۲۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۴
طرح «جهش تولید» در ۶ میلیون هکتار از دیمزارهای کشور اجرا می‌شود
معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی:

طرح «جهش تولید» در ۶ میلیون هکتار از دیمزارهای کشور اجرا می‌شود

معاون امور زراعت وزارت جهادکشاورزی با بیان این که طرح جهش تولید در ۶ میلیون هکتار از دیمزارهای کشور اجرا می‌شود، گفت: سطح زیر کشت طرح جهش تولید در سال زراعی آینده ۸۰۰ هزار هکتار افزایش یافت.

به گزارش بازار به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، «علیرضا مهاجر» در سی‌اُمین اجلاس سالیانه مؤسسه تحقیقات دیم افزود: سال گذشته طرح جهش تولید در پنج میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از دیمزارهای کشور اجرا شد.

معاون امور زراعت وزارت جهادکشاورزی با اشاره به تلاش موفق محققان در جهش تولید، گفت: باید به کشت دانه‌های روغنی و علوفه در تناوب با غلات بیشتر توجه شود.

اثربخشی بالای ارقام مؤسسه تحقیقات دیم در افزایش تولید گندم

در ادامه، «حسین جعفری» معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) در این اجلاس گفت: ارقام مؤسسه تحقیقات دیم اثربخشی و نفوذ بالایی در افزایش تولید گندم در کشور داشته است.

وی افزود: ارقام جدید مؤسسه به دلیل کیفیت، مقاومت به بیماری‌ها و عملکرد بالا به خوبی در دیمزارهای نفوذ کرده و کشاورزان نیز از این ارقام استقبال کرده‌اند.

معاون پژوهش و فناوری سازمان تات اضافه‌کرد: افزایش تولید گندم در سال جاری از نفوذ ارقام جدید و بکارگیری دستورالعمل‌های فنی در دیمزارهای کشور حکایت دارد.

وی با بیان اینکه تلاش برای افزایش تنوع ارقام باید در اولویت برنامه‌های مؤسسه تحقیقات دیم قرار گیرد، گفت: در کنار تنوع ارقام، محققان افزایش کیفیت گندم را نیز در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند.

جعفری، با اشاره به ظرفیت بالای دیمزارهای کشور بر توسعه کشت جو، حبوبات و دانه‌های روغنی تاکید کرد.

افزایش کیفیت بذر در کنار معرفی ارقام از برنامه‌های مؤسسه تحقیقات دیم

«مظفر روستایی» رئیس مؤسسه تحقیقات دیم وزارت جهاد کشاورزی نیز در این اجلاس گفت: افزایش کیفیت بذر در کنار معرفی ارقام از برنامه‌های این مؤسسه برای آینده است.

وی افزود: ارقام این مؤسسه به خوبی در دیمزارها نفوذ کرده و بیش از ۷۰ درصد مزارع گندم دیم کشور با استفاده از ارقام این مؤسسه زیر کشت رفته است.

رئیس مؤسسه تحقیقات دیم وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه امسال بیش از ۹ میلیون تن محصول دیم در کشور تولید شده است، افزود: این تولید بیش از ۱.۵ میلیون تن افزایش نشان می‌دهد.

روستایی خاطرنشان‌کرد: ارقام بذر و دستورالعمل‌های این مؤسسه نقش مستقیم در افزایش تولید محصولات در طرح جهش تولید در دیمزارها داشته است.

گفتنی است؛ در این اجلاس دو روزه که با حضور ۱۱۰ نفر از محققان، کارشناسان و مسؤولان استان‌های دیمخیز برگزار می‌شود، دستاوردهای سال زراعی گذشته مؤسسه بررسی شده و برای سال آینده برنامه‌ریزی انجام خواهد شد.

کد خبر: ۳۰۴٬۱۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha