چین در زمینه موشک‌های چندبارمصرف می‌خواهد به تهدیدی برای «ایلان ماسک» تبدیل شود

چین در زمینه موشک‌های چندبارمصرف می‌خواهد به تهدیدی برای «ایلان ماسک» تبدیل شود

چین قصد دارد با ساخت فضاپیماهای قابل استفاده مجدد، به رقیب جدی برای «ایلان ماسک» و شرکت فضایی اسپیس ایکس تبدیل شود و شکاف بین این کشور با ایالات متحده را کاهش دهد.

به گزارش بازار، براساس گزارش بلومبرگ، چین از استارتاپ‌های هوافضا و شرکت‌های دولتی خواسته است تا در زمینه موشک‌هایی که می‌توانند ده‌ها بار برای بردن ماهواره‌ها به مدار پایین زمین پرتاب شوند، برتری پیدا کنند.

LandSpace Technology Corp از جمله شرکت‌هایی است که در این زمینه تلاش خواهد کرد و روز چهارشنبه موشک قابل استفاده مجدد Zhuque-۳ آن یک پرواز آزمایشی ۱۰ کیلومتری را در مرکز پرتاب Jiuquan انجام داده است. به گفته رسانه‌های دولتی چین، این پرواز آزمایشی یک «پیشرفت قابل‌توجه در صنعت فضای تجاری چین» بوده است و «گام مهمی در جهت دستیابی به ظرفیت بالا، هزینه کم، فرکانس بالا و قابلیت استفاده مجدد در پرتاب‌های فضایی آینده» محسوب می‌شود.

آزمایش یک موشک قابل‌ استفاده‌مجدد دیگر توسط چین

استارتاپ Deep Blue نیز قصد دارد در هفته پیش‌رو یک موشک قابل استفاده مجدد را آزمایش کند. یک نمایش موفقیت‌آمیز در این آزمایش می‌تواند آن را یک قدم دیگر به ارائه خدمات استقرار مداری منظم ارائه‌شده توسط موشک‌های قابل استفاده مجدد فالکون ۹ اسپیس ایکس نزدیک‌تر کند.

درحالی که برنامه فضایی چین با اهداف ناسا برای فرودهای متعدد روی ماه و مریخ مطابقت داشته است، این کشور در زمینه توسعه موشک‌هایی که می‌توان بارها از آن‌ها استفاده کرد، از قافله عقب مانده است. البته درحال‌حاضر بیشتر موشک‌های آسیایی، اروپایی و روسی نیز به وسایل پرتاب یک‌بار مصرف متکی هستند تا اسپیس ایکس ماسک تقریباً یک بازار جهانی انحصاری از موشک‌های قابل استفاده مجدد داشته باشد.

همچنین «جف بزوس» با Blue Origin به تکمیل توسعه موشک قابل استفاده مجدد New Shepard خود نزدیک شده است که مأموریت‌های زیر مداری را برای چند دقیقه انجام می‌دهد. موشک New Glenn بزرگ‌تر آن که برای رساندن ماهواره‌ها به مدار و انجام حداقل ۲۵ پرواز طراحی شده است نیز انتظار می‌رود در ماه نوامبر، چهار سال دیرتر از برنامه اولیه، کار خود را آغاز کند.

کد خبر: ۳۰۳٬۳۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha