۱۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۱
درگیری میان ایران و اسرائیل، عامل اصلی ریزش قیمت بیت کوین| خطر سرمایه گذاری در بازار کریپتو جدی است!
بازار گزارش می دهد؛

درگیری میان ایران و اسرائیل، عامل اصلی ریزش قیمت بیت کوین| خطر سرمایه گذاری در بازار کریپتو جدی است!

در پی حملات موشکی ایران به سرزمین های اشغالی و خطر افزایش تنش میان دو طرف، بازار ارزهای دیجیتال با ریزشی سنگین مواجه شده و احتمال افزایش ریزش قیمت نیز وجود دارد.

بازار؛ گروه بین الملل: در پی حمله موشکی ایران به سرزمین های اشغالی، بازارهای جهانی با نوسان مواجه شد. حمله موشکی ایران در همان ابتدا به سود برخی بازارها از جمله بازار نفت، ارز و طلا تمام شده و از سوی دیگر، منجر به وارد آمدن آسیب شدید به دارایی های ریسک پذیر همچون بورس های بزرگ جهانی و ارزهای دیجیتال شد.

درست دقایقی پس از آغاز حمله در شامگاه سه شنبه شب، ارزهای دیجیتال به سرعت به این حملات واکنش نشان داده و با افت چشمگیر قیمت مواجه شدند که دلیل عمده آن، افزایش شدید فشار فروش در بازار بود.

بروز هرگونه جنگ، بی ثباتی، شیوع بیماری های همه گیر مانند کرونا، ریزش های سنگین در بازار بورس جهانی و تصمیمات بانک های مرکزی بزرگ جهان برای تقویت ارزهای ملی خود، از جمله عواملی هستند که معمولا منجر به ریزش چشمگیر تقاضا برای ارزهای دیجیتال می شوند.

این ریزش ها نهایتا منجر به کاهش قیمت بیت کوین به زیر حمایت اصلی و مهم خود یعنی ۶۱ هزار دلار و کاهش ۵۰۰ میلیون دلاری حجم بازار این رمزارز شد. البته این فشار فروش تنها مربوط به معاملات اسپات صرافی ها نبوده و صندوق های ETF بیت کوینی آمریکا نیز شاهد خروج ۲۴۲ میلیون دلاری بیت کوین بود که طی یک ماه گذشته بی سابقه بوده است. این موضوع به تنهایی می تواند نشانگر خروج سرمایه های سنگین سرمایه گذاران سازمانی از بازار ارزهای دیجیتال باشد.

شکل گیری و افزایش تنش میان ایران و اسرائیل، بیش از همه می تواند به سود صنعت بانکداری آمریکا تمام شود!

همانطور که پیشتر نیز بارها طی مطالب مختلف در خبرگزاری تحلیل بازار هشدار داده بودیم، بروز هرگونه جنگ، بی ثباتی، شیوع بیماری های همه گیر مانند کرونا، ریزش های سنگین در بازار بورس جهانی و تصمیمات بانک های مرکزی بزرگ جهان برای تقویت ارزهای ملی خود، از جمله عواملی هستند که معمولا منجر به ریزش چشمگیر تقاضا برای ارزهای دیجیتال می شوند. دلیل رخداد چنین پدیده ای نیز مشخص است: سرمایه گذاران تلاش می کنند دارایی های خود را به جای بازارهای پر ریسکی همچون ارزهای دیجیتال و بورس، به سمت دارایی های قدرتمند تری همچون دلار و طلا سوق دهند. لذا، دستکم از این منظر می توان گفت که شکل گیری و افزایش تنش میان ایران و اسرائیل، بیش از همه می تواند به سود صنعت بانکداری آمریکا تمام شود!

اگرچه تنش میان تل آویو و گروه های مقاومت وابسته به ایران به ویژه حزب الله لبنان طی روزهای گذشته به شدت ادامه داشته و نهایتا منجر به شهادت سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله شد، اما باید توجه داشت که جنس تنش میان تهران و تل آویو با تنش میان تل آویو و حزب الله کاملا متفاوت بوده و تاثیرات منفی گسترده تری روی بازارهای جهانی خواهد گذاشت.

همپوشانی بیت کوین و بورس های جهانی

بیت کوین دستکم طی دو سال گذشته، همپوشانی بالایی با تحرکات بروی های بزرگ جهانی از خود نشان داده و می توان مدعی شد که در اکثر موارد، این دو در تحرکات قیمت بسیار شبیه به هم عمل می کنند. در پی حمله موشکی ایران به سرزمین های اشغالی، شاخص S&P ۵۰۰ در همان ساعات اولیه حدود ۴ درصد ریزش را تجربه کرده و بر عکس، بازار طلا با رشد قیمت یک درصدی مواجه شد. همانطور که در نمودار زیر مشاهده می فرمایید، بیش از ۵۰۰ میلیون دلار بیت کوین نیز در بازارهای جهانی لیکوئید شده که ضرری بسیار سنگین برای بازار کریپتو آن هم در عرض یک شبانه روز محسوب می شود.

درگیری میان ایران و اسرائیل، عامل اصلی ریزش قیمت بیت کوین| خطر سرمایه گذاری در بازار کریپتو جدی است!

صندوق های ETF نیز شاهد خروج سنگین بیت کوین بودند. خروج حدود ۲۴۲ میلیون دلار بیت کوین از این صندوق ها طی روز سه شنبه به وقت آمریکا، بزرگترین خروج دارایی از تاریخ ۳ سپتامبر به این سو محسوب می شود. از آنجاکه عمده این دارایی ها متعلق به سرمایه گذاران سازمانی است، می توان چنین استنباط کرد که میزان تقاضا برای بیت کوین دستکم نزد سرمایه گذاران کلان با ریزش شدید مواجه شده که این موضوع می تواند بسیار خطرناک تلقی شود. نمودار زیر، نشانگر میزان خروج بیت کوین از صندوق های ETF بوده که یکی از عوامل ریزش سنگین قیمت در روز چهارشنبه به وقت محلی ایران محسوب می شود.

درگیری میان ایران و اسرائیل، عامل اصلی ریزش قیمت بیت کوین| خطر سرمایه گذاری در بازار کریپتو جدی است!

موسسه تحقیقات بلاکچین «کوین گلس» نیز با انتشار تازه ترین گزارش خود از وضعیت صندوق های ETF بیت کوین، نظری مشابه دارد. نمودار منتشر شده از سوی این موسسه به خوبی نشان می دهد که همزمان با ریزش قیمت بیت کوین (رنگ زرد)، میزان خروجی صندوق های ETF به شدت افزایش یافته (رنگ قرمز) و برعکس، میزان ورودی این صندوق ها (رنگ سبز) به کمترین میزان خود از ماه سپتامبر به این رسیده است.

درگیری میان ایران و اسرائیل، عامل اصلی ریزش قیمت بیت کوین| خطر سرمایه گذاری در بازار کریپتو جدی است!

تحلیل تکنیکال قیمت بیت کوین

داده های تکنیکال بازار نیز کاملا با داده های فاندامنتال همپوشانی داشته و نشانگر شکل گیری وضعیت وخیم در بازار است. قیمت بیت کوین پس از برخورد به مقاومت ۶۶ هزار دلاری و عدم توانایی در عبور از این مقاومت، با بیش از ۷ درصد ریزش آن هم طی سه روز مواجه شد. نهایتا قیمت به زیر حمایت مهم بیت کوین یعنی ۶۱ هزار دلار رسید. اگرچه قیمت پس از آن، اندکی با رشد مواجه شده و به محدوده ۶۲ هزار دلار نزدیک شد، اما صبح روز پنجشنبه به وقت ایران، بار دیگر شاهد ریزش قیمت بوده ایم و در زمان نگارش این گزارش، قیمت بیت کوین زیر ۶۱۲۰۰ دلار قرار دارد.

درگیری میان ایران و اسرائیل، عامل اصلی ریزش قیمت بیت کوین| خطر سرمایه گذاری در بازار کریپتو جدی است!

اگر قیمت همچنان زیر محدوده ۶۲ هزار دلار باقی بماند، احتمال اصلاح آن تا محدوده EMA۲۰۰ روزه یعنی ۵۹۸۹۵ دلار وجود دارد که در صورت ادامه اصلاح روند قیمت، می توان شاهد اصلاح تا کف قیمت ۱۷ سپتامبر یعنی ۵۷۶۱۰ دلار نیز بود. اندیکاتور MACD (خط آبی) نیز ریزش قیمت را تایید کرده و زیر محدوده خط سیگنال (خط زرد رنگ) در حال حرکت است که نشانگر سیگنال نزولی بازار و افزایش فشار فروش است. RSI نیز به محدوده ۴۷ رسیده که این مورد هم نشانگر فشار فروش و حرکت به زیر محدوده خنثی است.

مجموع این شرایط نشانگر وضعیت خوبی برای بیت کوین و به تبع آن، آلتکوین ها نبوده و در صورتی که خروجی تحلیل های فاندامنتال و تکنیکال را با یکدیگر جمع کنیم، احتمال ریزش قیمت طی روزهای اتی بیش از افزایش آن است. با اینحال، در صورتیکه قیمت در بازه روزانه بالای محدوده ۶۲ هزار دلار حرکت کند، می توان به بازگشت روند صعودی به بازار امیدوار بود که در این صورت، احتمال افزایش قیمت تا سطح مقاومت بعدی یعنی ۶۶ هزار دلار محتمل است.

کد خبر: ۳۰۶٬۲۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha