۲۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فعال شدن بزرگترین گلخانه ایلام نیازمند توجه| موانع تولید برطرف شود
بازار گزارش می دهد؛

فعال شدن بزرگترین گلخانه ایلام نیازمند توجه| موانع تولید برطرف شود

ایلام- فعال شدن دوباره بزرگترین گلخانه استان ایلام در شهرستان هلیلان این روزها نیازمند توجه مسئولان استانی و کشوری است.

بازار؛ گروه استان ها: امروزه با توجه به افزایش جمعیت یقیناً نیاز به تولید محصولات غذایی و تامین امنیت غذایی از ضرورت بسیاری برخوردار می‌باشد؛ این در حالی است که در سال‌های اخیر با معضل شدید کمبود آب در بسیاری از نقاط کشور از جمله استان ایلام مواجه بوده‌ایم و این امر یقیناً مشکلات بسیاری را در تمام حوزه‌ها به ویژه بخش کشاورزی به همراه می‌آورد.

با این وجود رفته رفته با گسترش علم و دانش راهکارهای جهت تولید محصولات کشاورزی و همچنین صرفه جویی در مصرف بهینه آب پیش بینی شد که کمک شایانی به کشاورزان و تولید محصولات کشاورزی کرد؛ از جمله این راهکارها می‌توان به کشت گیاهان گلخانه‌ای اشاره کرد که در این طرح گیاهان و محصولات، در یک محیط محدود و کنترل شده به نام گلخانه، کشت می‌شوند.

شایان ذکر است کشت محصول کشاورزی گلخانه ای طی سال های گذشته در استان ایلام و به ویژه شهرستان هلیلان نیز رونق خوبی گرفت، به گونه ای که موجب اشتغالزایی، صرفه جویی در مصرف آب، افزایش تولید محصولات کشاورزی، درآمد زایی و رونق اقتصادی در استان گردید؛ اما عمر کشت گیاهان گلخانه‌ای در استان ایلام و شهرستان هلیلان چندان طولانی نبود؛ چرا که بعد از مدتی به دلایل نامعلوم گلخانه شهرستان هلیلان فعالیت خود را متوقف کرد. در این خصوص نیز وعده‌های بسیاری مبنی بر راه‌اندازی مجدد این گلخانه داده شده است که هنوز عملی نگردیده‌اند.

تعطیلی گلخانه مدرن هولیلان پس از سه سال فعالیت

نیکی سلیمان نژاد کارشناس کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت:گلخانه مدرن هیدروپونیک (کشت بدون خاک) هلیلان یکی از پروژه‌های مهم استان ایلام در حوزه کشاورزی است که اواخر سال ۹۹ با محوریت اشتغال و کشت صیفی جات با پیش بینی تولید سالانه یک هزار و ۷۰۰ تن انواع محصولات گلخانه‌ای افتتاح شد.

فرماندار هلیلان: گلخانه هیدروپونیک هلیلان توسط هلدینگ کوثر وابسته به بنیاد شهید و امور ایثارگران ایجاد شده ‌که در ادامه به علت نبود بازار هدف و عدم کشت درجه یک تعطیل شد

وی افزود: گلخانه مدرن هیدروپونیک هلیلان پس از سه سال فعالیت و اشتغال بیش از ۱۲۰ نفر بصورت مستقیم طی ماه‌های گذشته تعطیل و ده‌ها نیروی متخصص آن بیکار شده‌اند.

سلیمان نژاد تصریح کرد: کشت گیاهان گلخانه‌ای همواره موجب محافظت عالی از گیاهان در برابر تغییرات آب‌وهوا، پیشگیری از آفات، کشت محصولات بدون نیاز به آفت‌کش، افزایش تولیدات، استفاده چند منظوره و هم‌چنین به حداقل رساندن خطرات تولید می‌شود و به همین سبب از اهمیت بالایی برخوردار است.

فعال شدن بزرگترین گلخانه ایلام نیازمند توجه| موانع تولید برطرف شود

این کارشناس ادامه داد: اقلیم مناسب استان برای توسعه گلخانه‌ها نعمت و ظرفیت مناسبی است که باید از آن جهت اشتغال، صادرات، ارزآوری و افزایش تولید محصولات کشاورزی بهره‌مند شد.

بیکاری ۱۲۴ نفر از نیروهای بومی منطقه مخ

کوروش عیوضی فرماندار هلیلان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت:گیاهانی که در داخل گلخانه‌ها کشت می‌شوند مصرف آب آنها به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند که با توجه به وجود معضل کم آبی در استان ما بهره مندی و احداث گلخانه ها موضوع بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه گلخانه ها نقش بسزایی نیز بر ایجاد اشتغالزایی ایفا می کنند، افزود: گلخانه هیدروپونیک با ظرفیت ۷۰ درصد برای ۱۲۴ نفر بومی منطقه بصورت مستقیم ایجاد اشتغال کرد که برخی از این نیروها فصلی و ۴۳ نفر نیز دائم بودند.

فرماندار هلیلان تصریح کرد: گلخانه هیدروپونیک هلیلان توسط هلدینگ کوثر وابسته به بنیاد شهید و امور ایثارگران ایجاد شده ‌که در ادامه به علت نبود بازار هدف و عدم کشت درجه یک تعطیل شد.

راه اندازی مجدد گلخانه مدرن هلیلان

فریدون همتی نماینده مردم استان ایلام نیز در این راستا بیان کرد: این واحد تولیدی که محصولات گلخانه‌ای را با سیستم‌های هیدروپونیک و فناوری روز تولید می‌کند، به دلیل مشکلات در صادرات و به تبع آن کمبود نقدینگی برای بازپرداخت اقساط تسهیلات و مسائل مربوط به واگذاری سند مالکیت، از سال گذشته تعطیل شده است.

وی افزود: تمام تلاش خود را برای حل مشکلات و بازگرداندن گلخانه به فعالیت‌های تولیدی در سریع‌ترین زمان ممکن انجام خواهیم داد.

تعطیلی این گلخانه در حالی است که کشت‌های گلخانه‌ای تأثیر بسزایی در بهره‌وری مصرف آب دارند و با توجه به شرایط آبی استان راه اندازی مجدد این پروژه‌ باید به‌صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر: ۳۰۳٬۱۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha