۱۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۰
ضرورت فعال‌تر شدن کمیته تخصصی سازگاری با کم آبی

ضرورت فعال‌تر شدن کمیته تخصصی سازگاری با کم آبی

معاون وزیر نیرو گفت: در اصفهان برای مدیریت منابع و مصارف آب و حل مشکلات آبی استان مدل‌سازی انجام شده تا بتواند بر کاهش یا بهبود نرخ فرونشست در این استان تأثیر بگذارد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت نیرو، محمد جوان‌بخت معاون وزیر نیرو در یکصد و هفتمین نشست کارگروه سازگاری با کم‌آبی که به میزبانی شرکت مدیریت منابع آب ایران برگزار شد، اظهار داشت: موضوع فرونشست به گفتمان رایج سال‌های اخیر تبدیل شده است، چرا که اثرات آن در نقاط مختلف کشور مشاهده می‌شود که به عنوان یک تهدید و اختلال تمدنی می‌تواند خطرساز باشد.

وی افزود: روشن است که یکی از دلایل محرز فرونشست، برداشت بی‌رویه از آب زیرزمینی است و حتی در مناطقی که آب سطحی افراطی برداشت می‌شود، نیز اثر خودش را دارد.

جوان‌بخت با اشاره به پیش‌بینی‌پذیر بودن وضعیت همه مناطق و دشت‌ها با استفاده از مدل‌های موجود گفت: در اصفهان برای مدیریت منابع و مصارف آب و حل مشکلات آبی استان مدل‌سازی انجام شده که موضوع فرونشست زمین نیز یکی از محورهای مورد توجه این مدل بوده است تا بتواند بر کاهش یا بهبود نرخ فرونشست تأثیر بگذارد.

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه باید برای تطبیق شرایط موجود با شرایط کم آبی، تصمیم‌گیری شود، ادامه داد: موضوع اصلی کارگروه سازگاری با کم‌آبی این است که گزارش اجرای برنامه‌های مصوب استانی در این جلسه ارائه شود و کمیته تخصصی نیز در این خصوص ارزیابی و تصمیم خود را اعلام کند که آیا مصوبات اجرا و به تحقق اهداف منجر شده یا برنامه‌ها خوب اجرا نشده و یا مصوبات جوابگوی شرایط موجود نبوده و باید تغییراتی صورت گیرد.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب گفت: در دیداری که با وزیر نیرو داشتم یکی از درخواست‌های بنده از ایشان این بود که کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی فعال‌تر شود تا اجرای مصوبات با نظارت وزرای عضو کمیته به طور جدی‌تر دنبال شود.

جوان‌بخت، مطالعه گزارش عملکرد استان‌ها توسط اعضای کمیته تخصصی کارگروه سازگاری با کم‌آبی را مورد تأکید قرار داد و افزود: باید میزان اثرگذاری مصوبات را مورد بررسی قرار دهیم تا در صورت نیاز به‌روزرسانی و تغییر برنامه‌ها محقق شود.

وی خاطرنشان کرد: چنانچه بتوانیم در زمینه موضوع برداشت و مصارف آب و بارگذاری بر روی منابع بر اساس مصوبات کارگروه، قدمی برداریم شاید بتوان انتظار داشت که در زمینه فرونشست نیز اتفاق مثبتی رخ دهد و نرخ آن را در کشور بهبود ببخشد.

کد خبر: ۳۰۲٬۸۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha