۲۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۷
استفاده از باکتری  در کشت پنبه برای مقابله با تنش خشکی| کاهش ۲ هزار متر مکعب آبیاری در هر هکتار
رئیس بخش فنی موسسه تحقیقات پنبه کشور خبر داد؛

استفاده از باکتری در کشت پنبه برای مقابله با تنش خشکی| کاهش ۲ هزار متر مکعب آبیاری در هر هکتار

گرگان- قرنجیکی، رئیس بخش فنی و تحقیقاتی موسسه تحقیقات پنبه کشور گفت: طرح استفاده از باکتری برای کشت پنبه به منظور مقابله با تنش خشکی در موسسه تحقیقات در حال اجراست.

عبدالرضا قرنجیکی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: طرح استفاده از باکتری ها برای مقاومت در برابر تنش خشکی و عنصر سیلیس در افزایش کمیت و کیفیت محصول پنبه به منظور استفاده از باکتری هایی که از لحاظ مواد غذایی و هم از لحاظ تحمل به تنش های خشکی بهبود می دهند انجام شده و هدف از آن این است که بتوانیم با باکتری هایی که در خاک وجود دارد کارایی استفاده از کود و آب را افزایش می دهیم.

رئیس بخش فنی و تحقیقاتی موسسه تحقیقات پنبه کشور گفت: در حال حاضر کمبود آب یک معضل است و کودهای شیمیایی نیز مشکلات محیط زیستی ایجاد می کنند که به همین علت در این طرح به دنبال کاهش استفاده این دو مقوله در کشت پنبه هستیم.

وی با اشاره به اینکه در این طرح یک باکتری از منطقه شور گلستان جدا کردیم، خاطرنشان کرد: از عنصر شیمیایی سیلیس استفاده کردیم که عنصر غذایی گیاه نیست اما تحمل گیاه را در مقابل تنش ها بالا می برد.

قرنجیکی یادآور شد: این طرح در سال دوم اجرا قرار دارد و طبق نتایجی که بدست آوردیم تاکنون توانسته ایم با استفاده از این باکتری و کم آبیاری عملکرد مطلوبی را به دست آوریم.

وی خاطرنشان کرد: به طور کلی نیاز پنبه گلستان به آب حدود هشت هزار متر مکعب است که تقریبا سه هزار متر مکعب آن از طریق بارش و باقی از طریق آبیاری تامین می شود، با استفاده از این روش می توان با حدود سه الی چهار هزار مترمکعب آب محصول خوبی تولید کرد و در مجموع دو هزار متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی می شود.

کد خبر: ۳۰۳٬۱۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha