۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۸
طرح "گام" افتتاح شد/ تامین نقدینگی بخش تولید بدون افزایش تورم
با حضور رییس کل بانک مرکزی؛

طرح "گام" افتتاح شد/ تامین نقدینگی بخش تولید بدون افزایش تورم

امروز طرح "گام" یا همان گواهی اعتبار مولد با هدف تامین نقدینگی بنگاه‌های مالی بدون افزایش تورم، با حضور رییس کل بانک مرکزی افتتاح شد.

به گزارش بازار؛ عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی در جریان افتتاح طرح "گام" بیان کرد: امسال به رغم فشار حداکثری دشمنان برای ایجاد مشکل در کار تولید و رکود در این بخش، خوشبختانه با تلاش تولیدکنندگان و تامین نقدینگی از سمت سیستم بانکی این هدف به سرانجام نرسید.

وی ادامه داد: در همین راستا از ابتدای سال تا کنون بیش از ٧٥٠ هزار میلیارد تومان تسهیلات توسط بانک‌ها به بخش تولید پرداخت شده که حدود ٦٠ درصد آن صرف سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی و خدماتی شده که ٨٠ درصد از این سرمایه در گردش نیز به بخش صنعت اختصاص یافته است.

همتی درباره جزییات طرح "گام" توضیح داد: هدف ما این است که نقدینگی مورد نیاز تولید را بدون افزایش نقدینگی و تورم تامین کنیم که این مهم از طریق طرح گام محقق خواهد؛ طرح گام هم در بازار پول و هم بازار سرمایه قابل انتقال است، ضمن اینکه این طرح به واحدهایی تعلق می گیرد که مولد باشند.

رییس کل بانک مرکزی گفت: پیش بینی ما این است که در مرحله اول طرح گام، حداقل ٥٠ هزار میلیارد تومان تامین نقدینگی انجام دهیم و امروز نیز در افتتاح این طرح ٦٠٠ میلیارد ریال اعتبار، تامین می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با توجه به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه باید اقتصاد کشور را بدون تکیه بر منابع نفتی اداره کرد، تصریح کرد: این طرح یکی از طرح‌های مهمی است که در آینده حتماً همگان قضاوت خواهند کرد که این طرح یک گام مهم و مولد در جهت راهگشایی تولید است.

رییس بانک مرکزی تصریح کرد: هر بانکی با توجه به توانمندی خود می‌تواند در طرح «گام» مشارکت کند، بانک مرکزی تنها به بانک‌هایی اجازه ورود به اجرای «گام» را خواهد داد که بداند که آن بانک توانایی اجرای طرح "گام" را دارد، چرا که به هر حال نظام بانکی نیز باید اجرای این طرح را ضمانت کند و اگر قرار است بعد از گذشت چند ماه اجرای آن با مشکل مواجه شود، به طور قطع به کل طرح آسیب وارد خواهد آمد.

او در خصوص نرخ سود این تسهیلات خاطرنشان کرد: سود در نظر گرفته شده برای این تسهیلات بالاتر از نرخ مصوب اعلامی از سوی بانک مرکزی نخواهد بود ضمن اینکه تضامینی از واحدهای تولیدی دریافت می‌شود و بر اساس اعتباری که هر تولیدکننده نزد بانک دارد، ممکن است تضامین مختلف باشد.

همتی ادامه داد: به هر حال تا آخر یک سال تسویه باید صورت گیرد اما چنانچه در وسط سال فرد تسهیلات گیرنده قصد داشته این گواهی را به فروش برساند، به طور قطع این امکان برای وی وجود دارد و حتی می‌تواند در ازای گواهی از تولیدکننده دیگری کالا خریداری کند.

کد خبر: ۴٬۵۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha