۲۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۹
بازار آهن در انتظار پاییز داغ

بازار آهن در انتظار پاییز داغ

بازار آهن و فولاد در آغاز هفته، همچنان تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله نوسانات نرخ ارز، سیاست‌های داخلی و شرایط جهانی قرار دارد. با وجود ثبات نسبی قیمت دلار، بازار آهن نیز روند آرامی را تجربه می‌کند.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس: بازار آهن و فولاد در نخستین روز هفته در حالی فعالیت خود را آغاز کرد که قیمت آهن آلات در غالب کارخانه‌ها ثابت اعلام می‌شود و قیمت دلار هم در نیمه‌های کانال ۵۹ هزار تومانی با ثبات نسبی همراه است.

به این صورت که قیمت میلگرد آجدار تقریبا در کلیه مبادی فروش با ثبات نسبی همراه است؛ در برخی مبادی فروش ینز شاهد برخی تخفیفات هستیم به طوری که قیمت میلگرد در برخی بنگاه‌ها ۲۶ هزار تومان هم شنیده می‌شود. کف قیمت میلگرد بازار در محدوده ۲۷ تا ۲۸ هزار تومان اعلام می‌شود.

اما قیمت تیرآهن برخلاف روند کلی بازار در برخی کارخانه‌ها افزایشی است به طوری که قیمت تیرآهن ذوب آهن و قیمت تیرآهن فایکو در برخی سایزها با افزایش ۱۰ تا ۱۰۰ هزار تومان اعلام شود.

قیمت روز پروفیل و قیمت انواع لوله درزدار و بدون درز هم در کلیه مبادی فروش ثابت اعلام شد؛ علاوه‌بر این قیمت نبشی و انواع ناودانی هم بدون تغییر قیمت عرضه شدند.

با این که بازار آهن داخلی همسو با بازار جهانی فولاد روند نسبتا ثابت و کاهشی دارد، تقاضا همچنان ضعیف گزارش می‌شود که علت اصلی آن را هم می‌توان بی‌پولی عنوان کرد. گفتنی است عدم نقدینگی نه تنها بازار آهن که دامن کلیه بازارها را نیز گرفته است.

در واقع تداوم سیاست انقباضی و بی‌پولی و فشار مالیاتی به کاهش چشمگیر تقاضا منجر شده و مانع از بروز نوسان در بازار آهن و سایر بازارهای مالی شده است.

نکته‌ای که برخی کارشناسان احتمال می‌دهند در روند بازار آهن تغییر ایجاد کند، انتخابات آمریکا است، اما باید توجه کرد که انتخابات آمریکا چندان پیش‌بینی پذیر نیست و نمی‌توان با اتکا به نتایج نظرسنجی‌ها تصمیم گرفت.

با این اوصاف از وضعیت فعلی بازار می‌توان اینگونه استنتاج کرد که قیمت آهن آلات دست کم تا نیمه‌های مهر در وضعیت ثابت قرار دارند و فعلا سیگنالی برای افزایش قیمت‌ها مشاهده نمی‌شود. تنها عاملی که مانع کاهش بیشتر قیمت‌ها است احتمالا مشکلات برقی کارخانه‌ها و کمبود برخی محصولات و سایزهای پرمصرف در بازار است که البته با نزدیک شدن به پایان شهریور ماه با رفع تدریجی این محدودیت مواجه هستیم.

به هر حال پیش بینی می‌شود طبق تجربه با ورود به فصل پاییز به ویژه از ماه آبان تا حدودی بازار افزایشی شود که از محرکه‌های اصلی آن می‌توان به احتمال افزایش نرخ بنزین و افزایش نرخ دلار اشاره کرد به طوری که احتمالا کف حمایتی نرخ دلار در کانال ۶۰ هزار تومان قرار بگیرد. در چنین وضعیتی پیشنهاد کارشناسان آهن پرایس اقدام به خرید و تهیه محصول مورد نیاز به اندازه مصرف است.

کد خبر: ۳۰۳٬۵۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha