۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۰
وال مش را به عنوان جایگزین نوین وال پست در ساختمان بشناسید

وال مش را به عنوان جایگزین نوین وال پست در ساختمان بشناسید

دو شیوه مقاوم سازی ساختمان که به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرند، وال مش و وال پست نام دارند.

به گزارش بازار، دو شیوه مقاوم سازی ساختمان که به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرند، وال مش و وال پست نام دارند. اما در چند سال اخیر شاهد، جایگزینی وال مش با روش های سنتی همچون وال پست و میلگرد بستر فلزی هستیم. درواقع تحقیقات نشان داده است که وال مش راهکار نوین مهار لرزه دیوار های غیر سازه ای طبق استاندارد ۲۸۰۰خواهد بود. برای اینکه دلیل چنین موضوعی را بدانید، کافی است این مطلب را مطالعه کنید. کارشناسان ما در وال مش گروپ مقایسه‌ای بین وال پست و وال مش برای شما خواهند داشت. در این صورت متوجه خواهید شد که چرا استفاده از وال مش، اولویت دارد.

وال مش چیست؟

برای اینکه بتوانید تفاوت بین وال مش و وال پست را درک کنید، در ابتدا باید با ساختار هر یک از این دو سازه آشنا شوید. به کامپوزیت‌های سیمانی تقویت شده با الیاف پارچه‌ای، وال مش گفته می‌شود. وال مش در بین مصالح ساختمانی قرار می‌گیرد و باعث افزایش مقاومت ساختمان در برابر زلزله و جلوگیری از پرتی انرژی و ورود آلودگی صوتی به داخل ساختمان خواهد شد. وال مش همچنین باعث می‌شود که اسکلت ساختمان بتواند فشار بیشتری را تحمل کند. بنابراین در ساختمان‌های چند طبقه، استفاده از وال مش یک امتیاز به حساب می‌آید.

وال پست چیست؟

یکی از روش‌های سنتی برای افزایش مقاومت دیوارها، وال پست نام دارد. در این روش، سازنده از کلاف‌های فلزی افقی و قائم مثل نبشی یا قوطی برای افزایش استحکام دیواره‌های غیر سازه‌ای استفاده می‌کند. وال پست‌های سنتی در فاصله‌های معین در طول دیوار نصب می‌شوند و باعث ایجاد ساختار یکپارچه و پایدار در داخل دیوار خواهند شد. از آنجایی که در این روش کلاف‌ها در دو جهت افقی و عمودی بر روی دیوار نصب می‌شوند، بنابراین وال پست کمک می‌کند دیوار از هر دو طرف عمودی و افقی در برابر نیروهایی مثل زلزله و باد، مقاوم باشد و به راحتی بتواند این نیروها را مهار کند.

مقایسه وال مش و وال پست

اکنون که با هر یک از دو سازه استحکام بخش ساختمان آشنا شدید، باید بدانید که مزایای وال مش نسبت به وال پوست چیست و چرا وال مش اکنون به عنوان یک جایگزین نوین برای وال پست شناخته شده است، به همین منظور در ادامه با مقایسه وال پست و وال مش همراه ما باشید:

استحکام ساختمان

دیوارهایی که با استفاده از پروفیل وال مش تقویت می‌شوند، نسبت به وال پست انسجام و یکپارچگی بسیار بالاتری در برابر زلزله یا هر نوع عامل مخرب دارند. درواقع وال مش باعث می‌شود میزان توان ساختمان برای مقابله با انرژی‌های منفی، نسبت به وال پست چند برابر افزایش پیدا کند.

نصب آسان

کافی است روش اجرای وال مش نسبت به وال پست را با یکدیگر مقایسه کنید. وقتی به سراغ وال مش می‌روید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک پلاستر وال مش یا همان پلاستر سیمانی را بر روی دیوار نصب کنید. سپس وال مش بر روی این پلاستر قرار می‌گیرد و لایه دوم پلاستر بر روی آن نصب خواهد شد. نیازی به هشتی‌گیری نخواهد بود. اما در وال پست، روش کار طولانی‌تر است. شما ابتدا باید از کلاف یا وادار قائم و افقی در داخل دیوار استفاده کنید. وادارها باید دارای یک لایه ضد زنگ باشند. لازم است فرآیند جوشکاری، سوراخکاری بتن و نصب پلیت در داخل بتن انجام شود. اما در نصب وال مش، تمامی این مراحل کنار می‌رود.

وال مش را به عنوان جایگزین نوین وال پست در ساختمان بشناسید

سرعت اجرای کار

از آنجایی که نصب وال مش بسیار راحت‌تر است و برای اجرای وال مش نیازی به استفاده از میلگرد بستر نیست، بنابراین سرعت اجرای آن به مراتب بالاتر است.

پایداری ساختار سازه

یکی از مهمترین برتری‌های وال مش نسبت به وال پست این است که بین پلاستر سیمانی یا گچی که برای نصب وال مش استفاده می‌شود، با لایه رویی که برای نازک‌کاری مورد استفاده قرار می‌گیرد، سازگاری وجود دارد. بنابراین به مرور زمان نازک‌کاری دچار ترک نمی‌شود. اما وقتی شما به سراغ وال پست می‌روید، به دلیل اینکه اختلاف ضریب انبساط حرارتی بین مصالح ساختمانی با وادارها یا کلاف‌های وال پست وجود دارد، بنابراین به مرور زمان نازک‌کاری دچار ترک خواهد شد.

کاهش هزینه ‌ها

به منظور مدیریت هزینه‌ها بهتر است وال مش جایگزین وال پست شود چون ۳۰ تا ۴۰ درصد هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کند. درواقع شما یک سازه مقاومتی را جایگزین می‌کنید که کیفیت بسیار بالاتر و هزینه بسیار ارزان‌تر دارد.

سرعت بالای دیوارچینی

در سیستم وال مش نسبت به وال پست، سرعت دیوارچینی چند برابر افزایش پیدا می‌کند زیرا وقتی قرار است وال مش را نصب کنیم، وادارها یا همان کلاف‌ها، تیرک، صفحه‌های فلزی و میلگرد بستر حذف می‌شود. تمامی این مراحل زمان‌بر هستند و به همین دلیل باعث می‌شوند دیوارچینی با وال پست نسبت به وال مش طولانی‌تر گردد.

نیاز به مهارت در اجرا

برای اجرای وال پست حتماً باید یک متخصص حرفه‌ای حضور داشته باشد ولی درمورد وال مش اینگونه نیست. اگر نیروهای نیمه ماهر نیز در کنار شما باشندف به راحتی می‌توانید وال مش را بر روی دیوارها نصب کنید.

کلام آخر

همانگونه که در این مطلب متوجه شدید، امروزه وال مش به عنوان بهترین جایگزین وال پست شناخته شده است. برتری‌هایی که وال مش دارد باعث افزایش کارایی آن شده است. اما درصورتی شما می‌توانید بهترین نتیجه را از وال مش دریافت کنید که هم کیفیت ساختار وال مش بالا باشد و هم برای نصب آن هیچ دغدغه‌ای نداشته باشید. برای این منظور می‌توانید بر روی کمک وال مش گروپ حساب کنید. این مجموعه بهترین اجزای نصب و اجرای وال مش اعم از پلاستر و پروفیل وال مش را با قیمت بسیار مناسب در اختیار شما قرار می‌دهد. از طرف دیگر شما می‌توانید نصب و اجرای وال مش را به این مجموعه بسپارید. 

کد خبر: ۳۰۵٬۲۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha