۲۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۱
چرخش جریان پول در بازار سهام|زمان مناسب به وزن دهی بیشتر سهام رسیده است؟
بازار گزارش می دهد؛

چرخش جریان پول در بازار سهام|زمان مناسب به وزن دهی بیشتر سهام رسیده است؟

چرخش جریان پول در بازار سهام کاملا محسوس است و جریان پول از صندوقهای اهرمی خارج و وارد نمادهای ارزنده شاخص هم وزن می‌شود.

بازار؛ گروه بورس: افزایش صف‌های فروش و رنج منفی زدن بازار سهام در آخر وقت روز یکشنبه باعث شده بسیاری از سرمایه‌گذاران نسبت به معاملات بازار روزهای دوشنبه و سه‌شنبه بدبین شوند. به طوری که مطابق سناریو سنتی پیش‌بینی می‌شود بورس در چنین شرایطی تا چند روز رنج بزند و احتمالا چهارشنبه یک مثبت قوی خواهد داشت.

بازار دیروز خوب آغاز کرد و مثبت بود ولی هرچه پیش رفت، شدت عرضه در بازار بیشتر شد. البته فشار فروش در بازار از سمت حقوقی‌ها هم کم نیست که با توجه به ماهیت شهریور و شرایط آن کمی طبیعی به نظر می‌رسد.

در مجموع بازار کمی سوار بر بال سهم‌های کوچک بورس و شاخص هم وزن شده و این چرخش در بازار مشهودتر است. البته در این سواری چیزی که مشخص است این بوده که در همین راستا نیز خیلی با اندازه شرکت‌ها کاری ندارد و وضعیت بنیادی و چشم‌انداز سودآوری آنها برای بازار مهم‌تر است.

همین مثبت نصف و نیمه به خصوص در گروه دارویی نیز برای این روزهای خاص بازار اتفاق خوبیست. به نظر می‌رسد فضای بازار فضای متفاوتی شده و شرایط هم عجیب‌تر و خاص‌تر از روزهای قبل پیش می‌رود نگاه مثبت بازار به سهم‌های کوچک بورس و شاخص هم وزن باعث شد به طور کلی نگاه به سایر صنایع نیز تغییر کند و دوباره بازار بدون لیدر شود. از طرف دیگر با افت کامودیتی‌ها و عقب افتادگی بیش از حد گروه خودرو از بازدهی و تلاش دولت برای سر و سامان دادن به این صنعت در کنار بحث واگذاری تودلی‌ها شاید دوباره بازار سهام را رونق ببخشد.

رضا روحی معتقد است که یکی از اتفاقات جالب بازار در این روزها به حاشیه رانده شدن صندوق های اهرمی است که مانند گذشته مورد اقبال فعالان بازار قرار نداشته و از آن حجم معاملات نجومی نیز خبری نیست. حباب بالای مثبت این صندوق ها فروکش کرده و بعضا دارای حباب منفی نیز هستند

نکته‌ای که این روزها در بازار جلب توجه می‌کند این است که بعد از اینکه صندوق‌های اهرمی از لیدری حذف شدند بازار دیگر لیدر خاصی نداشته است. هرچند برای چند روز بورس به سمت سهم‌های کوچک بورس سوق پیدا کرده اما ادامه دار نبوده است.

رضا روحی در گفتگو با بازار گفت: یکی از اتفاقات جالب بازار در این روزها به حاشیه رانده شدن صندوق های اهرمی است که مانند گذشته مورد اقبال فعالان بازار قرار نداشته و از آن حجم معاملات نجومی نیز خبری نیست. حباب بالای مثبت این صندوق ها فروکش کرده و بعضا دارای حباب منفی نیز هستند. اینکه توجه از صندوق های اهرمی به سایر نماد های بازار و سهام ها جلب شده است را باید به فال نیک گرفت. چرا که صندوق های اهرمی به خصوص در یک سال اخیر با افزایش و کاهش قیمت هیجانی تاثیر بسیاری بر کلیت بازار داشتند و تبدیل به چشم بازار شده بودند. معاملات منطقی و بدور از هیجان و متناسب با ارزش خالص داراییها این دست صندوق ها می تواند برای کلیت بازار بهتر باشد.

همچنین او درباره دلایل عدم برگشت بازار سرمایه گفت: اعتمادی که در کوتاه مدت از بین می‌رود مسلما بازگشتش نیاز به زمان دارد. اتفاقات ۴ سال اخیر بازار سرمایه و بازدهی نامناسب آن در مقابل بازدهی بسیار خوب بازار های موازی مانند ملک و خودرو و طلا و دلار باعث شده که حتی فعالان قدیمی بازار نیز نسبت به بورس قطع امید کنند. حتی کلیت بازار در این ۴ سال و اندی نسبت به سپرده بانکی نیز بازنده بوده است. اما این روزها و بعد از استقرار دولت جدید روزنه های امیدی ایجاد شده است.

چشم انداز بورس

روحی درباره چشم انداز بورس افزود: اکوسیستم بازار در حال بهبود است و نشانه های آن در معاملات پدیدار شده البته خفیف است اما جای امیدواری دارد. پارامتر های موثری همچون نرخ بهره کماکان در تضاد با بورس است اما فاصله نرخ نیمایی با نرخ ارز آزاد در حال کاهش است. فضای سیاست گذاری که در دولت قبل بشدت در تضاد با بازار سرمایه بود و در تقابل با آن قرار داشت جای خود را به یک فضای عقلانی و منطقی داده است.

او درباره پیش‌بینی بازار تصریح کرد: توقع و انتظار برگشت سریع بازار را نداریم اما در بهبود اکوسیستم بازار اثر گذاری تحلیل ها بهتر خواهد بود و پیش بینی پذیری اقتصاد افزایش می یابد. همانطور که مابین سالهای ۹۷ تا ابتدای ۹۹ بدور از هیجانات امکان تصمیم گیری بهتری وجود داشت.

همینطور این کارشناس بازار سرمایه گفت: در ادامه بازار در روزها و ماه های آینده نیز به نظر می‌رسد که بازدهی شاخص هموزن نسبت به شاخص کل بیشتر شود. سهم‌های کوچک بورس و اصطلاحا ریالی در مقایسه با گروه های بزرگتر بازدهی بهتری را نصیب سهامدارن خود کنند.

درواقع با محدود شدن دامنه نوسان بخشی از جذابیت بازار برای سهامداران کوتاه مدتی گرفته شده است. برای نمونه سرمایه گذاران بازار دیگر حاضر به پرداخت مبلغ بیشتر روی ان ای وی صندوق‌های اهرمی نشد و حباب آنها نیز تخلیه شد. همین باعث شد جریان پول به سمت سایر صنایع و شرکت‌ها گرایش یابد. حالا شاهد تحولات نسبتا خاص‌تری از آثار آن تصمیم‌گیری‌ها هستیم که یکی از آنها حرکت همین جریان پول محدود بین سایر سهم‌ها و صنایع است.

اگر حرکت جریان پول به سمت سهم‌های کوچک بورس با رشد وضعیت بنیادی شرکت‌ها همراه شود می‌تواند حتی خود اهرمی‌ها را نیز بالا کشیده و در مجموع نجات‌دهنده بازار باشد

اگر حرکت جریان پول به سمت سهم‌های کوچک بورس با رشد وضعیت بنیادی شرکت‌ها همراه شود می‌تواند حتی خود اهرمی‌ها را نیز بالا کشیده و در مجموع نجات‌دهنده بازار باشد. البته همچنان وجود صندوق‌های متعدد سرمایه‌گذاری برای سلیقه‌های مختلف و متفاوت ابزاری است که دنیا از آن استفاده می کند. اما در بورس ایران به شکل عرضی و بدون در نظر گرفتن عمق عملکرد این صندوق‌ها آن را گسترش داده‌اند و باعث شده کارایی چندانی نداشته باشند.

در هفته‌های اخیر متاسفانه جریان پول قوی و جدید راهی بازار نشده است. این چرخش پول‌هاست که نتایج مثبتی را در بورس رقم می‌زند. باوجود اینکه بازار ارزنده و چشم انداز روشنی دارد به دلیل بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران هنوز برای آغاز طول موج‌های بلند کمی زود است. هرچند بازار می‌تواند همچنان بازدهی معقول و منطقی متناسب با ریسک کم در سهم‌های کوچک بورس داشته باشد.

ضعف عملکرد حقوقی‌ها یکی از چالش‌های بزرگ این چند وقت بورس است. فروشندگان بازار زیاد اما خریداری برای آن وجود ندارد. حتی در پایین‌ترین قیمت‌های این چند وقت اخیر که همه فریاد کف بودن بازار را می‌زدند چه بسیار مدیرانی که ارزنده‌ترین دارایی را اوراق می‌دانستند. در حال حاضر جریان پول بزرگ و بیرونی و درونی بازار حاضر به مشارکت در بازار نمی‌شود مشخص نیست این حس ترس از کجا نشات گرفته‌است.

رفتار حقوقی ها در شرکت‌های دولتی دارند و خصوصی شبیه هم بود و این مدت عمدتا تماشاچی بازار شدند. پول‌ها جای دیگر در صندوق‌ها و بانک‌ها خاک می‌خورد و حتی روزانه تصمیم می‌گیرند این عدم استراتژی و تحلیل به شدت کل بازار را آزار می‌دهد. هرچند از مهر و آبان کم کم واریز سود سهام شرکت‌ها به حقوقی‌ها و صندوق‌ها آغاز می‌شود و باید جریان نقدینگی نسبتا خوبی از سمت شرکت‌ها به سمت بازار و سهامداران وارد می‌شود.

به نظر فرصت خوب و مناسبی برای بسیاری از این سهامداران خرد و کلان است که کمی ترس و محافظه‌کاری را کنار گذاشته و به آینده وزن بیشتری بدهند. چراکه دوباره وزیر اقتصاد صحبت کرد و از نرخ‌گذاری دستوری انتقاد کرده و پیش‌بینی پذیر بودن را راه حل جاری برای کمک به اقتصاد دانسته است.

هم اکنون بازار به حقوقی‌های هوشمند احتیاج دارد و شاید یکی از مهم‌ترین وظایف رئیس جدید سازمان این باشد که دوباره لیدرهای قوی برای کمک به بازار را گرد هم آورد.

کد خبر: ۳۰۳٬۸۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha