۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۰۱:۳۰
درخواست رفع مشکلات آب آبادان در دیدار با وزیر نیرو | تاکید بر اتمام پروژه‌های نیمه تمام
نماینده مردم آبادان در مجلس خبر داد:

درخواست رفع مشکلات آب آبادان در دیدار با وزیر نیرو | تاکید بر اتمام پروژه‌های نیمه تمام

آبادان- مولوی، نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی از درخواست رفع مشکلات آب آبادان در دیدار با وزیر نیرو خبر داد.

سیدمحمد مولوی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: روز دوشنبه نهم مهرماه با «عباس علی ‌آبادی» وزیر نیرو به منظور پیگیری برخی مطالبات و مشکلات آب شرب شهرستان آبادان دیدار داشتم.

وی با اشاره به طرح فاضلاب شهر اروندکنار، توضیح داد: نبود سامانه دفع بهداشتی فاضلاب در اروندکنار مشکلات زیست محیطی فراوانی ایجاد کرده که از وزیر نیرو درخواست کردم در خصوص تصویب نهایی و پیش بینی اعتبار، اقدامات لازم انجام شود.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم آبرسانی به پایگاه های مرزی، ادامه داد: پایگاه های دریایی مرزی (گوبان و گوآرین) در محدوده مرزی آبی-خاکی بخش مرکزی در حد فاصله منطقه چوئبده با مسافت ۱۲ کیلومتر، شبکه آبرسانی ندارد.

مولوی تصریح کرد: با توجه به اهمیت تامین امنیت مرزهای کشور و لزوم همکاری دستگاه های اجرایی و همچنین حضور مستمر بیش از ۵۰۰ نفر از صیادان تلاشگر در آن منطقه اما متاسفانه تاکنون اقدامی انجام نشده است.

وی افزود: از وزیر نیرو درخواست کردم با توجه به وجود ظرفیت اعتباری در قانون بودجه ۱۴۰۳ به عنوان (آبرسانی اولویت دار روستایی)، شبکه آبرسانی در این منطقه ایجاد شود.

تاسیسات تقویت فشار آب منیوحی

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پروژه تاسیسات تقویت فشار آب منیوحی، گفت: این پروژه بیش از ۱۲ سال است که نیمه کاره رها شده است.

مولوی بیان کرد: با توجه به اینکه تکمیل و بهره برداری از این پروژه نقش اساسی در پایداری آب شرب جمعیتی بالغ بر ۱۲ هزار نفری منطقه دارد، مقرر شد ۵۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل این پروژه تخصیص داده شود.

بندهای خاکی اروندرود

وی ادامه داد: دهستان های نصار و نوآباد در جنوب غربی ترین نقطه مرزی و ساحلی شهرستان آبادان به علت شکستگی بند خاکی اصلی رودخانه اروند به مسافت ۲۰ کیلومتر و بندهای حفاظتی فرعی انهار منشعب از رودخانه به مسافت ۳۰ کیلومتر و به علت طغیان مکرر آب همه ساله با پدیده آبگرفتگی، تخریب منازل مسکونی، مزارع، نخیلات و زیرساخت های کشاورزی و مواصلاتی مواجه است که سبب نارضایتی شدید ساکنین و افزایش مهاجرت معکوس را فراهم می کند.

مولوی گفت: با توجه به تکالیف قانونی مندرج در ماده ۳۸ فصل هشتم «قانون برنامه هفتم پیشرفت کشور» مبنی بر لزوم استقرار حکمرانی مطلوب منابع آب با اولویت مهار آب های مرزی و تصریح تبصره ۳ بند ج ماده ۳۸ این فصل بر حفاظت از رودخانه ها و مدیریت در کشور از وزیر نیرو درخواست کردم برای ایجاد ترمیم و استحکام بندهای خاکی اصلی و فرعی رودخانه، ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل ردیف ساماندهی رودخانه های مرزی کشور تخصیص داده شود.

نماینده مردم آبادان با اشاره به پالایشگاه آبادان اظهار کرد: با توجه به استقرار پالایشگاه آبادان در مرکز شهر و نیاز آبی این شرکت، سازمان آب و برق بر خلاف دستورالعمل قانونی اقدام به فروش انشعاب و دریافت آب بهای مصرفی از محل صدور مجوز برداشت از آب رودخانه های اروندرود و بهمنشیر کرده که حقوق شرکت آب و فاضلاب در این سنوات رعایت نشده است.

مولوی افزود: با توجه به تکالیف مندرج در مواد ۳۷ و ۳۸ قانون برنامه هفتم پیشرفت و الزام به مدیریت یکپارچه آب و هزینه های بالای شرکت آب و فاضلاب آبادان و همچنین ناترازی مالی در تامین هزینه های جاری و سرمایه ای برای ارائه خدمت به شهروندان و مشترکین مقرر شد طبق بخشنامه، ۷۰ درصد بهای آب دریافتی به صورت ماهانه به آبفای آبادان تخصیص داده شود.

سد مارد و بهمنشیر

وی با اشاره به شرایط آب در پایین دست ترین شهر خوزستان، اظهار کرد: با توجه به تکالیف مندرج در قانون برنامه هفتم پیشرفت در فصل ۸ نظام مدیریت یکپارچه منابع آب و مواد ۳۷ و ۳۸ قانون و همچنین تاکید موضوعات در اهداف کمی سنجه های عملکردی و با توجه به شرایط خاص آب به ویژه در شهرستان آبادان به عنوان پایین دست ترین شهر خوزستان، از وزیر نیرو چند درخواست کردم.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی توضیح داد: مقرر شد موضوع سدهای مارد و سد پائین دست چوئبده بررسی و تصمیم گیری لازم برای تکمیل یا اصلاح موارد ضروری اتخاذ شود.

مولوی تاکید کرد: به طور حتم این برنامه ریزی سبب جلوگیری از پیشرفت آب شور و حفظ آب شیرین در رودخانه می شود.

کد خبر: ۳۰۵٬۸۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha