۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۳
بخشی از ناترازی برق به رمزارزها بر می‌گردد
مشاور وزیر نیرو:

بخشی از ناترازی برق به رمزارزها بر می‌گردد

عضو هیات‌علمی پژوهشگاه نیرو و مشاور عالی وزیر نیرو گفت: بخشی از ناترازی برق به دلیل مصارف جدید از جمله رمزارزها به عنوان یک اقتصاد زیرزمینی بر می‌گردد.

به گزارش بازار، کیومرث حیدری سه‌شنبه‌شب در بخش دوم «همایش ملی ناترازی صنعت برق و چشم‌انداز اقتصادی ایران» افزود: توسعه رمزارزها به‌عنوان یک اقتصاد زیرزمینی و نیز مصرف برق در واحدهایی با یک برچسب و تولید کالا و خدمات که الزاماً در آمار رسمی درج نمی‌شود بخشی از مصرف‌کنندگان این انرژی و ناترازی‌ها هستند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر مشترکین خانگی در کشور ۳۲ میلیون است، ادامه داد: رشد تقاضای ناشی از رشد اقتصادی، فعالیت‌های زیر زمینی، تأثیر قیمت‌گذاری موجب شده است که هسته اولیه ناترازی در برق شکل بگیرد.

عضو هیات‌علمی پژوهشگاه نیرو و مشاور عالی وزیر نیرو ادامه داد: در بخش خانگی و مشترکین خرد؛ مانند مصارف عمومی و تجاری بر اثر تغییر اقلیم و گرمایش زمین این ناترازی بیشتر شده است و از سوی دیگر استمرار واگذاری انشعاب جدید به روش ناسازگار با محیط کسب‌وکار جدید بر شدت آن افزوده است.

وی گفت: باتوجه‌به روند گرمایش زمین از سال ۸۹ تا ۱۴۰۱ سالانه ۲۰۰ میلیون دلار واردات کولرگازی به کشور صورت‌گرفته است که این میزان واردات نیاز به تولید ۳۰ هزار مگاوات برق در کشور داشت؛ زیرا نصب هر کولرگازی حدود ۲ کیلووات برق مصرف می‌کند که محقق نشد.

حیدری گفت: وضعیت فعلی نظام قیمت‌گذاری برق را به سمت یک کالای عمومی (رایگان) سوق داده است که به زبان اقتصادی مرز تقاضا با نیاز برداشته شده یا بسیار تضعیف شده است.

وی اضافه کرد: در بخش خانگی و مشترکین خرد تغییر اقلیم کشور را به سمت تغییر مناطق تحت پوشش تعرفه گرمسیر سوق داده و بیشتر شهرهای کشور جزو مناطق گرمسیری با نیاز وسایل سرمایشی مبدل کرده است.

عضو هیات‌علمی پژوهشگاه نیرو و مشاور عالی وزیر نیرو تأکید کرد: ناترازی می‌تواند بسیار شدیدتر و مخرب‌تر از تجربه ساله‌های اخیر باشد و انرژی الکتریکی می‌تواند به‌عنوان مسئله شماره یک به صنعت تحمیل کند؛ بنابراین توصیه می‌شود نهادها فکری در بخش صنعت و شناسایی بکار بستن تسهیلگرها و شتاب دنده‌های رفع بحران باشند.

بخشی از انرژی باید برای مواقع ناترازی ذخیره شود

معاون استاندار اصفهان نیز گفت: امسال که با افزایش سه‌درجه‌ای دمای هوا مواجه بودیم مصرف برق نیز افزایش پیدا کرد و این در حالی است که بر اساس ضریب مصرف برق یک هزار و ۸۰۰ مگاوات افزایش پیدا کرد.

محمود حقیقت سرشت ادامه داد: باوجود چنین شرایطی باید سرفصلی‌هایی طراحی و در اتاق فکری تصمیم‌گیری این ناترازی در فصل قبل تابستان انجام می‌گرفت.

معاون استاندار اصفهان تصریح کرد: هر چه زمان می‌گذرد افزایش مصرف و کاهش تولید داریم؛ اما این مسئله را ما نباید در تابستان متوجه بشویم؛ بلکه علاج آن را باید قبل از وقوع و در زمستان اندیشید.

وی گفت: البته مدیریت این ناترازی مربوط به مجموعه حاکمیتی به‌عنوان سیاست‌گذار است و در استان صنعتی همچون اصفهان نیز باید قبل از رسیدن فصل گرما فکری برای آن کرد.

حقیقت‌سرشت با اشاره به اینکه در مدیریت پیک سالی باید از منابع موجود بهترین مصرف را داشت، بیان کرد: ما نباید همه تولیدات یا صددرصد انرژی را مصرف کنیم، بلکه باید بخشی از تولیدات بخصوص انرژی را ذخیره نگهداریم تا به صنعت آسیب نرسد و در مواقع اضطراری نوسانات مصرف شود.

کد خبر: ۳۰۵٬۲۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha