۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۵
تاثیر انتخابات آینده آمریکا بر بازار فولاد

تاثیر انتخابات آینده آمریکا بر بازار فولاد

همان‌طور که می‌دانید در حال حاضر جهان در موقعیت حساس پیش از انتخابات آمریکا به‌سر می‌برد.

به گزارش بازار، همان‌طور که می‌دانید در حال حاضر جهان در موقعیت حساس پیش از انتخابات آمریکا به‌سر می‌برد. در واقع نه فقط این انتخابات، بلکه هر یک از موارد مهم دیگری مانند جنگ روسیه با اوکراین، تنش‌های اسرائیل و... می‌توانند تاثیر قابل توجهی بر تنش‌های بین‌المللی و منطقه‌ای و در نتیجه بازارهای جهانی داشته باشند. در انتخابات پیش روی آمریکا هم باتوجه به اینکه چه کسی رئیس جمهور آمریکا می‌شود، بازارهای جهانی دچار تغییرات چشم‌گیری خواهند شد. به‌طور مثال یکی از تفاوت‌های مهم دو نامزد ریاست جمهوری فعلی آمریکا ترامپ و کامالا هریس در سیاست‌های اقتصادی آن‌هاست. حمایت از صنایع داخلی آمریکا و بالابردن تعرفه‌های واردات به‌ویژه واردات کالاهای چینی یکی از سیاست‌های اصلی ترامپ است.

بنابراین با پیروزی این نامزد ریاست جمهوری، رقابت تجاری در بازارهای جهانی به‌واسطه بالارفتن تعرفه‌ها به‌خصوص بازار فولاد چین، بیشتر خواهد شد. همین موضوع می‌تواند رکود بازار آهن، افزایش تورم و کاهش قیمت‌ها را به‌دنبال داشته باشد. از طرفی پیروزی کامالا هریس، کاهش رقابت تجاری و رشد اقتصادی بازارهای مختلف را به‌همراه خواهد داشت. یکی از مهم‌ترین دلایل نوسانات و تغییرات اندک بازار فلزات در چندماهه اخیر، همین انتظار جهانی برای مشخص‌شدن نتیجه انتخابات آمریکاست. در این مقاله به بررسی تاثیر انتخابات ۱۵ آبان ۱۴۰۳ بر روند قیمت فولاد می‌پردازیم.

عوامل تاثیرگذار بر روند بازار فولاد

عوامل داخلی و خارجی زیادی در روند بازار فولاد در آینده تاثیرگذار هستند. از نوسانات نرخ ارز و شرایط اقتصاد جهانی تا وضعیت نقدینگی و قدرت خرید، سیاست‌های دولت، قیمت پروفیل، تیرآهن و ورق در کشورهای دیگر، اخبار جنگ و یکی از مهم‌ترین آن‌ها انتخابات آمریکا، همه از مواردی هستند که در پیش‌بینی روند بازار فولاد باید در نظر گرفت. انتخابات آمریکا بر تغییرات نرخ ارز، بازار مسکن و ساخت‌وساز، اقتصاد جهانی و بازار فولاد و... تاثیرگذار است. بنابراین، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم بر بازار فولاد و سایر فلزات تاثیرگذار است.

تاثیر انتخابات آینده آمریکا بر بازار فولاد

تاثیر انتخابات آینده آمریکا بر بازار فولاد

پیش‌بینی‌های جهانی از تاثیر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر بازار فلزات

با نزدیک‌شدن انتخابات آمریکا، تحلیل‌گران بازارهای مختلف در جهان شروع به تحلیل و پیش‌بینی روند تغییر قیمت‌ها در بازارهای مختلف مانند فلزات می‌کنند. متخصصین بازارهای جهانی و تحلیل‌گران بازار فلزات، انتخابات ریاست جمهوری را که در ۵ نوامبر ۲۰۲۴ برگزار خواهد شد، عامل مهم تغییر قیمت در بازار فولاد و سایر فلزات می‌دانند. یکی از پرتکرارترین پیش‌بینی‌هایی که در ابتدای سال جاری از تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار فولاد شده بود، احتمال ضعیفی برای رشد قیمت فلزات مهم مانند قیمت سنگ آهن، قیمت قوطی آهن، آلومینیوم و... بود که پیش‌بینی می‌شد تا ماه نوامبر و زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ادامه پیدا کند؛ در حالی که فرضیه محتمل‌تر، ادامه روند کاهش بهای فلزات تا زمان برگزاری این انتخابات را نشان می‌داد.

همچنین گفته می‌شد که هر تغییری در این زمینه می‌تواند مسیر و جهت قیمت‌ها در بازار فولاد و سایر فلزات و همین‌طور رفتار تولیدکننده‌ها را بعد از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ایالات متحده مشخص کند. بدون شک بازارهای اصلی متاثر از این انتخابات تغییرات چشمگیری خواهند داشت.

سیتی‌گروپ که یکی از منابع تحلیلی و خبری شناخته‌شده جهان است، در این باره می‌گوید: عدم اطمینان در مورد انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا و نامزد پیروز این انتخابات باعث کاهش ریسک‌پذیری جهانی و به تعویق‌انداختن محرک‌های دولتی در بازار چین می‌شوند که همین عوامل نشان از افزایش چشمگیری در بهای فلزات دارند. همچنین تحلیل‌گران مشهور دیگری مانند تام مولکوین، این‌طور پیش‌بینی می‌کنند که براساس وضعیت موجود، مسائلی مانند کاهش بهره فدرال‌رزرو و اعمال سیاست‌های محرک اقتصادی در چین در کنار جهش تولیدات جهانی حتی بیشتر از انتخابات آمریکا روی قیمت‌گذاری آهن و فلزات در اواخر ۲۰۲۴ و اوایل سال ۲۰۲۵ تاثیر خواهند داشت. همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، قیمت جهانی فولاد و فلزات به‌صورت مستقیم بر بازار فولاد داخلی تاثیر خواهند گذاشت.

تاثیر انتخابات آینده آمریکا بر بازار فولاد

تاثیر انتخابات آینده آمریکا بر بازار فولاد

تأثیر انتخابات آمریکا بر تغییرات نرخ ارز

یکی از عوامل تاثیرگذار دیگر بر بازار فولاد، تغییرات نرخ ارز است. انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از طریق تغییر در نرخ ارز هم بر بازارهای مختلف داخلی از جمله بازار فولاد تاثیرگذار است. در واقع قیمت دلار مهم‌ترین عامل تورم و افزایش نرخ تولیدات مختلف در بازار داخلی است، تا جایی که باید گفت مهم‌ترین تاثیر نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تأثیر بر نرخ و نوسانات دلار در ایران است.

به‌صورت کلی و براساس آنچه انتخابات قبلی آمریکا نشان می‌دهد، واکنش موقتی و کوتاه‌مدت دلار هنگام انتخاب، در صورت پیروزی دموکرات‌ها کاهشی خواهد بود؛ در حالی که واکنش موقتی دلار در صورت انتخاب نماینده جمهوری‌خواه‌ها، ترامپ، به‌صورت افزایشی بوده است. از آنجایی که امکان بیشتری وجود دارد دموکرات‌ها با دولت ایران به توافق برسند، در مقابل، سخت‌گیری جمهوری‌خواهان، به‌خصوص ترامپ نسبت به حکومت ایران، عامل اصلی این تغییرات است. افزایش نرخ دلار در صورت انتخاب ترامپ در واقع به‌دلایلی مانند افزایش تحریم‌ها، کاهش فروش نفت و در نتیجه افزایش تنش و احتمال جنگ با انتخاب این عضو جمهوری‌خواهان است.

البته، نباید فراموش کرد که در دوران برخی از دموکرات‌ها مانند اوباما و بایدن هم در بلندمدت با افزایش قیمت دلار مواجه بودیم. نکته دیگری که در تحلیل بازار ارز و فولاد باید در نظر گرفت این است که همیشه در مقابل هر دولت دموکراتی شاهد یک دولت تندروتری در ایران هستیم. همین موضوع یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش نرخ دلار حتی در شرایطی است که احتمال توافق بین این دو دولت وجود داشته است.

در حال حاضر هم علاوه‌بر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باید ببینیم با روی کار آمدن دولت چهاردهم تا چه اندازه احتمال پیش‌برد مذاکرات و توافقات با غرب وجود دارد. همین انتظار برای این دو اتفاق مهم باعث شده است که در بازارهای ارز، مسکن و بازار فولاد با یک رکود و بلاتکلیفی قیمتی و معاملاتی مواجه باشیم.

تاثیر انتخابات آینده آمریکا بر بازار فولاد

تاثیر انتخابات آینده آمریکا بر بازار فولاد

نکات پایانی درباره تاثیر انتخابات آینده آمریکا بر بازار فولاد

در این مقاله سعی کردیم به پیش‌بینی از آینده بازار فولاد بپردازیم. همان‌طور که می‌دانید قیمت فولاد به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم بر بسیاری از صنایع، از ساخت‌وساز مسکن تا خودروسازی و... تاثیرگذار است. بنابراین، تغییرات آینده این بازار برای صاحبان صنایع و سرمایه‌گذاران اهمیت ویژه‌ای دارد. انتخابات آمریکا همان‌طور که گفتیم، نه‌تنها بر بازار فلزات بلکه بر نرخ ارز، وضعیت اقتصادی جهانی، تورم و بازارهای مهمی مانند فولاد تاثیرگذار است.

به‌طور مثال، روی‌کار آمدن کاملا هریس امکان توافق با ایران را افزایش می‌دهد. از طرفی توافق ایران و غرب باعث افزایش صادرات، افزایش درآمدهای نفتی و شاید ثبات قیمت دلار و کاهش تورم داخلی خواهد شد. همین‌طور که پیداست همه این موارد، بازار فولاد را با تغییرات مواجه خواهند کرد. بنابراین، در حال حاضر بازار در یک شرایط انتظار قرار دارد. با این‌حال برای اطلاع از قیمت روز مقاطع فولادی، خرید و مشاوره مثل همیشه می‌توانید با صباپروفیل در تماس باشید. از طرفی باتوجه به شرایط کلی اقتصادی به‌نظر نمی‌رسد که انتخاب هیچ‌یک از دو نامزد انتخاباتی فعلی باعث کاهش دائمی قیمت دلار و کاهش قیمت‌ها در بازار فولاد شود.

کد خبر: ۳۰۵٬۲۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha