۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۰۶:۴۰
چالش تامین خدمات با تیراژ پایین خودروهای وارداتی| وزارت صمت هزینه خدمات پس از فروش را اصلاح کند
دبیر انجمن صنفی خدمات پس از فروش در گفت و گو با بازار؛

چالش تامین خدمات با تیراژ پایین خودروهای وارداتی| وزارت صمت هزینه خدمات پس از فروش را اصلاح کند

غیاثی دبیر انجمن صنفی خدمات پس از فروش خودرو به بازار گفت: باتوجه به تنوع واردات خودرو، خودروها باید تیراژ بالایی داشته تا صرفه اقتصادی جهت تامین قطعات یا خدمات پس از فروش را به دنبال داشته باشد.

امید محمدی؛ بازار: خدمات پس از فروش و تامین قطعات برای خودروهای وارداتی که از دولت سیزدهم تا کنون در حال ورود به کشور هستند، چالش جدی برای مشتریان تلقی می شود. صرف نظر از دستورالعمل اجرای واردات خودرو به کشور، بیشتر این محصولات از کشور چین به بازار داخل رسیده و اغلب تفاوت هایی با نمونه های جهانی دارند. بنابراین تامین قطعات یا حتی آماده سازی شبکه خدمات پس از فروش برای این محصولات چالش جدی خواهد بود. از سویی برخی از این محصولات به فناوری هایی مجهز هستند که سطح دانش فنی تعمیرات شبکه خدمات پس از فروش نسبت به آن باید ارتقا یابد، از همین رو جهت بررسی وضعیت خدمات پس از فروش این خودروها با عباسعلی غیاثی دبیر انجمن صنفی شرکت ‌های خدمات پس از فروش خودرو به گفت و گو پرداختیم؛

شرکت های واردکننده خودرو معمولا برای دریافت خدمات پس از فروش با شرکت های ارائه دهنده خدمات قراردادی منعقد می کند، براساس این قرارداد واردکننده مکلف به پرداخت ۳ درصد از قیمت خودرو به شرکت های ارائه دهنده خدمات جهت دریافت پیشتیبانی فنی می شود

* در حال حاضر وضعیت خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی به کشور چگونه است؟ آیا چالشی در این بخش وجود دارد؟

شرکت های واردکننده خودرو معمولا برای دریافت خدمات پس از فروش با شرکت های ارائه دهنده خدمات قراردادی منعقد می کند، براساس این قرارداد واردکننده مکلف به پرداخت ۳ درصد از قیمت خودرو به شرکت های ارائه دهنده خدمات جهت دریافت پیشتیبانی فنی می شود. البته انجمن صنفی شرکت های خدمات پس از فروش نسبت به پرداخت این ۳ درصد جهت دریافت خدمات پس از فروش معترض است، زیرا هزینه های تعمیرات و تامین قطعات را پوشش نمی دهد. اما یکی از ارگان ها اصرار به تداوم این شرایط دارد.

* به نظر شما موفقیت شرکت های واردکننده در تامین خدمات پس از فروش محصولات شان چگونه خواهد بود؟

اگر خدمات پس از فروش شرکت های واردکننده خودرو از هم اکنون برای ارائه خدمات مهیا نباشد، قطعا برای برند و مدل هایی که عرض می کنند، دچار مشکل خواهند شد. از سوی دیگر باید مدل هایی از برندهای مشهور خودرویی به کشور وارد شود که تامین قطعات آن چالش برانگیز نباشد. زیرا هر مدل از یک برند خودرویی دارای قطعات متفاوت است، اگر رعایت این نکته برای واردکنندگان سخت باشد، بنابراین باید برندها و مدل های که وارد می کنند تیراژ بالایی داشته تا صرفه اقتصادی جهت تامین قطعات یا خدمات پس از فروش را به دنبال داشته باشد.

چالش تامین خدمات با تیراژ پایین خودروهای وارداتی| وزارت صمت هزینه خدمات پس از فروش را اصلاح کند

* برخی از برندهای مشهور خودرویی با مدل های جدیدی به کشور آمدند که فقط متعلق به بازار کشور چین است، به نظر شما تامین قطعات این محصولات آسان است؟

برندهای خودروساز بزرگ در دنیا مدل های متعددی دارند، اگر خودروهایی که به کشور می رسند از مدل هایی باشند که پیشتر در بازار ما حضور داشته اند، تامین خدمات آن آسان تر است. در صورتی که مدل های وارداتی جدید باشد تامین قطعات و ارائه خدمات به دلیل تنوع سخت تر خواهد شد. بنابراین پیشنهاد می شود که خودروهای وارداتی با تیراژ بالاتر جهت تامین خدمات پس از فروش مقرون به صرفه تر وارد شوند.

۳ درصد از قیمت خودرو سبب پوشش هزینه های آموزش تعمیرات، تهیه تجهیزات تعمیراتی و تامین قطعات نمی شود. چرا که در دوره گارانتی قطعه و تعمیرات باید رایگان باشد، از همین رو طی نامه ای از وزارت صمت خواستار اصلاح هزینه تعمیرات شدیم، متاسفانه تاکنون پاسخی از وزارت «صمت» دریافت نکردیم

* شما پیشتر به بحث چالش ۳ درصدی عرضه خدمات پس از فروش اشاره داشتید، در مورد این مساله با وزارت صمت جلسه داشتید؟

ابتدا باید اشاره کنم که ۳ درصد از قیمت خودرو سبب پوشش هزینه های آموزش تعمیرات، تهیه تجهیزات تعمیراتی و تامین قطعات نمی شود. چرا که در دوره گارانتی قطعه و تعمیرات باید رایگان باشد، در گذشته شرکت های بزرگ خودروساز در دنیا به واردکنندگان دو هزینه شامل تعمیرات و خواب سرمایه قطعات را پرداخت می کردند. از همین رو طی نامه ای از وزارت صمت خواستار اصلاح هزینه تعمیرات شدیم، متاسفانه تاکنون پاسخی از وزارت «صمت» دریافت نکردیم.

اگر خودروها به عنوان کارکرده از چین به کشور ما صادر می شوند، قطعا مشمول خدمات پس از فروش نخواهند بود. این مساله در درازمدت می تواند برای مشتریان چالش ایجاد کند

* در جاده مخصوص گفته می شود که خودروهای صفر کیلومتر وارداتی به نام خودرو کارکرده از چین به بازار داخل صادر می شود، در این شرایط تامین خدمات پس از فروش از شرکت های چینی مقدور خواهد بود؟

خیر، اگر خودروها به عنوان کارکرده از چین به کشور ما صادر می شوند، قطعا مشمول خدمات پس از فروش نخواهند بود. این مساله در درازمدت می تواند برای مشتریان چالش ایجاد کند، بنابراین تکرار می کنم که جهت سهولت در تامین قطعات و خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی با تیراژ بالاتر به کشور وارد شوند.

کد خبر: ۳۰۷٬۴۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha