۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۳
خطر افزایش ریسک های غیرسیاسی در بورس
بازار وضعیت معاملات بازار سهام را بررسی کرد؛

خطر افزایش ریسک های غیرسیاسی در بورس

کارشناسان معتقدند که در مقطع کنونی ریسک های سیاسی وجود دارد باید عوامل بنیادی اثرگذار بر بورس مانند نرخ بهره و قیمت گذاری دستوری اصلاح شوند. اما نرخ اخزا به عنوان شاخص عامل انحراف نقدینگی در بورس است.

بازار؛ گروه بورس: عکس‌العمل بازارها به تنش‌های سیاسی منطقه در حال ضعیف‌تر شدن است. امروز بورس با کاهش هیجان فروش در بازار شرایط به سمت تثبیت و خروج از جو منفی ترور سید حسن نصرالله حرکت کرد. ارزش معاملات خرد دیروز رشد کرد و به ۳۹۰۰ میلیارد تومان رسید و بازار درحالی بسته شد که درصد سهام مثبت افزایش پیدا کرد و به ۳۳ درصد رسید. تعداد زیادی از سهم‌ها از محدوده منفی یا صف فروش به محدوده مثبت یا صف خرید حرکت کردند. در مجموع به نظر می‌رسد بازار سهام از شوک حادثه روز جمعه در حال بیرون آمدن است. در طرف دیگر دلار و طلا همان دیروز نشان دادند چندان هیجانی برای بالا رفتن ندارند. امروز شاهد معاملات منفی در همه صندوق های طلا هستیم. با توجه به اینکه قیمت صندوق‌های طلا امروز نسبت به قیمت پایانی و آخرین قیمت معاملاتی روز گذشته منفی‌تر است. به نظر می رسد که عرضه در روزهای بعد شدت بیشتری پیدا کند. از طرف دیگر جو هیجان منفی بازار سهام در حال کاهش است. اما از آنجایی که فعلا برخی بدبینانه نسبت به تنش های منطقه ای و عوامل بنیادی مانند نرخ بهره وجود دارد. به همین دلیل نمی‌توان انتظار داشت مجددا تمام سهام بازار روند رشدی به خود بگیرد. از طرف دیگرن رخ سود اخزا به عنوان شاخص نرخ بهره به ۳۲ درصد رسیده و به عنوان عامل انحراف نقدینگی در بورس مطرح است.

کدام نمادها آماده رشد هستند؟

تعداد زیادی از سهم‌ها خصوصا گروه کوچک و متوسط به واسطه گزارش‌های عملکرد خوب و همچنین پی بر ای پایین بعد از فروکش کردن این هیجان منفی، مثبت خواهند شد و در نهایت کلیت بازار دچار یک روند درجا و تعادل می شود. در حال حاضر یکی از مجددا بحث واگذاری بلوک یا مدیریت دو خودروساز بزرگ مطرح شده است. همچنین بحث‌هایی در مورد تجدید ارزیابی دو خودروساز نیز مطرح شده است. اما با توجه به اینکه خودرویی‌ها اخیرا رشد متناسب در بازار داشتند و در حال حاضر در محدوده پرمعامله‌ای هستند و نقدینگی در بورس از این نمادها دوری می کند. به همین دلیل بیشتر این نمادها در یک روند اصلاحی قرار گرفته اند. به عبارت دیگر اگر محدوده منفی و مثبت یک درصد نبود گروه خودرویی سهم بیشتری در افت بازار داشتند.

علیرضا سادات معتقد است که در شرایط کنونی بسیاری از فعالان بازار منتظر هستند بعد از اینکه شاخص دوباره به کف رسید، معاملات بازار متعادل شود و پس از آن اقدام خرید کنند. این مساله باعث شده آنها برآورد کنند این روند حداقل یک یا چند ماه به طور می کشد. بنابراین وضعیت بازار سهام بار دیگر در روند اصلاح زمانی قرار گرفته است

علیرضا سادات کارشناس اقتصادی در گفتگو با بازار گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر هنوز سایه ریسک های سیاسی در بازارهای مالی وجود دارد. از این رو نرخ سود اخزا ۳۲ درصدی اثر منفی در بازار دارد. چراکه در شرایط کنونی بسیاری از فعالان بازار منتظر هستند بعد از اینکه شاخص دوباره به کف رسید، معاملات بازار متعادل شود و پس از آن اقدام خرید کنند. این مساله باعث شده آنها برآورد کنند این روند حداقل یک یا چند ماه به طور می کشد. بنابراین وضعیت بازار سهام بار دیگر در روند اصلاح زمانی قرار گرفته است.

سادات با تاکید بر اینکه ریسک سیستماتیک احتمالاً روزهای بعد کم می شود و فضا دوباره نرمال و متعادل خواهد شد. رگه‌های این موضوع را ما از امروز در بازار شاهد بودیم البته یک نکته بسیار مهم وجود دارد که بسیاری از فعالان بازار از آن سخن می گویند احتمالا زمانی باشد. به عبارت دیگر محدود شدن دامنه نوسان به مثبت و منفی یک درصد باعث می شود که قیمت ها چندان افت نکنند و بیشتر زمان سپری خواهد شد. در واقع طبیعی است وقتی جریان پول قوی بیرونی هنوز به سمت بازار نیامده است این دست به دست شدن‌ها کمتر از حجم مبنا خواهد بود. در نتیجه با دامنه نوسان یک درصد بازار اصلاح زمانی ادامه می یابد.

او با اشاره به اینکه بررسی روند بازار در یک سال گذشته حکایت از بازدهی مثبت برخی نمادها در شاخص منفی بوده است افزود: در بدترین مقطع بازار ۴۰ تا ۵۰ نماد بازدهی خوبی را ثبت کردند در بدترین دوره ریزش که کف آن ۱۲ و ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ بود بسیاری خریدهای خوبی را با محوریت بنیادی انجام داد و همانها هم اکنون در سود هستند. در مقطع فعلی فرصت خوبی برای این رویداد است کمی بیشتر گزارش و فضای تحلیلی مورد توجه قرار بگیرد.

نقدینگی در بورس به کدام سمت می رود؟

هدایت نقدینگی یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید برای بازار صورت گیرد اتفاق مهم این است که جریان پول کمی صبر کرده و تماشاچیاست. هرچند حجم معاملات بازار در هفته گذشته به ۶۰۰۰ میلیارد تومان نزدیک شده بود. حالا در شرایطی که ریسک سیاسی وجود دارد اوراق‌های متعدد با نرخ‌های ترجیحی و بالا راهی بازار شده است. این مساله می تواند بار دیگر جریان نقدینگی در بورس را منحرف کند.

به گفته فردین آقابزرگی نرخ بهره بالا همچنان به عنوان بزرگترین ریسک بورس وجود دارد و بار دیگر نرخ اخزا به بالای ۳۰ درصد رسیده است. در شرایطی که امیدواری به وجود آمده بود که نرخ بهره در یک روند نزولی قرار بگیرد و بار دیگر خریداران جدیدی در بازار پیدا شوند. این پیش بینی ها تغییر کرده است

فردین آقابزرگی کارشناس بازار مالی در گفتگو با بازار با اشاره به اینکه تا زمانی که ریسک های سیاسی همچنان بلاتکلیف وجود دارند روند معاملات بورس به حالت طبیعی بر نمی گردد، گفت: در حال حاضر هرچند برخی نمادهای ارزنده معاملات مثبتی دارند اما کلیت بازار منفی است. به همین دلیل فعلا عده ای از خرید دست نگه داشته اند. از طرف دیگر نرخ بهره بالا همچنان به عنوان بزرگترین ریسک بورس وجود دارد و بار دیگر نرخ اخزا به بالای ۳۰ درصد رسیده است. در شرایطی که امیدواری به وجود آمده بود که نرخ بهره در یک روند نزولی قرار بگیرد و بار دیگر خریداران جدیدی در بازار پیدا شوند. این پیش بینی ها تغییر کرده است.

او با تاکید بر اینکه از دیگر اقداماتی که باید در این شرایط اصلاح شود سیاست های قیمت گذاری دستوری است، افزود: نیامدن جریان پول به بازار تحت تاثیر شرایطی بنیادی و سیستماتیک است. در حالی بورس از نظر موقعیت تکنیکال و بنیادی بسیار ارزنده است. ثبات ارزی فضای ثبات تورمی را رقم زده در هر صورت در میانه این بحث‌ها و این اتفاقات این موضوع کاملاً فراموش شده موضوعی که چالش اصلی بازار و سد راه واقعی او برای حضور جریان پول است.

براساس این گزارش تیم فعلی سازمان بورس و اوراق بهادر و وزارت اقتصاد باید بتواند مدیریت قوی‌تری از جریان پول را ایجاد کرده و با ایجاد همبستگی در میان حقوقی ها اتفاقات مثبتی برای نقدینگی در بورس رقم بزنند. به طور قطع اگر این هدف محقق شود اقتصاد نیز در مسیر درست تری قرار خواهد گرفت.

کد خبر: ۳۰۵٬۷۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha