۱۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۳
بحران انرژی فولادسازان در سرما و گرما

بحران انرژی فولادسازان در سرما و گرما

بازار ارز و آهن‌آلات در روزهای اخیر شاهد نوساناتی بوده است. در حالی که نرخ دلار و برخی از محصولات فولادی کاهش یافته‌اند، صنعت فولاد کشور با چالش جدی تامین انرژی روبه‌رو است.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس: در روز یکشنبه، ۱۸ شهریور ماه، نرخ دلار آزاد با کاهش ۲۵۰ تومانی در پایان روز به ۵۹ هزار و 5۰۰ تومان رسید. این روند کاهشی که از روز شنبه آغاز شده بود، در روز یکشنبه نیز ادامه پیدا کرد. به نظر می‌رسد تا پایان نیمه اول سال جاری، بازار ارز نتواند رشد قابل توجهی را تجربه کند.

تحلیلگران معتقدند عوامل مختلفی از جمله کاهش ریسک‌های بین‌المللی و عدم وجود تحریم‌های جدید، از عوامل مهم این کاهش محسوب می‌شود. همچنین، رکود اقتصادی و کاهش تقاضا برای ارز در بازار داخلی، از دیگر دلایل این روند کاهشی است. بانک مرکزی نیز با افزایش عرضه ارز از طریق مرکز مبادله ارز و طلا، به کنترل بازار و کاهش نرخ ارز کمک کرده است.

بازار آهن آلات نیز در روز گذشته شاهد ثبات نسبی قیمت‌ها بوده است. اکثر کارخانه‌های تولیدی، قیمت آهن آلات را بدون تغییر اعلام کرده‌اند. با وجود این، نوسانات جزئی در برخی محصولات و کارخانه‌ها مشاهده می‌شود. به عنوان مثال در حالی که اکثر کارخانه‌ها قیمت میلگرد را ثابت نگه داشته‌اند، برخی از آن‌ها کاهش قیمت جزئی (۱۰۰ تا ۳۰۰ تومانی) را اعمال کرده‌اند.

همچنین در برخی سایزهای تیرآهن، شاهد کاهش قیمت ۱۰ تا ۲۰ هزار تومانی در محصولات برخی کارخانه‌ها بوده‌ایم. قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه، در برخی ضخامت‌ها، کاهش قیمت ۲۰۰ تا ۵۰۰ تومانی را اعمال کرده است و قیمت ورق گالوانیزه، ورق روغنی و رنگی نیز در اکثر کارخانه‌ها، حدود ۵۰۰ تومان کاهش داشتند.

قیمت پروفیل ساختمانی و صنعتی، قیمت پروفیل گالوانیزه و انواع پروفیل ثبات قیمت داشتند، قیمت پروفیل نیکان نیز در برخی ضخامت‌ها ۳۰۰ تا ۵۰۰ تومان کاهش داشت. البته کارخانه ناب تبریز قیمت نبشی و ناودانی خود را ۱۰۰ تومان افزایش داده است. در حالی که غالب کارخانه‌ها تغییر قیمتی نداشتند.

افزایش تقاضای نسبی که برای آهن اسفنجی در بورس کالا ثبت شد از اتصال تدریجی برق فولادسازان حکایت دارد. گزارش‌ها از وضعیت تأمین برق تولیدکنندگان در سه ماه گذشته نشان‌دهنده آسیب‌ها و ضررهایی است که به صنعت فولاد وارد شده است. این در حالی است که طبق تجربه سال‌های اخیر احتمالا در نیمه دوم سال نیز با قطعی گاز مواجه خواهیم بود.

در همین زمینه مدیر عامل شرکت فولاد هرمزگان نسبت به تبعات قطی گاز و برق و کاهش تولید مقاطع فولادی اظهار نگرانی کرد و گفت: قطعی برق علاوه بر کاهش تولید، خسارت‌های سنگینی به تجهیزات و تاسیسات فولادسازی وارد کرده است. از جمله این خسارات می‌توان به آسیب دیدن نسوزها و الکترودها، افزایش هزینه‌های تعمیرات و کاهش عمر مفید تجهیزات اشاره کرد. همچنین، کاهش تولید فولاد هرمزگان به دلیل قطعی برق، بازارهای صادراتی این شرکت را به خطر انداخته و موجب از دست دادن برخی مشتریان ثابت شده است.

نگرانی از زمستان و تکرار بحران انرژی

مدیرعامل فولاد هرمزگان، ضمن ابراز نگرانی از تکرار بحران انرژی در فصل زمستان، هشدار داده است که در صورت ادامه این وضعیت، تولید فولاد در کشور با مشکلات جدی مواجه خواهد شد. وی تاکید کرده است که تامین پایدار انرژی، به ویژه گاز، برای ادامه فعالیت واحدهای فولادسازی ضروری است.

به عقیده وی قطعی‌های مکرر برق، بزرگترین تهدید برای صنعت فولاد هرمزگان و به طور کلی برای صنعت فولاد کشور به شمار می‌رود. برای رفع این مشکل، نیاز به اتخاذ تدابیر جدی از سوی دولت و برنامه‌ریزی بلندمدت برای تامین پایدار انرژی است. در غیر این صورت، صنعت فولاد کشور با چالش‌های جدی مواجه خواهد شد و ممکن است بخش قابل توجهی از بازارهای داخلی و خارجی خود را از دست بدهد.

کد خبر: ۳۰۲٬۸۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha