۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۷
رابطه بین رژیم غذایی و بیماری بواسیر و معرفی ۵ غذای ممنوعه

رابطه بین رژیم غذایی و بیماری بواسیر و معرفی ۵ غذای ممنوعه

چه بخوریم تا بواسیر از بین برود؟ پزشک ممکن است به شما توصیه کند که بیشتر غذاهای حاوی فیبر مصرف کنید.

به گزارش بازار، چه بخوریم تا بواسیر از بین برود؟ پزشک ممکن است به شما توصیه کند که بیشتر غذاهای حاوی فیبر مصرف کنید. خوردن غذاهای سرشار از فیبر می تواند مدفوع را نرم تر و دفع را راحت تر کند و به درمان و پیشگیری از هموروئید کمک کند. یک راهکار رایج برای مدیریت علائم هموروئید، خوردن فیبر بیشتر و نوشیدن آب بیشتر است. برنامه رژیم غذایی هموروئید شامل غذاهای خاصی برای کاهش این وضعیت دردناک و همچنین غذاهایی است که بهتر است از آنها اجتناب کنید. در ادامه آن را بطور دقیق تر بررسی می کنیم:

تاثیر شگفت‌انگیز تغذیه بر درمان بواسیر 

برای درک اینکه چگونه غذاهای مناسب می تواند به کاهش علائم بواسیر کمک کند، درک چگونگی شکل گیری این بیماری ضروری است. بواسیر در اصل رگ های خونی متورم در ناحیه مقعد هستند. زور زدن در طول حرکات روده، اغلب به دلیل یبوست، یکی از دلایل اصلی ایجاد هموروئید است.

نوشیدن آب و سایر مایعات، مانند آب میوه و سوپ، می تواند به عملکرد بهتر فیبر در رژیم غذایی شما کمک کند. مقدار فیبر موجود در یک غذا در برچسب حقایق تغذیه ای غذا ذکر شده است.

اگر بواسیر درمان نشود، علاوه بر اینکه با پیشرفت علائم آن زندگی روزمره را با اختلال مواجه می کند، ممکن است خونریزی کند و به ترومبوزه یا پرولاپس تبدیل شود. با توجه به نیاز روزانه افراد به سی گرم فیبر بهتر است پیش از ابتلا به بواسیر مواد غذایی فیبردار را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

چه بخوریم تا بواسیر از بین برود- partoclinic.com

چه غذاهایی برای بواسیر خوب است؟

رابطه بین رژیم غذایی و بیماری بواسیر و معرفی ۵ غذای ممنوعه

غذاهای غنی از فیبر بهترین گزینه برای پیشگیری و مدیریت علائم هموروئید است. حدود ۲۰ تا ۳۰ گرم فیبر را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید. 

  • فیبر محلول، مانند جو، زمانی که با آب یا شیر مخلوط می شود حل می شود و ماده ای نرم به وجود می آید که به نرم شدن و دفع آسان مدفوع کمک می کند.
  •  فیبر نامحلول یا علوفه نامحلول، در طول هضم بدون تغییر باقی می مانند و کمک می کند تا مواد غذایی حرکت کند و خارج شود. منابع عالی فیبر شامل غلات کامل، سبوس، لوبیا، عدس، میوه ها (به ویژه آلو و انواع توت ها) و سبزیجات (مانند کلم بروکلی و کلم بروکسل) است.

 فیبر بیش از حد می تواند باعث نفخ و گاز شود، بنابراین اگر به آن عادت ندارید، به تدریج مصرف خود را افزایش دهید.

  • آب: هیدراته ماندن باعث نرمی مدفوع و دفع راحت تر آن می شود. در نتیجه فشار کمتری بر بواسیر وارد می شود. حداقل ۸ لیوان آب در طول روز مصرف کنید تا به بدنتان در استفاده از فیبر کمک کنید. دمنوش های گیاهی و میوه هایی مانند هندوانه نیز به هیدراتاسیون ماندن شما کمک می کند.
  • پروبیوتیک ها: خوراکی های حاوی پروبیوتیک مانند ماست می تواند حرکات روده را آسان تر کرده و به حفظ سلامت روده کمک کند. 
  • فلاونوئیدها: مواد طبیعی هستند که در بسیاری از غذاهای گیاهی و همچنین نوشیدنی هایی مانند چای یافت می شود که می تواند به کاهش خارش، خونریزی و سایر علائم مرتبط با هموروئید کمک کند. در حالی که می‌توانید مکمل‌های فلاونوئیدی بخورید، دریافت فلاونوئیدها از غذاها، از جمله پیاز، کلم قرمز، جعفری، کلم پیچ، مرکبات، انواع توت‌، شکلات تلخ و دانه‌های سویا نیز مفید است.
  • آجیل و دانه‌ها: آجیل‌هایی مانند گردو و بادام سرشار از فیبر و چربی‌های سالم هستند و به پیشگیری از یبوست کمک می‌کند. همچنین دارای خواص ضد التهابی هستند که به کاهش تورم بافت بواسیری کمک می کند. دانه هایی مانند دانه چیا، کتان و پسیلیوم نیز منابع خوبی از فیبر هستند و می توان آنها را روی سالاد بریزید.

۵ غذای ممنوعه برای بیماران مبتلا به بواسیر

رابطه بین رژیم غذایی و بیماری بواسیر و معرفی ۵ غذای ممنوعه

در حالی که برخی از غذاها می توانند در روند درمان این بیماری کمک کننده باشد، مصرف برخی از غذاها می تواند این وضعیت را تشدید کنند. بهتر است مصرف غذاهای زیر را محدود یا پرهیز کنید:

۱- غذاهای تند: در حالی که غذاهای تند برای بسیاری از افراد لذت بخش هستند، می توانند دستگاه گوارش را تحریک کنند و به طور بالقوه برای کسانی که از هموروئید رنج می برند باعث ناراحتی شوند. ادویه ها می توانند باعث تشدید و بدتر شدن علائم هموروئید شوند. همچنین می توانند علائم زخم معده یا روده را تشدید کنند و منجر به خونریزی شوند.

۲- محصولات لبنی: ترک لبنیات یک گام کلیدی در مدیریت علائم هموروئید است. محصولات لبنی مانند ماست غیر پروبیوتیک، پنیر و شیر حاوی سطوح بالایی از لاکتوز هستند که می تواند بافت های اطراف مقعد را تحریک کند.

۳- آرد سفید: آرد سفید فرآوری شده است و باید از آن اجتناب کرد. کربوهیدرات بسیار بالایی دارد و می‌تواند منجر به یبوست و اسهال شود (دو علت شایع تشدید هموروئید)

 سعی کنید آن را با آرد گندم کامل یا سبوس جایگزین کنید.

۴- غذاهای فرآوری شده: وعده های غذایی منجمد، میان وعده های بسته بندی شده و فست فودها معمولاً فاقد فیبر و دارای نمک زیادی هستند که می تواند منجر به یبوست و تشدید علائم هموروئید شود.

۵- گوشت قرمز: یکی دیگر از غذاهایی که باید از آن اجتناب کنید، گوشت قرمز است. گوشت قرمز فیبر ناچیزی دارد، هضم آن دشوار است و می‌تواند یبوست را تشدید کند.

اصلاح عادات و سبک زندگی 

علاوه بر تغییر رژیم غذایی، رعایت عادات سبک زندگی که به سلامت رکتوم کمک می کند، حیاتی است:

  • ورزش منظم: فعالیت بدنی سیستم گوارش را تحریک می کند و به جلوگیری از یبوست کمک می کند. در بیشتر روزهای هفته حداقل ۳۰ دقیقه ورزش کنید.
  • اصلاح عادات اجابت مزاج: سعی کنید در هنگام اجابت مزاج زور نزنید. هنگام نشستن روی توالت، از یک چهارپایه یا زیرپایی برای بالا بردن زانوهای خود استفاده کنید.
  • رعایت بهداشت: تمیز و خشک نگه داشتن ناحیه مقعد برای جلوگیری از تحریک و عفونت ضروری است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

در حالی که یک رژیم غذایی مناسب برای هموروئید و تغییر سبک زندگی می تواند کمک زیادی به مدیریت این بیماری کند، اما برای درمان دائمی، در نهایت نیاز به مداخله پزشکی هست. روش های خانگی و دارو درمان قطعی نبوده و بیشتر برای کاهش ناراحتی و تسکین درد به کار می رود.

اگر علائم شدید و مداوم دارید:

  •  مانند خونریزی بیش از حد
  •  درد شدید
  • عدم بهبودی با تغییرات رژیم غذایی 

باید برای گزینه‌های درمان احتمالی با یک متخصص جراح عمومی و دکتر بواسیر مشورت کنید. در پرتو کلینیک از یک روش سرپایی و غیر جراحی برای از بین بردن هموروئید استفاده می شود. درمان بواسیر با لیزر و یا لیزر هموروئید روشی تضمینی برای متوقف کردن درد، خونریزی و خارش ناشی از هموروئید داخلی و خارجی می باشد. 

کد خبر: ۳۰۸٬۴۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha