۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۱
اقبال شدید سهامداران به نمادهای کوچک و متوسط
تحلیل روزانه بازار از تالار بورس تهران؛

اقبال شدید سهامداران به نمادهای کوچک و متوسط

شاخص کل بورس بعد از چند روز نوسان منفی در کانال ۴۱۰ هزار واحد توانست کانال جدید صعود ۴۱۱ هزار واحد را فتح کند تا بورس بتواند قلهای دیگر را نیز فتح کند.

بازار- وحید بلالی: شاخص کل بورس بعد از چند روز نوسان منفی در کانال ۴۱۰ هزار واحد توانست کانال جدید صعود ۴۱۱ هزار واحد را فتح کند تا بورس بتواند قلهای دیگر را نیز فتح کند. شاخص کل با رشد ۵۲۰۲ واحدی در قله ۴۱۱۲۱۱ واحد قرار گرفت. شاخص کل قیمت هم وزن نیز با رشد ۲۴۳۰ واحدی توانست روزی خوب برای نمادهای کوچک و متوسط بازار به ارمغان بیاورد.

روز به شدت نوسانی بازار در چهارشنبه

معاملات روز چهارشنبه به شدت نوسانی بوده و نمادها در قیمت های مختلف مثبت و منفی نوسان می کردند در برخی از نمادها نیز که از ابتدای صبح مثبت باز شده بودند، نمادها به سقف نوسان نزدیک می‌شدند و سپس پا پس کشیده و به محدوده قبلی باز می‌گشتند، حتی نوسان به قدری زیاد بود که برخی از نمادها که در روزهای گذشته با صف سنگین خرید روبرو بودند فرصت خرید به سهامداران دادند.

دلیل نوسان چه بود؟

یکی از عوامل نوسان قیمتی را  ترس برخی از سهامداران از مقاومت در کانال ۴۱۰ هزار واحدی می توان جستجو کرد، بازار از روز شنبه که توانسته بود کانال ۴۱۰ هزار واحد را فتح کند تا به امروز نتوانسته بود از این سد پرقدرت بگذرد که دلیل آن را در گزارش قبل گفتیم اما امروز هر چقدر به پایان معاملات نزدیکتر میشدیم فشار تقاضا بیشتر شده و شاخص کل توانست از مقاومت پرقدرت خود نیز عبور کند.

البته یکی دیگر از نوسانهای امروز را می توان به دلیل همیشگی معاملات تحلیل کرد و آن هم افزایش عرضه در چهارشنبه البته این قانون همیشه معتبر نبوده و در شرایط مختلف بازار تغییر پیدا میکند.

خالص تغییر مالکیت

خالص تغییر مالکیت بورس تهران در معاملات آخر هفته ۱۸۴ میلیارد تومان حقوقی به حقیقی بود و نشان دهنده این واقعیت است که حقوقیها نمیخواهند نمادهای خود را در این وضعیت فروخته و بار دیگر نمادهای دیگر بخرند، سرمایه گذاری حقوقی ها برای خرید نمادهای بزرگ یک دلیل عمده این وضعیت است، نمادهای بزرگی مانند خودرویی ها که حقوقی ها دوست دارند تا رسیدن به تارگت زمانی سود در آن نمادها بمانند.

بی توجهی بازار به برخی عوامل بنیادی/ اقبال به نمادهای کوچک و متوسط

برخی از نمادها که در شرایط مثبت چندانی قرار ندارند اما با رشد قابل توجهی در نمودار قیمتی خود روبرو هستند، برخی از تحلیلگران این نمادها را حبابی خوانده و به سهامداران بابت سهامداری آنان هشدار دادند، به عنوان نمونه برخی نمادهای گروه فلزی که در تحریم آمریکا وارد شده اند در چند روز گذشته صف خرید بودند اما به یک باره دیروز موقعیت صف فروش را تجربه کرده و امروز در موقعیت صف خرید قرار داشتند.

برخی از نمادهای گروه سرمایه گذاری نیز همین وضعیت را داشته اما با این تفاوت که در موقعیت صف خرید قفل شده اند و از ابتدا تا به انتهای معاملات در موقعیت صف خرید قرار دارند، در صورتی که این گروه ها برای عوامل بنیادی برای تقویت نمادها روبرو نیستند به یک باره با یک موج ایمپالسیو قبلی تمام سقف‌ها و کف‌های قبلی قیمتی را شکسته و سودآوری بیش از ۱۰۰ درصدی را برای سهامداران به ارمغان می آورند البته این واقعیت باید قابل توجه برخی از سهامداران باشد که فکر می کنند این نوع نمادها همیشه در این وضعیت خواهند بود، نمادی که به شدت و با صف خرید هر روزه به پیش رود احتمال اینکه به یکباره در موقعیت صف فروش قفل شود بسیار زیاد بوده و سهامداران باید توجه ویژه به این واقعیت انجام دهند.

نمادهای کوچک و متوسط در این هفته، هفته‌ای داغ را پشت سرگذاشتند اما هرچقدر این نمادها برای سرمایه گذاران خرد جذاب هستند برای سرمایه گذارانی که پول‌های کلان دارند خطرناک بوده و ممکن است آنان را در دام صف فروش قفل کرده و بیشتر سودهای به دست آمده به فاصله چند روز از دست برود و یا به شدت کاهش یابد.

کد خبر: ۳٬۲۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha