۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۱
تعدیل نیرو در کرمان موتور/ ترمزدستی خودرو سازی در بم کشیده شد
چرخ لنگ خودروهای چینی

تعدیل نیرو در کرمان موتور/ ترمزدستی خودرو سازی در بم کشیده شد

کرمان – سالهای اخیر کرمان موتور یکی از مهمترین رقیبان خارجی صنعت داخلی خودرو بوده اما طی ماه های اخیر این صنعت به دلیل مشکلات اقتصادی با چالش مواجه شده است.

به گزارش بازار، کرمان موتور یکی از بزرگترین رقیبان دو شرکت سایپا و ایران خودرو می باشد و چینی ها به واسطه این کارخانه که در بم مستقر است بخش قابل توجهی از بازار داخلی ایران را به خودروهای چینی که در بم مونتاژ می شوند به خود اختصاص داده اند.

اما طی چند ماه گذشته خبرهای خوبی از این کارخانه به بیرون درز نکرده است، پس از تحریمها بسیاری از برندهای جهانی خودرو که در ایران فعال بودند از بازار خارج شده اند و خودرو سازهای چینی از محدود سرمایه گذارانی هستند که همچنان سعی می کنند در این بازار حضور داشته باشند.

افزایش قیمت خودروهای چینی و کاهش تولید

افزایش قیمتها نسبت به چند سال گذشته اما یکی از دلایل جدی در کاهش تقاضا برای خرید انواع خودروها از جمله خودروهای چینی در بازار بوده است و حالا کار به جایی رسیده که نگرانی ها در خصوص تعدیل نیرو و یا تعطیلی کارخانه کرمان موتور بیشتر شده است.

آبان ماه در حالی سپری شد که پیش از این مدیرعامل این کارخانه تاکید کرده بود که اگر این واحد صنعتی مورد حمایت قرار نگیرد در این ماه با مشکل جدی مواجه خواهد شد. با این وجود هنوز این خودرو ساز در کرمان در حال فعالیت است اما خبرها حاکی از تعدیل نیرو در این واحد صنعتی است.

امروز روابط عمومی این شرکت نیز در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت تعدیل کارکنان این کارخانه، اعلام کرد: به دلیل شرایط نامناسب، مجبوریم با تعدادی از همکاران قطع همکاری کنیم.

روابط عمومی کرمان موتور، اطلاعات بیشتری از تعداد افرادی که قرار است تعدیل شوند، ارائه نداد.

تعداد دقیق تعدیل نیرو مشخص نیست

گفته می شود در این کارخانه تا پایان نیمه نخست سال جاری حداقل ۴ هزار نفر فعالیت می کردند، هنوز تعداد دقیق نیرویهای تعدیل شده اعلام نشده است اما به نظر می رسد باید برای توقف این مشکل چاره اندیشی فوری انجام شود.

این در حالی است که رئیس کل بانک مرکزی در سفر اخیرش به استان کرمان وضعیت این کارخانه را از نزدیک رصد و بررسیهای لازم را در این زمینه انجام داده اما با تعدیل نیروی انجام شده ظاهرا این راهکارها بی اثر بوده است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان در این زمینه گفت: استان کرمان اولین تولید کننده خودرو توسط بخش خصوصی در کشور است که متاسفانه روز به روز به دلیل مشکلات ارزی و تحریمی نیروهای خود را تعدیل می‌کند.

محمدعلی دهقان در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان کرمان افزود: با این شرایط شاهد هیچ حمایتی نیز از سوی دولت به این خودرو ساز نیستیم این در حالی است که به دو خودروساز دولتی کشور (ایران خودرو و ساپیا) به صورت مداوم سرمایه تزریق می‌شود اما به این خودروساز بخش خصوصی خیر.

نماینده مردم شهرستان‌های شرقی در مجلس شورای اسلامی نیز عنوان کرد: شرکت خودروسازی کرمان موتور امروز در ردیف شرکت‌های ورشکسته قرار گرفته و طبق قوانین بانک‌ها به آن دیگر تسهیلات ارائه نمی‌شود ضمن آنکه ارائه پیش فروش خودرو نیز برای شرکت‌های خودروساز ممنوع شده حال جای سوال است که اکنون این شرکت‌های خودروسازی استان کرمان برای خروج از این شرایط بحرانی چه کاری می توانند انجام دهند؟

نباید اجازه تعطیلی کارخانه داده شود

حبیب‌الله نیکزادی بیان کرد: وجود خودروسازان در شرق استان هم از منظر اقتصادی و هم از منظر اجتماعی بسیار حائز اهمیت بوده و ما به هر دری می‌زنیم که این اشتغال را حفظ کنیم اما نمی‌توانیم و وزارت صمت همه توپ‌ها را به زمین بانک مرکزی می‌اندازد.

در حالی خودروهای چینی در سطح وسیع خیابانهای شهرهای مختلف کشور را پر کرده اند که به نظر می رسد با ورشکستگی این کارخانه به زودی تولید خودرو ساز در ایران متوقف می شود.

این در حالی است که کرمان موتور بزرگترین تولید کننده خودروهای چینی در ایران است و در صورت تعطیلی بازار به صورت انحصاری تحت تاثیر دو خودرو ساز دولتی قرار خواهد گرفت.

کمبود نقدینگی، مشکلات ناشی از تحریمها برای طرف چینی، کاهش واردات قطعات مورد نیاز دلیل اصلی کاهش تیراژ تولید این کارخانه عنوان می شود.

حال باید منتظر ماند و دید وضعیت کنونی کارخانه تا چه حد می تواند در اجرای تعهدات کارخانه به مشتریان تاثیر گذار باشد.

محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بازار می گوید: کرمان موتور با ۴ هزار نفر امکان اشتغالزایی زمینه لازم را برای ایجاد فرصت های شغلی در شهرستان بزرگی مانند بم مهیا کرده است و در صورت تعطیلی با چالش جدی در این زمینه مواجه می شویم.

وی تاکید کرد: باید با حضور مسئولان دولتی زمینه لازم برای حمایت از این صنعت که در مقابل تحریمها آسیب پذیر شده فراهم شود.

پورابراهیمی بیان کرد: صنایع مختلف باید در قالب اقتصاد مقاومتی مورد حمایت قرار گیرند و اجازه داده نشود به سادگی این صنایع مورد تهدید قرار گیرند.

وی در خصوص وضعیت این کارخانه قول پیگیری داد و بیان کرد: باید تنگناها و مشکلات احصا و قبل از اینکه کارخانه تعطیل شود مسئولان پای کار بیایند.

حالا هزاران نفر کارگر چشم به اقدامات مسئولان دوخته اند و باید دید عزم چینی ها در این کارزار چگونه است و آیا تحت تاثیر تحریم ها قصد خروج از بازار ایران را دارند و یا برای حل مشکلات خودشان نیز چاره اندیشی می کنند.

کد خبر: ۳٬۱۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha