۵ آبان ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۹
حرکت صندوق‌های ثروت ملی به سمت سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر
عضو هیئت عامل صندوق توسعه ملی:

حرکت صندوق‌های ثروت ملی به سمت سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر

میرمحمد صادقی عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی گفت: حرکت صندوق های ثروت ملی به سمت سرمایه‌گذاری در تجدیدپذیرها نه تنها یک ضرورت است، بلکه از دیدگاه اقتصادی یک استراتژی بلندمدت پایدار و کم ریسک است.

بازار، گروه آب و انرژی : علیرضا میرمحمد صادقی در نشست تخصصی فرصت‌ها و چالش‌های سرمایه‌گذاری در صنعت برق که در حاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی صنعت برق برگزار شد، گفت: هدف از تاسیس صندوق توسعه ملی تبدیل بخشی از منابع به ثروت‌های ماندگار، مولد و سرمایه‌های زاینده اقتصادی و حفظ سهم نسل‌های آینده از منابع نفت و گاز و فرآورده‌های نفتی است.

عضو هیئت عامل صندوق توسعه ملی با اشاره به اهمیت بخش انرژی در سرمایه‌گذاری صندوق‌های ثروت ملی، افزود: صندوق‌های ثروت ملی از دهه‌های گذشته به عنوان ابزاری برای مدیریت درآمدهای حاصل از فروش نفت و گاز به ویژه در کشورهای صادرکننده انرژی شکل گرفتند.

وی ادامه داد: این صندوق‌ها در بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای غنی از منابع طبیعی تلاش می‌کنند که ثروت ملی را به شیوه‌ای پایدار و بلندمدت حفظ کنند. در سال‌های اخیر تغییرات قابل توجهی در استراتژی سرمایه‌گذاری این صندوق مشاهده شده است به ویژه در حوزه انرژی که سرمایه‌گذاری‌ها از منابع فسیلی به سوی انرژی‌های تجدیدپذیر سوق پیدا کرده است.

وی در ادامه با اشاره به معایب و مزایای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های فسیلی، اظهار کرد: سودآوری بالا و بازده مطمئن و نیز کمک به توسعه اقتصادی از جمله مزایا و تغییرات بازار جهانی انرژی و انتشار گازهای گلخانه‌ای از معایت سرمایه گذاری در انرژی های فسیلی است.

میرمحمد صادقی در همین راستا تاکید کرد: صندوق‌های توسعه ملی به عنوان نهادهای مالی کلیدی در حال تغییر رویکرد سرمایه‌گذاری خود از منابع فسیلی به انرژی‌های تجدیذیر هستند.

عضو هیئت عامل صندوق توسعه ملی به دلایل تغییر استراتژی به انرژی‌های تجدیدپذیر پرداخت و افزود: این امر را می‌توان در تغییرات اقلیمی و فشارهای بین‌المللی، کاهش هزینه‌های تولید انرژی های تجدیدپذیر، پایداری اقتصادی، فرصت های نوآوری و تنوع بخشی به پرتفوی انرژی جستجو کرد.

وی به تشریح آینده سرمایه گذاری صندوق‌های ثروت ملی در حوزه انرژی پرداخت و گفت: حرکت صندوق های ثروت ملی به سمت سرمایه گذاری در انرژی های تجدیدپذیر نه تنها یک ضرورت است بلکه از دیدگاه اقتصادی نیز به عنوان یک استراتژی بلندمدت پایدار و کم ریسک شناخته می‌شود.

میرمحمد صادقی تاکید کرد: صندوق توسعه ملی ایران با اقداماتی که در راستای توسعه صنعت برق و نیروگاهی انجام داده است، نقش مهمی در تامین انرژی پایدار برای کشور ایفا کرده است. با این حال برای مواجهه با چالش‌های آینده لازم است که تمرکز خود را به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر انتقال دهند. این تغییر رویکرد نه تنها به بهبود شرایط زیست محیطی و کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی کمک می‌کند بلکه فرصت‌های اقتصادی جدیدی را نیز به ارمغان خواهد آورد.

به گفته وی، سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی در انرژی های تجدیدپذیر نه تنها می‌تواند در کاهش وابستکی به سوخت‌های فسیلی و بهبود کیفیت زندگی مردم کمک کند، بلکه به عنوان یک محرک برای توسعه اقتصادی و جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی عمل خواهد کرد.

وی ادامه داد: بر اساس بررسی های صورت گرفته طی سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۴ استفاده از انرژی فسیلی در نروژ از ۶۰ درصد به ۴۰ درصد، در عربستان از ۷۰ درصد به ۵۵ درصد و در چین از ۵۰ درصد به ۴۰ درصد کاهش یافته و استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در کشورهای عنوان شده به ترتیب از ۵ به ۲۰، از ۲ به ۲۰ و از ۵ به ۲۵ درصد افزایش یافته است.

عضو هیئت عامل صندوق توسعه ملی خاطرنشان کرد: ایران به عنوان کشوری با منابع طبیعی غنی، دارای پتانسیل بالایی برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر است، از جمله می‌توان به پتانسیل خورشیدی با متوسط ۲۴۰۰ تا ۳۰۰۰ ساعت تابش خورشید در سال، منابع بادی در مناطق مختلف به ویژه شمال غرب کشور و استفاده از منابع آبی با توجه به وجود سدها و منابع آبی اشاره کرد.

کد خبر: ۳۰۹٬۳۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha