژاپن در رشد اقتصاد جهانی است. لذا اگر اثرات منفی ویروس کرونا دراز مدت باشد، اقتصاد جهانی صدمات زیادی را متحمل خواهد شد.

به دنبال شیوع ویروس کرونا، تقاضا برای نفت از سوی چین کاهش یافت و قیمت نفت نیز کاهش پیدا کرد. بر این اساس اعلام شده است که اوپک قصد دارد نشستی اضطراری برای کاهش تولید و کنترل قیمت داشته باشد. به نظر شما اوپک قادر خواهد بود کاهش قیمت را کنترل کند؟

در سالهای اخیر به دلایل مختلف، سازمان  اوپک نقش گذشته ای را که در تولید انرژی و کنترل قیمت نفت بازی می کرد، ندارد و اهمیت این سازمان به عنوان تعیین کننده قیمت نفت در سطح جهانی نزول کرده است و به طور کلی اوپک انسجام سالهای پیش خود را دیگر ندارد. لذا اوپک به تنهائی قادر به کنترل کاهش قیمت در دراز مدت نخواهد بود 

 یکی از کشورهایی که نفت از ایران در شرایط تحریم وارد می کند چین است. با توجه به کاهش احتمالی واردات نفت چین از ایران، آیا ایران قادر خواهد بود در آینده بازار نفت خود در چین را پس گیرد؟

پس گرفتن بازار نفت ایران در چین به عوامل مختلفی من جمله تحریمهای جهانی موجود بر علیه ایران بستگی دارد. ولی تجربه نشان داده است که کشورهائی که بازار نفتی خود را از دست می دهند با پس گرفتن دوباره این بازار با مشکلات فروانی روبرو خواهند شد و این موضوع در مورد بازپس گیری  بازار نفت ایران در چین نیز صادق است.

کد خبر: ۴٬۷۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha