۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۱
بیش از ۱۰۰ کشور اهانت به دبیرکل سازمان ملل توسط تل‌آویو را محکوم کردند

بیش از ۱۰۰ کشور اهانت به دبیرکل سازمان ملل توسط تل‌آویو را محکوم کردند

بیش از ۱۰۰ عضو سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای اعلام دبیرکل سازمان ملل به‌عنوان یک «عنصر نامطلوب» توسط رژیم صهیونیستی را محکوم کرده و خواستار اقداماتی شدند که به صلح پایدار در منطقه منجر شود.

به گزارش بازار، بیش از ۱۰۰ کشور عضو سازمان ملل متحد، رژیم صهیونیستی و موضعی که علیه «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد اتخاذ کرده را محکوم کرده و حمایت خود از گوترش را اعلام کردند.

در این بیانیه که دست‌کم ۱۰۴ دولت جهان به آن پیوسته‌اند، اظهارات «یسرائیل کاتس» وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی که گوترش را «عنصر نامطوب» خوانده بود، محکوم شده است. امضاءکنندگان بیانیه تاکید کردند این اقدام و منع ورود گوترش به اراضی اشغالی می‌تواند دستور کار سازمان ملل متحد را دچار اختلال کند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، در متن این بیانیه که توسط شیلی، برزیل، کلمبیا، آفریقای جنوبی، اوگاندا، اندونزی، اسپانیا، گویان و مکزیک به جریان افتاده، آمده است: «در خاورمیانه، این می‌تواند به معنای تأخیر مضاعف در پایان‌دادن به خشونت‌ها و ایجاد مسیری قابل‌اتکا برای حرکت به‌سوی راهکار ۲ دولتی باشد.»

کاتس در اوایل ماه میلادی جاری گفت: «دبیرکل سازمان ملل در اسرائیل عنصری نامطلوب است و از ورود او به اسرائیل جلوگیری به عمل می‌آید.»

وزیر خارجه رژیم اشغالگر گفته بود این تصمیم به این دلیل اتخاذ شده که گوترش در واکنش خود به حملات ایران به اراضی اشغالی، اقدام ایران را محکوم نکرده است. کاتس همچنین با بیان اینکه گوترش از رژیم صهیونیستی متنفر است، گفت او «لکه ننگی» در تاریخ سازمان ملل است!

در بیانیه‌ای که در حمایت از گوترش منتشر شده، آمده است: «ما به تعهد او نسبت به صلح و امنیت و همچنین پیروی وی از حقوق بین‌المللی اطمینان داریم، از جمله احترام به حقوق بشردوستانه بین‌المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل متحد درباره خاورمیانه.»

کشورهای امضاکننده در ادامه این بیانیه از تمامی طرفین خواسته‌اند از انجام اقداماتی که ممکن است نقش میانجی‌گرانه سازمان ملل را تضعیف کند، خودداری کرده و حامی طرح‌هایی باشند که به ترویج صلح پایدار در غرب آسیا منجر می‌شود.

به گزارش روزنامه انگلیسی گاردین، این اعلام حمایت از گوترش در حالی صورت می‌پذیرد که روابط رژیم صهیونیستی با سازمان ملل تیره‌وتار شده و دیوان بین‌المللی دادگستری و دیوان کیفری بین‌المللی در سازمان ملل متحد مشغول رسیدگی به پرونده‌های نسل‌کشی و جنایات جنگی رژیم اشغالگر هستند.

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم اشغالگر اخیراً در سخنرانی خود در مجمع‌عمومی سازمان ملل متحد این نهاد بین‌المللی را به «یهودستیزی» و انزجار از یهودیان متهم کرد. این در حالی است که به گزارش گاردین، حملات رژیم صهیونیستی در هفته گذشته موجب زخمی شدن چندین نیروی حافظ صلح سازمان ملل در لبنان شده و اعتراض بین‌المللی شدیدی در پی داشته است.

کد خبر: ۳۰۷٬۳۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha