۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۷
آخرین جنگ اسرائیل علیه حزب‌الله در ۲۰۰۶ به بن‌بست ختم شد| «مقاومت»، همه را شگفت زده کرده است
گزارش سی‌ان‌ان از سرنوشت مبهم ارتش رژیم در جبهه لبنان؛

آخرین جنگ اسرائیل علیه حزب‌الله در ۲۰۰۶ به بن‌بست ختم شد| «مقاومت»، همه را شگفت زده کرده است

سی‌ان‌ان در گزارشی به‌قلم ایوانا کوتاسووا باعنوان «نبردهای شدید مرزی نشان می‌دهد که پیروزی برای ارتش اسرائیل آسان نخواهد بود!» به تحلیل شرایط کنونی سرزمین‌های اشغالی و سرنوشت ارتش رژیم پرداخته است.

به گزارش بازار، در قسمت هایی از گزارش سی‌ان‌ان چنین آمده است:

سلمان زارکا، رئیس بیمارستان زیو(Ziv) که تنها مرکز درمانی در شمال «اسرائیل» در نزدیکی مرز لبنان-سوریه و ارتفاعات جولان است، می‌گوید: بیمارستان ما در حالت آماده‌باش قرار دارد و مدیران از کارکنان خواسته‌اند که در صورت لزوم، به فکر اهدای خون باشند. بیماران را هم به زیر زمین منتقل کرده‌اند. اگر ارتش اسرائیل نیروهای بیشتری را به جبهه جنگ لبنان بفرستد وضعیت بدتر از چیزی که هست خواهد شد. ما طی یک سال گذشته در شرایط جنگی بوده‌ایم اما بعد از آغاز عملیات‌ها جهت ورود زمینی ارتش به لبنان، متأسفانه تمام کارکنانمان آماده موج بعدی تلفات شده‌اند. به‌این دلیل که وقتی نیروی بیشتری در میدان نبرد دارید، کشته و مجروح بیشتری هم خواهید داشت.

زمانی که ارتش اسرائیل حمله زمینی خود به لبنان را شروع کرد، فرماندهان اسرائیلی تأکید داشتند که این عملیات هم از نظر زمان و هم از نظر محدوده جغرافیایی «محدود» خواهد بود اما واقعیت حال حاضر میدان جنگ نشان می‌دهد که «آنها خود را برای یک جنگ گسترده‌تر آماده می‌کنند.» ارتش در روز سه‌شنبه اعلام کرد که «درحال حاضر واحدهایی از چهار لشکر در جنگ علیه لبنان حضور دارند.» اگرچه آن‌ها هیچگاه تعداد دقیق نیروهای درگیر خود را فاش نمی‌کنند اما تصور می‌شود که هر لشکر متشکل از ۱۰ تا ۲۰ هزار سرباز باشد.

بر اساس گزارش سازمان ملل، ارتش اسرائیل تقریباً به ساکنان یک چهارم خاک لبنان هشدار تخلیه داده و طبق آمارهای سازمان ملل، اکنون بیش از ۱.۲ میلیون نفر در این کشور آواره شده‌اند.

ایده یک تهاجم زمینی بزرگ علیه لبنان از آنجایی باعث نگرانی است که خاطرات آخرین جنگ اسرائیل علیه لبنان هنوز باقی است. درگیری سال ۲۰۰۶ در اسرائیل به عنوان «جنگ دوم لبنان» شناخته می‌شود، البته این سومین باری بود که بعد از حمله به لبنان در سال‌های ۱۹۷۸ و ۱۹۸۲، اسرائیل آشکارا اعلام کرد که وارد خاک لبنان شده است. آن جنگ بعد از کشته شدن حدود ۱۱۰۰ لبنانی و حدود ۱۷۰ اسرائیلی از جمله ۱۲۰ سرباز و پس از ۳۴ روز در حالی‌که به بن‌بست رسیده بود، پایان یافت

زارکا(رئیس‌ بیمارستان زیو) به سی‌ان‌ان گفت که بیمارستان تنها در چند روز اول بیش از ۱۰۰ سرباز(مجروح) را پذیرش کرده است.

سطح مقاومت حزب‌الله، حتی پس از ترور دبیرکل این جنبش توسط اسرائیل، بسیاری از ناظران را شگفت‌زده کرده است.

آن‌ها به حملات خود علیه اسرائیل ادامه می‌دهند و روز چهارشنبه ۲ اسرائیلی در چند مایلی مرز لبنان در پی حمله راکتی حزب‌الله کشته شدند.

چند سرباز که در حال حاضر در لبنان می‌جنگند به سی‌ان‌ان گفتند که زمین‌های فراخ و کوهستانی، عملیات را دشوار می‌کند.

یک سرباز هم که از اکتبر تا مارس و در ماه‌های ژوئیه و اوت به غزه اعزام شده بود و اکنون در جنوب لبنان می‌جنگد، گفت که جنگ در امتداد مرز شمالی با آنچه او در غزه تجربه کرده، بسیار متفاوت است.

به گفته او، چالش اصلی آن‌ها در نبرد با حزب‌الله این است که آن‌ها پس از ماه‌ها جنگ در یک منطقه شهری بسته، اکنون باید در یک منطقه فراخ بجنگند. از این‌رو، حتی ابتدایی‌ترین کارها، از جمله نحوه حرکت سربازان در یک ستون کاملاً متفاوت است. ارتش اسرائیل بر روی کاغذ بسیار برتر از رزمندگان حزب‌الله است، چراکه دارای سلاح‌های پیشرفته‌تر و پیچیده‌تر، تعداد قابل توجهی نیروی بیشتر، اطلاعات بهتر و متحدان قوی‌تر است اما سربازی که با این شبکه صحبت می‌کرد و خواست نامش فاش نشود، گفت که این مزیت‌ها در نوع جنگی که در تپه‌های جنوب لبنان در جریان است، جایی که تسلیحات برتر اهمیت کمتری دارد، اهمیت چندانی ندارد.

اگرچه رژیم صهیونیستی در حملات اخیر خود علیه لبنان با انفجار پیجرها و هدف قرار دادن اعضای ارشد حزب‌الله توانسته خساراتی به این گروه وارد کند، ارتش اسرائیل همچنان با مقاومت شدید در جنوب لبنان روبرو است. زیرا حزب‌الله نیز برای این جنگ آماده شده است.

«دانیل سابِلمن» یک کارشناس امنیت بین‌الملل در دانشگاهی در بیت‌المقدس در این باره گفت: انتظار این است که اسرائیل بدون پرداخت بهایی گزاف در این جنگ پیروز شود اما این هرگز در مورد جنگ چریکی صدق نمی‌کند. اسرائیل در سرزمینی می‌جنگد که حزب‌الله آن را بسیار بهتر می‌شناسد و حریفش مصمم است که تا حد ممکن خسارات بیشتری به ارتش اسرائیل وارد کند.

آن‌ها در تأسیسات زیرزمینی مستقر شده‌ و یک بازی دفاعی انجام می‌دهند و مهم نیست که چند نفر از آنها را بکشید، باز هم [در یک جنگ چریکی] طرف ضعیف‌تر در نهایت با تحمیل مداوم هزینه‌ها برنده می‌شود.

به گفته این کارشناس، این دقیقاً همان چیزی است که در سال ۲۰۰۶ اتفاق افتاد، زمانی که اسرائیل با وجود توانایی‌های برتر خود نتوانست به پیروزی دست یابد.

کد خبر: ۳۰۷٬۴۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha