۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۰
بازگشت شورای سیاستگذاری خودرو به ایدرو| گمانه زنی برای تغییر مدیران عامل ایرانخودرو و سایپا زود است؟
بازار گزارش می دهد؛

بازگشت شورای سیاستگذاری خودرو به ایدرو| گمانه زنی برای تغییر مدیران عامل ایرانخودرو و سایپا زود است؟

 منابع آگاه در وزارت صمت امروز به خبرنگار این رسانه اعلام کردند که بزودی «شورای سیاستگذاری صنعت خودرو» در «ایدرو» تشکیل خواهد شد.

امید محمدی؛ بازار: با انتصاب «فرشاد مقیمی» به عنوان رئیس هیئت عامل ایدرو، گمانه زنی ها در خصوص تغییر مدیران عامل گروه صنعتی ایران خودرو و گروه خودروسازی سایپا آغاز شد. در این میان اسامی افرادی مانند؛ کیانوش پورمجیب، عادل پیرمحمدی، مهدی صادقی نیارکی، جواد سلیمانی، حمید مرادی و محمدحسین محمدزاده درجاده مخصوص و رسانه ها مطرح شد. با چشم پوشی از سوابق و کارنامه افراد مذکور، به گفته منابع مطلع در وزارت صمت بزودی تغییرات جاده مخصوص انجام نخواهد شد. چرا که «سید محمد اتابک» وزیر صمت تا حد امکان از صنایع خودروسازی فاصله گرفته که پس از پایان «ماه عسل» دولت، در مورد صنعت خودرو پاسخگو مجلس شورای اسلامی نباشد.

«اتابک» رازماندگاری در وزارت صمت را در انتقال سیاست های خودرویی به «ایدرو» یافته است

بازگشت شورای سیاستگذاری صنعت خودرو

همانطور که اشاره شد، «سیدمحمداتابک» به عنوان مقام عالی وزارت صمت قصد انتقال تصمیمات خودرویی از وزارتخانه متبوعش به «سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)» را دارد. باتوجه به انتخاب «فرشاد مقیمی» جهت سکان داری ایدرو می توان دریافت، «اتابک» رازماندگاری در وزارت صمت را در انتقال سیاست های خودرویی به «ایدرو» یافته است.

شاید تجارب «فرشاد مقیمی» در گروه صنعتی ایران خودرو بتواند به عدم احضار «سیدمحمداتابک» به مجلس شورای اسلامی جهت پاسخگویی در مورد صنعت خودرو کمک کند. منابع آگاه در وزارت صمت امروز به خبرنگار این رسانه اعلام کردند که بزودی «شورای سیاستگذاری صنعت خودرو» در «ایدرو» تشکیل خواهد شد. بنابراین می توان گفت نخستین سیاست وزارت صمت دولت چهاردهم اتخاذ و بزودی اجرایی می شود.

منابع آگاه در وزارت صمت معتقد هستند تا زمان تشکیل شورای سیاستگذاری صنعت خودرو، مدیران فعلی گروه صنعتی ایرانخودرو و گروه خودروسازی سایپا تغییر نخواهد کرد. بنابراین شاید بتوان گفت که احتمالا شورای مذکور عهده دار تعیین مدیران عامل جدید دو غول خودروسازی بزرگ کشور باشد.

بازگشت شورای سیاستگذاری خودرو به ایدرو| گمانه زنی برای تغییر مدیران عامل ایرانخودرو و سایپا زود است؟

سیاست های خودرویی اتابک مشخص نیست

تاکنون سیاست های خودرویی «سیدمحمداتابک» وزیر صمت به صورت شفاف اعلام نشده است، نامبرده فقط در زمان رای اعتماد یا جلسه با نمایندگان مردم در کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص وضعیت صنعت خودرو «کلی گویی» کرده است. در حال حاضر سیاست های خودرویی وزارت صمت مشخص نیست و سیاستگذاران صنعتی برنامه جدیدی برای عرضه خودروهای برقی، افزایش عمق داخلی سازی، واردات خودرو و رشد تیراژ تولید اعلام نکردند.

منابع آگاه در وزارت صمت معتقد هستند که وضعیت خودروهای برقی به سمت واردات صرفا برای حمل و نقل عمومی سوق خواهد یافت. زیرا زیرساخت های لازم برای استفاده همگانی از وسایل نقلیه الکتریکی درحال حاضر در کشور مهیا نیست.

این درحالی است که وزیر قبلی صمت یعنی «عباس علی آبادی» سیاست های خودرویی را به طور شفاف و روشن اعلام می کرد، توام با این مساله معاونین و مدیران نامبرده نیز برنامه ریزی های جدید را بیان می کردند. اما در ساختار فعلی وزارت صمت از چنین رویکری خبری نیست.

تا زمان اعلام شفاف سیاست های خودرویی از سوی وزارت صمت، تغییرات جاده مخصص محقق نخواهد شد

گمانه زنی برای تغییر مدیران عامل ایران خودرو و سایپا زود است؟

باتوجه به حذف معاونت حمل و نقل در وزارت صمت، دفتر صنایع خودرو، نیرومحرکه و حمل و نقل به زیر مجموعه معاونت صنایع، ماشین آلات و تجهیزات انتقال یافت. با این تغییرات حدس و گمان ها در خصوص عزل مدیران فعلی ایرانخودرو و سایپا از مقام خود بالا گرفت و نهایتا با انتصاب رئیس هیئت عامل ایدرو بازار شایعات داغ تر از گذشته شد.

براساس آنچه که پیشتر اشاره شد، تا زمانی که شورای سیاستگذاری خودرو در ایدرو کارخود را آغاز نکند و «فرشاد مقیمی» سیاست های خودرویی را با وزیر صمت هماهنگ نکند، نباید انتظار تغییر مدیران عامل جاده مخصوص را داشت.

از سوی «سیدمحمداتابک» علیرغم وعده خود در مورد خصوصی سازی صنعت خودرو که در زمان اخذ رای اعتماد به نمایندگان مردم در خانه ملت داده بود، تاکنون عمل نکرده است. عده ای معتقد هستند که تازمان تعیین تکلیف وضعیت خصوصی سازی دو غول خودروسازی در کشور، تغییر مدیران عامل ایران خودرو و سایپا احتمالا با تعویق مواجه شود. بنابراین تا زمان اعلام شفاف سیاست های خودرویی از سوی وزارت صمت، تغییرات جاده مخصص محقق نخواهد شد.

کد خبر: ۳۰۷٬۶۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha