۲۰ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۶
تنوع ذخایر ثبات بازار گوشت را رقم زده است | در کنار واردات گوشت اجازه صادرات هم باید داده شود
رییس شورای تامین کنندگان دام کشور در گفتگو با بازار:

تنوع ذخایر ثبات بازار گوشت را رقم زده است | در کنار واردات گوشت اجازه صادرات هم باید داده شود

رییس شورای تامین کنندگان دام کشور معتقد است: تنوع ذخایر موجب ثبات بازار گوشت شده است و با توجه به اینکه صنعت دام از زیر فشار خارج شده برای تداوم ثبات باید در کنار واردات گوشت اجازه صادرات هم داده شود.

بازار؛ گروه کشاورزی: بخش دام و دامداری از جمله مهمترین بخش های تولیدی کشور است که تولید کنندگان این بخش همواره با یکسری مصائب روبرو هستند و بازار دام زنده و گوشت قرمز نیز دائما در نوسان است. با این وجود به نظر می رسد با تمهیداتی که اندیشیده شده بازار گوشت قرمز در حال حاضر کمترین نوسان را دارد. به طوری که منصور پوریان رییس شورای تامین کنندگان دام کشور در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: الان وضعیتی که داریم شاید یکی از استثنایی‌ترین حالت‌ های بازار گوشت و دام است و بازار شرایط خوبی را نسبت به ذخایر دارد؛ در واقع ذخایر گوشت خوبی در بازار داریم و تنوع ذخایر موجب شده ثبات در بازار شاهد باشیم. از سوی دیگر شرایط دام سبک و سنگین نیز خوب شده است و شاهد هستیم نیاز بازار داخل از طریق دام داخل به خوبی تامین می‌شود.

پوریان افزود: از سوی دیگر در بحث قیمت‌ها می‌بینید قیمت‌هایی که داریم با شرایطی که وجود دارد حتی در یک مناطقی کاهش قیمت را شاهد هستیم؛ ضمن اینکه از وسط برج ۶ در بخش دام زنده و در بخش لاشه هم کاهش قیمت را داریم و دلیل اصلی آن هم این است که عرضه دام بهتر و بسیار زیادتر شده است.

صنعت دام از زیر فشار خارج شده است

این مقام صنفی خاطرنشان کرد: موضوع مهم این است که گفته می‌شود باید جلوی واردات گوشت گرفته شود! اما مسئله اینجاست که واردات گوشت برای تنظیم بازار است و مازاد نیست؛ یعنی واردات باعث شده است که ثبات قیمت و کمیت در دل بازار اتفاق بیفتد و همچنین شاهد تنوع گوشتی باشیم. مسئله مهم این است که کارخانجات سوسیس کالباس اصولاً اصلی‌ترین مصرف کنندگان گوشت وارداتی هستند و لذا اگر این بخش از گوشت از طریق واردات تامین نشود به تولید داخل ضربه می‌زند و قطعاً باز هم شاهد خواهیم بود که دام مولد جهت کشتارهای صنعتی به کشتارگاه‌ها خواهند رفت لذا با مدیریت واردات قطعاً فشار روی دام مولد کم خواهد شد.

رییس شورای تامین کنندگان دام کشور: الان صنعت دام از زیر فشار خارج شده است و تولید مناسبی داریم با این وجود وقتی برای تنظیم بازار واردات انجام می‌شود باید اجازه صادرات هم داده شود چرا که تنها در این شرایط است که شاهد تداوم ثبات قیمت خواهیم بود

پوریان افزود: به عبارت ساده تر اگر واردات گوشت به هر دلیلی قطع شود فشار بر بازار مصرف داخلی و مصرف خانگی وارد می‌شود و موجب پرش قیمت خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه الان صنعت دام از زیر فشار خارج شده است، گفت: الان تولید ما در این بخش تولید مناسبی است با این وجود وقتی برای تنظیم بازار واردات انجام می‌شود باید اجازه صادرات هم داده شود چرا که تنها در این شرایط است که شاهد ثبات قیمت خواهیم بود.

مدیریت در تولید سبب شد شاهد ثبات در تولید شویم

پوریان در خصوص بحث تامین نهاده نیز گفت: نهاده به عنوان یک پایه و اساس در تولید بسیار مهم است در صورتی که اوایل سال به صورت مدت‌دار در اختیار دامدار قرار گرفت و موجب احیای برخی دامداری‌ها شد؛ در واقع مدیریت درست سبب شد شاهد ثبات در تولید شویم.

وی افزود: همانطور که می‌دانید در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۲ دچار التهاب شد اما در سال ۱۴۰۳ این التهابات تولید و نوسانات در بخش تولید رفع شد و ۳۰ درصد افزایش تولید در بخش گوساله رقم خورد و شاهد جمعیت ۷۰ میلیون راسی در بخش سبک بوده‌ایم.

رییس شورای تامین کنندگان دام کشور: در حالی که نیاز بازار یک میلیون تا یک میلیون و ۱۰۰هزار تن گوشت قرمز است طبق آمارها ۹۰۰ هزار تن سالانه گوشت تولید داریم که تولید گوشت ناخالص است لذا کسری ما بین ۲۵۰ هزار تن تا ۳۰۰ هزار تن در سال است و باید از طریق واردات تامین شود

رییس شورای تامین کنندگان دام کشور با اشاره به میزان مصرف گوشت قرمز در کشور گفت: ما در حقیقت بازار پرمصرفی هستیم به طوری که طبق آمارها نیاز بازار یک میلیون تا یک میلیون و صد هزار تن است و تولید نیز ۹۰۰ هزار تن است. به این ترتیب از نظر مصرف گوشت در خاورمیانه جایگاه سوم را داریم و بعد از مصر و پاکستان در بخش مصرف جایگاه سوم را داریم.

وی ادامه داد: نکته قابل تامل اینکه طبق آمارها ۹۰۰ هزار تن سالانه گوشت تولید داریم که تولید گوشت ناخالص است لذا کسری ما بین ۲۵۰ هزار تن تا ۳۰۰ هزار تن در سال است و باید از طریق واردات تامین شود.

پوریان تاکید کرد: اگر روند فعلی در وزارت جهاد کشاورزی ادامه یابد قول می‌دهیم می‌توانیم صادرات را کنار واردات داشته باشیم. جالب است بدانید در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۲ گوشت گیری لاشه ها ضعیف بود اما در سال ۱۴۰۳ اتفاق خوبی که افتاد این است که دام‌هایی که کشتار می‌شود گوشت‌گیری شده است و گوشت بسیار خوبی دارد و این یک حُسن محسوب می شود به خصوص اینکه همانطور که می‌دانید کمیت غالباً به وزن است؛ یعنی میزان گوشتی که لاشه‌ها می‌دهد الان بسیار تغییر کرده است و این حسن ماست که موجب شده بازار تامین شود.

ایالات متحده، برزیل و چین؛ بزرگترین تولیدکنندگان گوشت قرمز

گفتنی است طبق آمارهای منتشر شده بیشترین تولید گوشت قرمز در جهان به چند کشور خاص مربوط می‌شود. به طوری که بر اساس داده‌ها و آمارهای اخیر، کشورهایی که بیشترین تولید گوشت قرمز را دارند عبارتند از ایالات متحده که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گوشت گاو و گوشت خوک محسوب می شوند. همچنین داده های آماری نشان می دهد برزیل نیز تولیدکننده بزرگ گوشت گاو و همچنین گوشت مرغ در جهان است و چین نیز بزرگ‌ترین تولیدکننده گوشت خوک در جهان محسوب می شود. این در حالی است که آرژانتین نیز به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان گوشت قرمز معروف به تولید گوشت گاو با کیفیت بالا است. این در حالی است که کشور استرالیا غالبا تولیدکننده بزرگ گوشت گاو و گوشت بره است.

طبق آمارهای جهانی در بخش صادرات گوشت قرمز نام کشورهایی همچون برزیل، آرژانتین، استرالیا، ایالات متحده و کانادا در صدر قرار دارند

این در حالی است که طبق آمارها در بخش صادرات گوشت قرمز نام کشورهایی همچون برزیل، آرژانتین، استرالیا، ایالات متحده و کانادا در صدر قرار دارند. به طوری که گزارشات جهانی حاکی از این است که آرژانتین غالبا در زمینه صادرات گوشت کاو شهرت زیادی دارد و در کنار آن استرالیا نیز صادر کننده مهم گوشت گاو به بازارهای بین المللی است و در مجموعه این ۵کشور نامبرده بخش قابل توجهی از صادرات گوشت قرمز را رقم می زنند و به نوعی بر بازار صادراتی گوشت قرمز تسلط دارند.

کد خبر: ۳۰۷٬۱۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha