۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۱
موانع افزایش مارکت بورس ایران
بازار گزارش می دهد؛

موانع افزایش مارکت بورس ایران

وزیر اقتصاد اعلام کرد ارزش مارکت بورس ایران 140 میلیارد دلار است که بسیار ناچیزا است و باید رشد کند. در این گزارش شرط افزایش مارکت بورس ایران بررسی شده است.

بازار؛ گروه بورس: بازار روز یک شنبه را با کمی ترس و تردید آغاز کرد، اما بعد نشان داد که امیدواری به روند بازار بیشتر و ریسک‌های مقطعی کمتر شده است. بسیاری امروز انتظار عجیبی از بازار را داشتند که موج عرضه قوی‌تر باشد. ولی بازار خوب مدیریت شد. این ایستادگی در مقابل عرضه‌ها نشان دهنده ارزندگی بازار و پایین بودن ارزش بورس ایران است. البته حقوقی‌ها کمی بیشتر پای کار آمدند و عرضه ها را کاهش داده اند. در شرایط کنونی رشد ارزش معاملات می تواند بازار را در مسیر درستش قرار دهد. برخی از کارشناسان معتقدند یکی از مهمترین نشانه‌های رشد کوتاه‌مدت در بازار سهام، عدم واکنش به اخبار منفی سیاسی است.

همانطور که وزیر اقتصاد وعده داده که مارکت باید از ۱۴۰ میلیارد دلار فعلی فاصله گرفته و به اعداد بالاتری برسد. حتی برخی از ۴۰۰ میلیارد صحبت کردند. افزایش مارکت و ارزش بورس ایران، از چند مسیر محقق می‌شود؛ در گام نخست باید شرکت‌های ریز و درشت دولتی و غیردولتی زیادی راهی بازار شوند و همین موضوع باعث افزایش مارکت و ارزش بورس ایران خواهد شد. پس برای افزایش مارکت بازار با ورود شرکت‌های جدید، ابتدا باید اعتماد و اقبال مردم را جلب کرده و فضای بازار فعلی را تغییر دهید.

سناریوی دیگر اینکه قیمت‌ها با فضای ترکیبی از دو اتفاق و رویداد رشد می‌کند؛ اول وجود جریان پول و دوم تقویت سودآوری شرکت‌هاست. در نهایت افزایش پی به‌ ای و افزایش سود افزایش ارزش بازار را رقم می‌زند. بنابراین هم جریان پول به سمت بازار سرمایه باید بیاید و هم وضعیت بنیادی و سودآوری شرکت‌ها بهبود یابد.

افزایش نرخ نیما و دیگری منطقی شدن نرخ سود و ثبات سیاستگذاری‌های دولت در قالب بودجه در مواجهه با شرکت‌ها در افزایش ارزش بنیادی موثر است. اگر این سیاست دنباش شود رشد اقتصادی و پیشرفت از مسیر بازار سرمایه به دست می‌آید

ترکیبی از جریان حرکت نقدینگی به سمت بازار و همچنین ایجاد شرایط بنیادی قوی نیاز برای افزایش ارزش بورس ایران است. این پروسه در حال حاضر در نگاه اول در سه رویداد و اتفاق خلاصه می‌شود که اولین آن قطعاً کاهش نرخ بهره است که چراغ سبز محکمی به جریان پول است. دوتای بعدی یکی افزایش نرخ نیما و دیگری منطقی شدن نرخ سود و ثبات سیاستگذاری‌های دولت در قالب بودجه در مواجهه با شرکت‌ها در افزایش ارزش بنیادی موثر است. اگر این سیاست دنبال شود رشد اقتصادی و پیشرفت از مسیر بازار سرمایه به دست می‌آید.
اگر بعد از این دوره رشد کوتاه‌مدت، تصمیمات جدی در کلان اقتصاد گرفته شود و به نفع شرکت‌های بورسی باشد طول موج بزرگتری در بورس شکل خواهد گرفت. در این مرحله شاخص هم وزن بورس به عنوان تثبیت کننده روند صعودی حرکت می کند. بسیاری از فعالان بازار پذیرفته اند که در همان نیمه‌های مرداد کف بازار زده شده است. به همین دلیل دیگر بازگشت به کف های قبلی بعید است. بنابراین به زودی روند جدیدی را بورس آغاز می‌کند. هرچند ممکن است در مقطع کنونی بورس کمی استراحت کند و بعد مسیر رشد را ادامه دهد.
علیرضا سادات کارشناس بازار سهام با اشاره به اینکه در حال حاضر برخی نمادها بدون توجه به خبرها در روند صعودی قرار دارند، گفت: این موضوع نشان می دهد که برخی از نمادها بسیار ارزنده هستند و عملا دست نوسان گیرها در این نمادها بسته است. چراکه برای عرضه های کوتاه مدتی نیز خریدار وجود دارد. از طرف دیگر برخی از خبرهای منفی گاهی توسط همین نوسان گیرها مطرح می شود تا از این طریق بتوانند بعد از اینکه سهام را فروختند دوباره در قیمت های پایین تر همان سهم را خریداری کنند.
او افزود: روزهای پرخبر پاییز اتفاقات و رویدادهای زیادی پیش روی سهامداران قرار خواهد داد. به ویژه اینکه انتخابات آمریکا در پیش است و هر یک از دو کاندیداری ریاست جمهوری آمریکا می تواند تاثیرات متفاوتی بر اقتصاد ایران و بازار سهام داشته باشند.

بازار سهام کمتر بر سیاست و ریسک‌های سیاسی توجه کرد

امروز بعد از اخبار خاص لبنان ابتدا کمی با تردید آغاز کرد ولی رفته رفته بهتر شد. این حکایت از این دارد که بازار سهام کمتر بر سیاست و ریسک‌های سیاسی آن توجه دارد. اما مانند گذشته دیگر تحت تاثیر آن قرار ندارد. با این حال اگر این شرایط نبود بازار سهام عملکرد متفاوتی را ممکن است رقم بزند.واکنش بازار منطقی و درست است. به واقع رفتار کلیت بازار گذر از جریان های سیاسی بود. به هر حال هر احتمالی برای روزهای پیش رو وجود دارد و این حس ترس دقیقاً همان چیزی بود که امروز برخی عرضه‌های بازار را رقم زد و باعث شد خریداران در سمت محافظه‌کاری قرار گیرند. شناسایی سود برخی حقوقی‌ها و همچنین جریان تسویه اعتبار برخی کارگزاری‌ها نیز در عرضه های بورس موثر بود اما اگر بخواهیم در مجموع به بازار امروز نگاه کنیم کارنامه خوب و مثبتی را گرفتیم.

سهم‌های کوچکی که وضعیت بنیادی خوبی دارند. چراکه فت قیمت زیادی داشتند. بازار همچنان شرکت‌هایی که تحولات بنیادی خوبی دارند و حتی رشد کردند را در اولویت خرید قرار دارد است. این موضوع نشان می‌دهد جریان پول هر روز ممکن است با شکل متفاوتی در بازار رفتار کند. البته یک موضوع مهم دیگر اینکه جریان پول محدود باعث کاهش ارزش بورس ایران شده است. اگر نقدینگی خوبی راهی بازار شود به نظر قابلیت رشد یکپارچه در دل بازار وجود دارد. از همین روست که شناخت این جریان نقدینگی و حرکات آن در بازار می‌تواند به بازدهی بهتر سهامداران و سرمایه‌گذاران کمک کند.

بازار هنوز آن جریان پول مورد انتظار قوی به بازار نیامنده است. به طور کلی دو چالش عمده بازار یعنی نرخ بهره و نرخ نیما است. از طرف دیگر وزارت اقتصاد با انتشار اوراق‌ متعدد مسیری را پیش گرفته که نرخ‌های آن توجیه کننده حرف‌هایی که قبلا زده نیست. درواقع اگروعده ها عملی نشود بازار حس خبر درمانی را دریافت می‌کند که بلافاصله آثار آن را در بازار در مواجهه با خبرها خواهیم دید

به واسطه همین کمبود جریان پول آن پولی هم که در دل بازار وجود دارد سرمایه گذاران سراغ گزینه‌هایی رفته اند که از گزارش و وضعیت سودآوری آن مطمئن هستند. به واقع در سه چهار ماه گذشته نمادهایی مورد توجه بودند که گزارش‌های خوبی را ثبت کردند. همین موضوع احتمالاً در مقطع پیش رو و ماه مهر پرخبر تکرار می‌شود. دوباره بازار ممکن است فرمانش به سمت نمادهای خاصی بچرخد که وضعیت بنیادی بهتری دارد. بنابراین در مقطع فعلی گزارش‌ها برای انتخاب سهم و چینش پورتفو و افزایش ارزش بورس ایران موثر خواهد بود.

هنوز آن جریان پول مورد انتظار قوی به بازار نیامنده است. به طور کلی دو چالش عمده بازار یعنی نرخ بهره و نرخ نیما است. از طرف دیگر وزارت اقتصاد با انتشار اوراق‌ متعدد مسیری را پیش گرفته که نرخ‌های آن توجیه کننده حرف‌هایی که قبلا زده نیست. درواقع اگروعده ها عملی نشود بازار حس خبر درمانی را دریافت می‌کند که بلافاصله آثار آن را در بازار در مواجهه با خبرها خواهیم دید. پس لازم است تا آنچه به عنوان سیاست گفتمان بیان می‌شود در عمل هم شکل واقع بینانه‌تری به خود بگیرد. البته تغییر نرخ دلار نیما تاکنون عاقلانه‌تر بوده اما نرخ بهره با مقاومت‌های بیشتری همراه است. اینها در راستای دستیابی به رشد بالاتر است.

کد خبر: ۳۰۴٬۶۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha