تجارت ایران با کشورهای عضو اوراسیا ۲.۵ برابر شد
رئیس سازمان توسعه تجارت:

تجارت ایران با کشورهای عضو اوراسیا ۲.۵ برابر شد

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: چهار سال پیش با اوراسیا وارد تجارت آزاد شدیم و تعرفه ها کاهش یافت یا صفر شد، در این مدت توسعه تجارت با کشورهای عضو این اتحادیه ۲.۵ برابر شد.

به گزارش بازار، محمدعلی دهقان دهنوی امروز (یکشنبه) در جمع تولیدکنندگان و تجار اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: خود تولید کنندگان و تجار باید به این باور برسند که قدم به قدم به سمت تجارت آزاد حرکت کنیم و در همین راستا توسعه تجارت با اعضای اتحادیه اوراسیا رقم خورده است.

وی افزود: پیمان تجارت آزاد را با اعضای کشورهای اوراسیا امضا کردیم و در مجلس شورای اسلامی این موضوع در حال تصویب است، از پنج کشور عضو اوراسیا، سه کشور نیز این پیمان را دنبال کرده و در کشور خود به نتیجه رسانده‌اند.

رئیس سازمان توسعه تجارت ادامه‌داد: اوراسیا نخستین تجربه تجارت آزاد ایران است که در آن ۸۷ درصد تعرفه ها کنار گذاشته می شود، تجار باید خود را برای رقابت جدید آماده کنند. ضمن اینکه کشورهای عضو هم تمایل دارند کالاهای خود را در ایران عرضه کنند.

وی با اشاره به رفع موانع صادراتی، گفت: تجار در کنار پیمان تجارت آزاد، مشکلاتی در ارمنستان در حوزه ضمانتنامه ها داشتند که اتفاق های خوبی در همین ارتباط رقم خورده است و ما ضمانت‌نامه های پیمانکاران در ارمنستان و سایر کشورها را تامین می کنیم.

دهنوی ابراز داشت: پیشنهاد ایجاد منطقه آزاد ایرانی در ارمنستان نیز داده شده است که فرصت خوبی برای عرضه کالاهای صادراتی ایران در این کشور خواهد بود.

وی با بیان اینکه سازمان توسعه تجارت، خانه تجار در بدنه دولت است، گفت: این سازمان ضمن کمک به رفع مشکلات صادرات، ارتباط تنگاتنگی با تجار و بازرگانان خواهد داشت، در واقع این ارتباط پیش از پیش تقویت خواهد شد تا یک نتیجه عملی در خصوص توسعه صادرات غیرنفتی بگیریم و اقدامات مفیدی برای توسعه تجارت کشور انجام شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت تاکید کرد: بخش خصوصی در همین زمینه می تواند به سازمان توسعه تجارت کمک کند تا توسعه صادرات رقم بخورد، زیرا دولت تجارتی انجام نخواهد داد و این وظیفه بخش خصوصی است.

وی با تاکید بر اینکه تجار و بازرگانان با مشکلات و موانع متعدد روبه‌رو هستند، گفت: فرایندهای طولانی اداری، سامانه های ناکارآمد و دخالت های بی‌مبنا مانع کسب و کار تجار و بازرگانان شده است.

دهنوی ابراز کرد: از نزدیک مشکلات بخش خصوصی را لمس کرده ام و زمانی که در بدنه دولت بودم در مسیر تسهیل صدور مجوزها و برداشتن موانع پیش روی تجار کارهای خوبی انجام دادم، هر چند می دانم که این اقدامات کم است.

وی افزود: تجار در سامانه های جامع تجارت در فرایندهای طولانی وقت و هزینه خود را تلف می کنند، سعی می کنیم که نقش تسهیل کننده در فرایند تجارت کشور را بیش از پیش تقویت کنیم، هر کاری بتوانیم انجام خواهیم داد، ضمن اینکه از تجار می خواهیم که به ما مشورت دهند تا موانع بیشتری را از پیش پای آنان برداریم.

رئیس سازمان توسعه تجارت خاطرنشان‌کرد: اگر می خواهیم صادرات غیرنفتی افزایش یابد، باید بیش از پیش بر روی تولید رقابت پذیر تمرکز کنیم.

کد خبر: ۳۰۶٬۵۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha