۱۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۸
نقش بی بدیل کنسروسازی در کاهش ضایعات بخش کشاورزی
برگزاری همایش نقش صنعت کنسرو در تامین امنیت غذایی

نقش بی بدیل کنسروسازی در کاهش ضایعات بخش کشاورزی

در حالی همایش نقش کنسروسازی در تامین امنیت غذایی کشور آبان برگزار میشود که رئیس سندیکای صنایع کنسروی معتقد است با کمک صنعت کنسروسازی میتوان ضایعات بخش کشاورزی به خصوص آبزیان را به طورچشمگیری کاهش داد.

بازار؛ گروه کشاورزی: مسعود بختیاری رییس هیات مدیره سندیکای صنایع کنسروی ایران در نشست خبری امروز از برگزاری همایش نقش صنعت کنسرو در تامین امنیت غذایی کشور در آبان ماه خبر داد و گفت: ۲۲ تا ۲۴ آبان ماه جاری به مناسبت پنجاه و دومین سالگرد تاسیس سندیکای صنایع کنسروی ایران برگزار می شود و همزمان با آن نمایشگاهی تخصصی نیز برگزار خواهد شد و شاهد برگزاری چندین پنل تخصصی در این رویداد نیز خواهیم بود.

وی با اشاره به اهمیت تامین امنیت غذایی در سراسر دنیا گفت: اهمیت این موضوع تا به حدی است که مهمترین برنامه اولویت دار وزیر فعلی جهاد که به مجلس ارائه داد در خصوص تامین امنیت غذایی متمرکز بود.

نقش بی بدیل صنعت کنسروسازی در پیشگیری از ضایعات محصولات کشاورزی

وی خاطرنشان کرد: امنیت غذایی به منزله تامین غذای کافی، سالم برای همه مردم در همه زمان جهت دستیابی به یک زندگی سالم، خوب و مناسب است و حداقل چهار مولفه برای دستیابی امنیت غذایی تعریف شده که عبارتند از فراوانی، دسترسی، سلامتی و پایداری سه مولفه قبل.

بختیاری افزود: صنایع تبدیلی به ویژه کنسروسازی ارتباط تنگاتنگی با این چهارمولفه مهم امنیت غذایی دارد. در واقع صنعت کنسرو بعنوان یکی از ارکان صنایع تبدیلی نقش بی بدیلی در پیشگیری از ضایعات محصولات کشاورزی نقش دارد. به خصوص اینکه ضایعات محصولات کشاورزی در کشور زیاد است و بالاتر از میانگین جهانی است.

وی افزود: در واقع صنایع تبدیلی از جمله کنسروسازی می تواند در تبدیل محصولات فسادپذیر به محصولات با ماندگاری بالا نقش دارد به طوری که ماهی یکی از فساد پذیرترین کالاهای غذایی است و درون پودر یخ حداکثر یکهفته ماندگار است. در صورتی که اگر در فرایند کنسروسازی قرار بگیرد بدون اینکه نیاز به شرایط خاصی باشد حداقل طی دوسال می توان آن را با فراغ بال مصرف کرد. به طوری که در کشورهای اروپایی به جای تاریخ انقضا، بهترین تاریخ مصرف روی کنسرو درج می شود و مدت آن ۴سال است.

رییس هیات مدیره سندیکای صنایع کنسروی ایران تاکید کرد: با این تفاسیر شاهد هستیم که صنعت کنسروسازی ضمن افزایش ماندگاری محصولات دسترسی به مواد غذایی را امکانپذیر می کند و ضایعات بخش آبزیان را تا حد قابل توجهی کاهش می دهد. لذا عنوان همایش نامبرده را متناسب با این منظور به نقشی که این صنعت در تامین امنیت غذایی کشور دارد انتخاب کردیم.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین محورهایی که در همایش به آن خواهیم پرداخت آشنا کردن مردم با تاریخچه صنعت کنسرو و اینکه کنسروسازی متکی بر جه قواعد و مبانی است خواهد بود و در ادامه هم به اینکه جایگاه صنعت کنسرو در اقتصاد دنیا و اقتصاد کشور چه جایگاهی دارد خواهیم پرداخت. ضمن اینکه روی نقش صنایع کنسروی به عنوان یکی از صنایع تبدیلی در پیشگیری از ضایعات محصولات کشاورزی تاکید خواهیم کرد.

بختیاری خاطر نشان کرد: از سوی دیگر در همایش نامبرده بر نقش صنعت کنسرو در معیشت جامعه کشاورزی و صیادی نیز مانور خواهیم داد. ضمن اینکه در این هایش از پیشکسوتان و برندهای با پیشینه بیش از ۵۰ سال نیز تقدیر می شود.

برگزاری ۵پنل تخصصی در حاشیه نمایشگاه صنعت کنسروسازی

امیرعباس سالاری پور، عضو هیات مدیره سندیکای صنایع کنسروی نیز در خصوص پنل های تخصصی که در این رویداد برگزار خواهد شد نیز گفت: پنل های تخصصی با محوریت «موضوع کشت قراردادی، چالش جذب نیروی انسانی مناسب در این بخش از صنعت، روش های تامین مالی نوین، بکارگیری هوش مصنوعی در بازاریابی و فروش محصولات کنسروی و نقش صنایع بسته بندی در صنعت کنسروسازی کشور» برگزار خواهد شد.

گفتنی است به گفته لطیفی مجری همایش و نمایشگاه، این رویداد در فضای هزارمتری هتل المپیک به مدت سه روز و از ساعت ۹صبح الی ۶بعد از ظهر برگزار خواهد شد.

کد خبر: ۳۰۶٬۹۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha