۲۶ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۶
نصب ۵۰ هزار مگاوات انرژی های تجدیدپذیر تا ۵ سال آینده! | ایران از نیروگاه فسیلی برق عبور می کند؟
ادامه رویاپردازی های برقی

نصب ۵۰ هزار مگاوات انرژی های تجدیدپذیر تا ۵ سال آینده! | ایران از نیروگاه فسیلی برق عبور می کند؟

این روزها نوعی رقابت در میان دولتمردان ایجاد شده و هر کس سعی دارد که در دادن وعده بزرگ گوی سبقت را از مسولین دولت قبلی برباید.حالا علی آبادی گفته که ۵۰ هزار مگاوات به ظرفیت برق تجدید پذیرها می افزاید!

بازار، گروه آب و انرژی: ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر با سرعت بی‌سابقه‌ای در جهان در حال افزایش است. سرمایه‌گذاری جهانی در انرژی‌های تجدیدپذیر در سال گذشته از ۷۰۰ میلیارد دلار فراتر رفت که دو برابر میزان آن در سال ۲۰۱۵ است. در ایران اما شرایط تولید برق از انرژی های تجدید پذیر با وجود شرایط مناسب آب و هوایی چنگی به دل نمی زند و توسعه این بخش از صنعت برق در حد وعده و وعید باقی مانده است. هر بار با روی کار آمدن دولت جدید وزرای نیرو از تغییرات بزرگی و افزایش ظرفیت تولید برق از انرژی های نو سخن می گویند اما در نهایت در پایان راه تمامی این وعده ها روی زمین می ماند.

عباس علی آبادی وزیر نیروی دولت چهاردهم در تازه ترین سخنان خود از نصب ۵۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدید پذیر در ۴ سال آینده خبر داده است. این وعده در شرایطی داده شده که ظرفیت منصوبه نیروگاه های تجدید پذیر در حال حاضر چیزی حدود ۱۳۰۱۷مگاوات است. یک حساب کتاب ساده نشان می دهد که سهم تجدید پذیرها از تولید برق کشور در حال حاضر کمتر از یک درصد و حدود ۰.۶ درصد است. البته وزیر نیرو وعده داده که پایان سال حدود ۱۵۰۰مگاوات نیروگاه جدید مدار وارد می‌شوند.

البته این اولین بار نیست که وزرای نیروی وعده های غیر ممکن می دهند. جالب است که بدانید علی اکبر محرابیان وزیر نیرو دولت سیزدهم در مجلس موقع اخذ رای اعتماد اعلام کرده بود که ۱۰ هزار مگاوات به ظرفیت انرژی تجدیدپذیر در ۵ سال اضافه خواهد کرد. حال آنکه بررسی های آماری نشان می دهد که این عضو کابینه ابراهیم رییسی در پایان سه سال فقط ۴ درصد برنامه اش را توانست انجام بدهد.

حالا اما علی آبادی پا را فراتر گذاشته و وعده انجام نشده وزیر قبلی را تا ۵ برابر افزایش داده است.

عبدالله باباخانی کارشناس و فعال حوزه تجدید پذیر ها: برای اینکه بدانیم که ۵۰ گیگاوات چقدر بزرگ است، خوب است که بدانیم در تابستان کل برق تولید ما حدود ۵۹ گیگاوات بود. یعنی در ۵ سال تقریبا به اندازه کل تاریخ برق ایران برق اضافه میکنیم

عبدالله باباخانی کارشناس و فعال حوزه تجدید پذیر ها در صفحه ایکس در اینباره نوشته است «برای اینکه بدانیم که ۵۰ گیگاوات چقدر بزرگ است، خوب است که بدانیم در تابستان کل برق تولید ما حدود ۵۹ گیگاوات بود. یعنی در ۵ سال تقریبا به اندازه کل تاریخ برق ایران برق اضافه میکنیم.»

او با اشاره به این نکته که شرایط اقتصادی و تحریم ها نسبت به گذشته سخت تر هم شده است، گفته که اگر در پنچ سال ما ۵۰ گیگاوات برق تجدیدپذیر تولید کنیم، کارخانجات مپنا را میتوانیم به یکی از کشورهای دوست هدیه داد، چرا که عملا از برق فسیلی عبور کرده ایم.

دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران از دیگر افرادی است که چنان اهدافی را رویا پردازی می داند. او با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از ۹۰‌درصد تولید برق کشور وابسته به گاز بوده و این موضوع یک بحران امنیت ملی و مشخصا غیراستاندارد است و با الگوهای متداول بین‌المللی کشورهای در حال توسعه بسیار مغایرت دارد، می گوید: در حال حاضر اعدادی زیبایی برای افزایش ظرفیت نیروگاه های تجدید پذیر اعلام شده است. اما مشکل اینجاست که که این اعداد ماهیت برنامه‌ای ندارد و بیشتر شبیه رویاپردازی است.

توسعه ظرفیت نیروگاه های خورشیدی با کدام پنل

لازم به یادآوری است در حالی هدف گذاری ها در مورد افزایش ظرفیت نیروگاه های تجدید پذیر در حال بزرگ تر شدن است که همچنان واردات پنل های خورشیدی به کشور ممنوع بوده و قیمت های اعلامی برای خرید برق از تجدید پذیرها چندان جذاب نیست. از طرفی قوانین مربوط به اختصاص منابع حاصل از صرفه جویی سوخت هم اجرایی نشده است.

کارشناسان صنعت برق بر این باورند که بدون اصلاحات اساسی، مشکلات ناترازی انرژی ادامه خواهد داشت و اهداف تعیین شده در زمینه افزایش ظرفیت نیروگاه های تجدید پذیر محقق نخواهد شد. به باور آنها، اجرای همزمان و هماهنگ اصلاحات در ساختار صنعت برق و اصلاح قیمت انرژی می‌تواند برای مشکل ناترازی انرژی کشور راهگشا باشد

کد خبر: ۳۰۷٬۹۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha