۱۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۱
راهکار کسب سود در معاملات پرریسک
بازار گزارش می دهد؛

راهکار کسب سود در معاملات پرریسک

استراتژی خرید سهام در تنش‌های سیاسی بسیار متفاوت از موقعیت رکود یا وضعیتی است که منفی بازار به عوامل تکنیکال و بنیادی برمی گردد. در این گزارش جزئیات بررسی شده است.

بازار: گروه بورس: بازار سهام هرچند از هیجانات دور شده اما فعلا به ثبت و روند صعودی برنگشته است. هرچند بازارساز از طریق صندوق تثبیت نمادهای شاخص‌ساز بازار را مثبت کرده است. بنابراین در مقطع کنونی انتخاب بهترین استراتژی معامله‌گرها می‌تواند سرمایه‌گذاران را به سمت یک پرتفوی کم ریسک سوق دهد. در شرایط کنونی یک تحلیلگر می‌گوید نقد کنید و دیگری توصیه می کند غالب سبد را به طلا اختصاص دهید. دیگری ترکیب دارایی طلا، سهام و درآمد ثابت را توصیه می‌کند. برخی نیز می‌گوید طلا را در سقف فعلی بفروشید و سهام را در کف قیمت بخرید و شرایط فعلی را بهترین فرصت خرید سهام جذاب می‌داند.

یکی پیشنهاد کم ریسک در استراتژی معامله‌گرها خرید سهام دارای سود نقدی بالا است. سهامی که سود خوبی می‌سازند و درصد بالایی را نیز تقسیم می‌کنند آن هم در نقاطی که P/E تحلیلی ۳ تا ۴ دارند. خرید صندوق درآمد ثابت از استراتژی معامله‌گرها با نگاه چرخشی بین گزینه‌های بالا متناسب با تغییر شرایط توصیه می‌شود. به این روش که در زمان رسد بازار نقدینگی از صندوق وارد بازار سهام می‌شود و در اوج تا سیکل بعدی نقدینگی در صندوقهای درآمد ثابت حفظ می‌شود. فارکس و رمز ارزها نیز در شرایطی که استراتژی معامله‌گرها خروج است توسط برخی تحلیلگران پیشنهاد شده که به دلیل ریسک بالا توصیه نمی‌شود. چراکه در مقطع کنونی بورس ایران کم ریسک تر است.

مهمترین استراتژی معامله‌گرها

به طور کلی ارتقای دانش و مهارت‌ها مهمترین استراتژی معامله‌گرها محسوب میشود. درواقع راهکارها برآمده از توانایی، دانش، احساسات است و بر مبنای آن هر سرمایه‌گذاری واکنش فردی خود را دارد. همانطور که اثر انگشت افراد با هم متفاوت ست ساختار روحی، روانی و ذهنی متفاوتی وجود دارد و واکنشها را نسبت به حوادث بیرونی متفاوت می‌کند. لذا هر استراتژی و الگویی می‌تواند ریسک‌های خاص خود را داشته باشد. هرچند با اشتباه در معاملات استراتژی معامله‌گرها تغییر یا تکمیل‌تر می شود. اما پیروی از آن توسط تازهکارها بدون چالش نیست.

در نرخ سود همچنان اعداد بالا اعلام می‌شود و انگیزه و حرکت و حرف و سخنی برای کاهش آن نیز دیده نمی‌شود. پس موضوع فقط بحث تنش نیست این طرف هم مشکلاتی از جنس نرخ بهره، بازار را رها نمی‌کند. از سوی دیگر در نرخ نیما به نقطه‌ای رسیدیم که شاید اگر چند ماه قبل از آن صحبت می‌کردیم یک رویا بود اما تحولات ارز توافقی در اکثر صنایع و افزایش نرخ نیمای پتروشیمی‌ها فضای مثبتی را از این نظر برای بازار رقم زده. از سوی دیگر در گزارش‌ها نیز احتمالاً از دو هفته آینده بیشتر می‌شود و می‌تواند عامل مهم و موثری در بازار باشد.

شرط بازگشت بازار سهام به معاملات عادی

علیرضا سادات کارشناس بازار مالی در گفتگو با بازار درباره تاثیر تنش های اخیر بر وضعیت بورس: گفت: جریان پول موجود نیز کم کم از تحولات ترسیده و آن جنب و جوش سابق را ندارد. پس در مقطع کنونی کار بازار سخت‌تر است. چرا که قطعاً باید جریان کمک پول بیرونی به کمک بازار بیاید. البته صندوق‌های توسعه و تثبیت دست به کار شده و نمادهای شاخص ساز بازار تقریبا در روز سه شنبه جمع کرده اند. اگر در ادامه همچنان ورود این جریان پول افزایش یابد وضعیت معاملات بهتر می‌شود. هرچند به دلیل عدم اصلاح قیمت بعد از رشد اخیر همچنان برخی منتظر قیمت های پایین تر هستند.

به گفته علیرضا سادات تا وقتی فضای پرابهام سیاسی روی سر بازار است تزریق پول کم به این بازار نمی‌تواند تحول شگرفی را به وجود آورد و انگیزه لازم برای برگشت تمام عیار را رقم نمی‌زند. اگر واقعاً سازمان بتواند تجهیز نقدینگی و همدلی و همراهی حقوقی‌ها را شکل دهد تزریق بی‌وقفه پول در کنار اخبار مثبت به متعادل شدن بازار کمک می کند

او با تاکید بر اینکه باید ۲۰ تا ۳۰ همت جریان پول وارد بازار شود، تصریح کرد: با توجه به اینکه در روزهای میانه مرداد بعد از هنیه تزریق پول به این واسطه توانست افت قیمت‌ها را جبران و بازار را به تعادل برساند. در مقطع کنونی نیز همین اثرگذاری امکان پذیر است. با توجه به اینکه در حال حاضر فقط اصلاح زمانی رخ داد و خبرهای بنیادی نیز کم است تا وقتی فضای پرابهام سیاسی روی سر بازار است تزریق پول کم به این بازار نمی‌تواند تحول شگرفی را به وجود آورد و انگیزه لازم برای برگشت تمام عیار را رقم نمی‌زند. اگر واقعاً سازمان بتواند تجهیز نقدینگی و همدلی و همراهی حقوقی‌ها را شکل دهد تزریق بی‌وقفه پول در کنار اخبار مثبت به متعادل شدن بازار کمک می کند. اما اینکه فضا یکپارچه مثبت شود و به رشدهای مانند چند هفته قبل برگردیم نیاز به اتفاقات قوی‌تری دارد.

استراتژی معامله‌گرها سرمایه گذاری کوتاه مدت یا بلندمدت

در کوتاه مدت فضای تصمیم‌گیری‌ها بسیار سخت و خاص و دشوار شده و این موضوع خود را در تابلوی معاملات نیز به ما نشان می‌دهد. البته برای بازار می‌توان سناریوهای مختلفی در نظر گرفت، یکی از آنها صبر است. گاهی استراتژی معامله‌گرها این اسن که هیچ کاری نکردن بهتر از هر کاریست. در واقع این مفهوم را می‌رساند که تا وقتی ریسک سیاسی وجود دارد هر کاری هم بخواهیم انجام دهیم ممکن است با تحولات و تنش‌های مختلف تحت تاثیر قرار بگیرد. از همین رو سرمایه گذاران در بازار باید کمی متفاوت‌تر نسبت به قبل تصمیم بگیرند. همچنین بازارساز نیز باید تزریق جریان پول را دنبال کند، هرچند برخی معتقند که بدون باز کردن دامنه نوسان و بدون برطرف شدن ریسک‌های سیاسی فقط هدر دادن منابع است.

در حال حاضر سرمایه‌گذاران و حقوقی ها بیشتر در بازار نظاره‌گر هستند و هیچ اقدام موثری را انجام نمی دهند. البته پیرامون بازار رویدادها و اتفاقات در جریان است و تحول خاص و ویژه‌ای به غیر از جریان نرخ سود بانکی که سر سازگاری با بازار ندارد رخ نداده است. حتی ممکن است در روزها و هفته‌های پیش رو دوباره افزایش یابد. در سایر بخش‌ها نرخ نیما و رشد آن خبری خوبی برای بازار رقم زده که اثر آن تا زمانی که قیمت ارز تثبیت نشود را نمیتوان دید. نکته بعد این میان جنبه روانی ماجراست، کوچکترین تغییری در فاز سیاسی می‌تواند این بازار را جور دیگر به سمت مثبت بچرخاند که به اتفاقات و تحولات اقتصادی برای موج روند صعودی کمک کند. بنابراین شاید هنوز هم به عقیده برخی تا آخر هفته صبر کردن فضا را بهتر کند.

کد خبر: ۳۰۶٬۸۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha