۲۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
چگونه هیپنوتراپی می‌تواند به کاهش وزن کمک کند

چگونه هیپنوتراپی می‌تواند به کاهش وزن کمک کند

ذهن تراپی یا هیپنوترابی به عنوان یک روش درمانی شناخته می‌شود که مشکلات روانی و جسمی‌ مختلفی را درمان می‌کند.

ذهن تراپی یا هیپنوترابی به عنوان یک روش درمانی شناخته می‌شود که مشکلات روانی و جسمی‌ مختلفی را درمان می‌کند. در این روش درمانی می‌توان برای کاهش وزن اقدام کرد. هیپنوتراپی لاغری روش درمانی است که به کاهش وزن کمک کرده و می‌توان عادت‌های بد غذایی را تغییر داد. هیپنوتراپیست در این روش درمانی تمرکز فرد را افزایش می‌دهد. در روش هیپنوتیزم درمانی، بیمار با تکرار یکسری جملات و تصویرسازی می‌تواند روی ضمیر ناخودآگاه خود تسلط داشته باشد. از این رو برای تصویر سازی و تاثیر گذاری بهتر باید از یک هیپنوتراپیست کمک گرفت.

اما برای اینکه با نحوه عملکرد هیپنوتراپی بیشتر آشنا شوید تا انتهای متن همراه ما باشید.

هیپنوتراپی چیست؟

هیپنوتراپی (Hypnotherapy) روش درمانی در علم روان‌شناسی است که برای درمان انواع بیماری‌های روانی، تغییر عادات و سبک زندگی با استفاده از هیپنوتیزم یا خواب مصنوعی تعریف می‌شود. به طور معمول روان‌درمانگرها برای درمان اضطراب، درد، افسردگی و کاهش وزن از هیپنوتراپی استفاده می‌کنند.

روش انجام هیپنوتراپی به‌گونه‌ای است که با تصویرسازی ذهنی و تکرار کلمات مختلف تلاش می‌کنند عادات، افکار و احساسات جدیدی را در ضمیر ناخودآگاه مراجعه‌کننده جایگزین کنند. ذهن انسان شامل دو بخش خودآگاه و ناخودآگاه است. بخش خودآگاه اعمال، افکار و احساسات آگاهانه را مدیریت می‌کند و ضمیر ناخودآگاه نیز مسئولیت کنترل افکار، احساسات و خاطرات ناهوشیار ما را بر عهده دارد. رفتارهای ما که از ضمیر ناخودآگاه نشئت می‌گیرند، به‌صورت غیرارادی و خودکار انجام می‌شوند. بنابراین با دسترسی به ناخودآگاه می‌توان عادات، خاطرات، انگیزه‌ها، آرزوها و همچنین موانع ذهنی را تغییر داد.

چگونه هیپنوتراپی می‌تواند به کاهش وزن کمک کند

کاربرد هیپنوتراپی در درمان بیماری‌ها

هیپنوتراپی یکی از روش‌های درمان انواع بیماری و اختلال‌های روان شناختی است. از این روش درمانی برای تغییر عادت‌های مختلف و درمان بعضی از بیماری‌ها استفاده می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • لاغری
  • افسردگی
  • اختلال هراس اجتماعی
  • ترک سیگار
  • درمان اضطراب
  • درمان وسواس
  • شب‌ادراری
  • ترک جویدن ناخن
  • درمان ناباروری

بهبود روابط جنسی و فوبیا از تاریکی و پرواز هم با روش هیپنوتراپی قابل درمان است. همچنین اگر بی خوابی یا اختلال در خواب دارید می‌توانید از این روش درمانی استفاده کنید.

هیپنوتراپی برای لاغری

برای کاهش وزن می‌توان از هیپنوتراپی لاغری استفاده کرد. با استفاده از این روش عادت‌های غذایی ناسالم اصلاح می‌شوند. همچنین ورزش و رژیم غذایی سالم هم احساس بهتری به فرد می‌دهد. از این رو افرادی که در کنار هیپنوتراپی ورزش هم می‌کنند، اعتماد به نفس بیشتری دارند. با هیپنوتراپی لاغری از ترکیب جملات تلقینی و تصویرسازی می‌توان موانع کاهش وزن را از بین برد و لاغر شد. در ذهن تراپی سعی می‌شود که ریشه اصلی پرخوری پیدا شود و باورهای غلط را اصلاح کرد.

دقت داشته باید که برای درمان کاهش وزن باید تعداد جلسات زیادی را شرکت کرد تا ضمیر ناخودآگاه تغییر کند.

آیا هیپنوتراپی در کاهش وزن و لاغری موثر است؟

گاهی اوقات افرادی که برای کاهش وزن اقدام می‌کنند با شکست روبه‌رو می‌شوند. علت این شکست‌ها تغییر در برنامه ورزشی یا نوع رژیم غذایی نیست؛ بلکه مشکل از ضمیر ناخودآگاه و یکسری باورهای غلط است. بنابراین برای اینکه بتوان کاهش وزن را به خوبی مدیریت کرد باید دسترسی به ضمیر ناخودآگاه داشت. در علم روانشناسی برای نفوذ به اعماق افکار و باورها از هیپنوتیزم استفاده می‌کنند. در نتیجه موانع ذهنی برای کاهش وزن از بین می‌رود و اعتماد به نفس و عزت نفس افراد بیشتر می‌شود.

روش‌های هیپنوتراپی برای لاغری

روش‌های هیپنوتراپی برای لاغری بر پایه تلقین برنامه ریزی شده است. در این روش درمانی از احساس و تصویرسازی موقعیت‌های مختلف استفاده می‌شود تا بیمار تمرکز بیشتری روی تغییرات داشته باشد. به طور کلی در روش هیپنوتراپی برای لاغری تمرکز اصلی رو حالت‌های مختلف است که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • به وزن و تناسب اندام دلخواهمان رسیده‌ایم.
  • با انگیزه ورزش می‌کنیم.
  • نسبت به بدن خود احساس خوبی داریم.
  • رژیم غذایی خود را رعایت می‌کنیم.
  • پرخوری نمی‌کنیم و از خوردن غذاهای سالم لذت می‌بریم.
  • تغییرات مثبت خود را می‌بینیم و آن‌ها را می‌پذیریم.

این تصورات به فرد بیمار کمک می‌کند تا باورهای غلط گذشته را کنار بگذارد و برای ایجاد احساسات و افکار جدید راه را باز کند. اغلب راهکارها برای درمان چاقی از طریق تصویرسازی، تکرار و تلقین جملات مثبت و موثر ارائه می‌شوند. با تکرار هیپنوتراپی می‌توان موانع ذهنی را از بین برد و اعتماد به نفس بیشتری داشت. ترک عادت‌های غذایی ناسالم و استفاده از رژیم غذایی سالم می‌تواند از پرخوری جلوگیری کرده و تغییراتی را ایجاد کند.

فرآیند هیپنوتراپی چگونه است؟

فرآیند هیپنوتراپی به مراحل مختلفی تقسیم می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند:

  • القا و جذب تمرکز: هیپنوتراپیست با القا و تکرار جملات مثبت تاثیرگذاری را انجام می‌دهد.
  • عمیق تر شدن تمرکز: بیمار به اعماق ضمیر ناخودآگاه خود هدایت می‌شود تا با تمرکز بیشتر بتوان ذهنیت را تغییر داد.
  • مرحله اصلی؛ ارائه پیشنهادات جهت ایجاد تغییر: در این مرحله از هیپنوتراپی، پیشنهادهای اصلی ارائه می‌شوند تا تصویر سازی جایگزین ذهنیت‌های گذشته شود.
  • خروج از ذهن: در مرحله آخر، هیپنوتراپیست بیمار را از حالت هیپنوتیزم خارج می‌کند.

هر یک از این مراحل باید با راهنمایی پزشک انجام شود.

چگونه هیپنوتراپی می‌تواند به کاهش وزن کمک کند

آیا از نظر متخصصان، لاغری با هیپنوتراپی واقعا ممکن است؟

اغلب متخصص‌های هیپنوتراپی باور دارند که داشتن رژیم غذایی و ورزش کردن در کنار هیپنوتراپی موثر هستند. در حال حاضر تحقیقات مختلفی انجام شده است که اثرات هیپنوتراپی برای کاهش وزن را تایید می‌کنند. البته هنوز نمی‌توان به صورت صد در صد این موضوع را با قطعیت عنوان کرد؛ اما هیپنوتراپی لاغری یکی از روش‌های کاهش وزن در دنیا است.

فضای جلسه هیپنوتراپی لاغری چگونه است؟

درمانگر فضای جلسه هیپنوتراپی را بسیار آرام پیش می‌برد. در ابتدا درمانگر سعی می‌کند که ذهن شما را از همه چیز آزاد و رها کند. با آرام شدن ذهن بدن نیز در حالت آرام قرار می‌گیرد. زمانی که ذهن و بدن شما آرام شود، درمانگر می‌تواند به ضمیر ناخودآگاه شما راه یابد. بعد از این مرحله، درمانگری که هیپنوتراپی لاغری را انجام می‌دهد، با استفاده از کلمات دقیق علت پرخوری را از شما می‌پرسد و پیشنهادهای روش‌های جدید درمانی را به شما ارائه می‌دهد. در این مرحله درمانگر از شما می‌خواهد که تصور کنید در حال انجام کار راه حل‌های جدید هستید. هر تصوری که حس ناخوشایندی در شما ایجاد کرد را می‌توانید انجام ندهید.

با هیپنوتیزم درمانی بیماری خود را ریشه ای درمان کنید

با هیپنوتراپی و هیپنوتیزم می‌توان مشکلات چاقی را برطرف کرد. هیپنوتراپی برای برطرف کردن و درمان مشکلات جسمی ‌و بیماری‌های روانشناختی قابل استفاده است. هیپنوتیزم در درمان بیماری‌های روانشناختی به عنوان یک درمان مکمل استفاده می‌شود. بنابراین برای برطرف کردن مشکلاتی مانند: کاهش وزن، ترک سیگار، درمان افسردگی، اضطراب، فوبیا و مشکلات جنسی می‌توان از هیپنوتراپی استفاده کرد.

دکترکتر به عنوان یک سامانه آنلاین نوبت دهی پزشکان در کنار شما است تا بتوانید از بهترین متخصص‌ها و هیپنوتراپیست‌ها نوبت مشاوره و ملاقات حضوری دریافت کرد. دکتردکتر به عنوان سامانه نوبت دهی پزشکان متخصص به صورت آنلاین و بدون اتلاف وقت در کنار شما است تا به راحتی بتوانید از بهترین متخصص‌ها نوبت دریافت کنید. برای استفاده از هیپنوتراپی لاغری، کافی است به صفحه اصلی دکتردکتر به آدرس drdr.ir مراجعه کنید تا از بهترین متخصص‌ها نوبت بگیرید.

برگرفته از مجله سلامت دکتردکتر (https://drdr.ir/mag/what-is-hypnotherapy-and-its-uses/)

کد خبر: ۳۰۴٬۲۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha