۲ آبان ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۳
«زعفران»؛ به نام ایران به کام بیگانگان| پسته اصفهان اسیر سرنوشت «طلای سرخ» می شود؟
در گفت و گو با بازار مطرح شد؛

«زعفران»؛ به نام ایران به کام بیگانگان| پسته اصفهان اسیر سرنوشت «طلای سرخ» می شود؟

اصفهان- احدی پور، کارشناس کشاورزی گفت: کشورهای دیگر زعفران ما را به شکل فله ای خریداری می کنند و در بسته بندی های زیبا آن را به نام خود ارائه می دهند و اکنون پسته نیز در همین مسیر قرار گرفته است.

احمد احدی پور، در گفت و گو با بازار با اشاره به اینکه زعفران محصولی است که نقش مهمی در بخش صادرات دارد، اظهار کرد: با وجود اینکه کشت زعفران در اصفهان توانسته کارنامه خوبی و درخشانی را ارائه دهد، خرید و فروش و صادرات این محصول گرانبها با چالش ها و مشکلات زیادی روبرو است، خرید فله ای و فروش مثقالی زعفران ایران توسط افغانستان است که باعث شده برای فعالان این عرصه سود کم با زحمت زیادی داشته باشد.

وی با بیان اینکه اگر به نوع بسته بندی توجه نکنیم نمی توانیم به شکلی جدی در بازارهای جهانی موفق عمل کنیم، تاکید کرد: با وجود اینکه زعفران ایران از مرغوبیت بسیار خوبی برخوردار است و زعفران اصفهان هم در کشور نام و نشانی داشته و کیفیت بسیار خوبی هم دارد اما به این خاطر که ما به بسته بندی مناسب، سلایق مصرف کننده و مقصد و هدفی که قرار است این محصول ارائه شود توجه نکرده ایم کشورهای دیگر زعفران ما را به شکل فله ای خریداری می کنند و با ابزارهای مختلف و در بسته بندی های زیبا آن را به نام خود ارائه می دهند.

کارشناس کشاورزی با تاکید بر اینکه باید این نکته در نظر گرفته شود در کنار گسترش کشت این محصول باید به نکاتی همچون بازار فروش و برند سازی و بسته بندی توجه زیادی داشت، بیان کرد: این موضوع نه تنها در این عرصه اشتغالزایی می کند بلکه به دلیل فروش مناسب می تواند انگیزه تولید کننده را بالا ببرد.

بازار پسته ایران در دست افغانستان

وی تاکید کرد: با این تفاسیر اگر ما نتوانیم در این عرصه موفق عمل کنیم ممکن است طلای سرخ ایران هم به سرنوشت فرش و پسته دچار شود و بازار صادرات این محصول به دست کشورهای همسایه بیافتد.

احدی پور تاکید کرد: موضوعی که تنها به دلیل عدم مدیریت در تولید، برداشت و صادرات اتفاق افتاده و اکنون تقدیم همسایه ما یعنی افغانستان شده است و همانطور که گفته شد، زعفران ایران به اسم کشورهای دیگر صادر می‌شود، مسیری که با خام فروشی زعفران به بیراهه رفته است.

کد خبر: ۳۰۸٬۸۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha