۱۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۳
سیگنال مثبت اینبار از صندوق توسعه ملی
بازار گزارش می دهد؛

سیگنال مثبت اینبار از صندوق توسعه ملی

کاهش سهم صندوق توسعه ملی از درآمد نفتی از ۴۰ به ۲۰ درصد منتشر شد. بنابراین دولت ۸ میلیارد دلار نفتی بیشتر خواهد داشت که به معنی کاهش انتشار حدود ۱۸۰ همت اوراق بوده و سیگنال مثبتی برای بورس است.

بازار، گروه بورس: بازار در یک روند مثبت و متعادل قرار دارد اما برخی از نمادهای برسی همچنان در کف قیمت در نوسان هستند و برخی دیگر در هفته های اخیر رشدی در محدوده ۲۰ درصد تجربه کرده اند. این موضوع باعث شده تا نوسان گیرها از این نمادها پیاده شوند. بنابراین یک نوسان منفی پیدا می کنند و زود دوباره به روند اصلی خود بر می گردند. اما برخی دیگر از نمادهای بورسی همچنان بالاتکلیف هستند. این موضوع نشان می دهد که حقوقی های سهام فعلا تصمیم برای جمع کردن بازار ندارند. حالا سوال این است که آیا این نمادها از نظر بنیادی و تکنیکال ارزنده نیستند یا اینکه فعلا بازی حقوقی ها منجر شده این نمادها در کف قیمت بمانند. بنابراین در مقطع کنونی سهامداران باید وضعیت هر نماد را به صورت مجزا بررسی کنند تا در صورتی که گزارش های مثبتی روانه کدال کرده و از طرف دیگر موقعیت تکنیکال مناسبی دارد سهام ان را حفظ کنند و فریب حقوقی ها و دست های پنهان معاملات سهم را نخورند.

از نظر کلان نیز با توجه به سیاست های دولت برای حمایت از بورس حجم انتشار اوراق دولتی کاهش پیدا می کند و چشم انداز نرخ بهره کاهشی خواهد شد. همچنین برداشت از صندوق توسعه ملی با نرخ نیمایی و تغییر سیاست ارزی دولت کلید می خورد. این موضوع در صورتی رخ خواهد دارد که بعد از چند سال سیاست مالی دولت انبساطی شود بار دیگر سبب رونق بورس و بازارها شود. هفته ی گذشته خبری در رابطه با کاهش سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی از ۴۰ به ۲۰ درصد منتشر شد. به این ترتیب دولت ۸ میلیارد دلار نفتی بیشتر در اختیار خواهد داشت تا مخارجش را با آن پوشش دهد. این برداشت به شکل استقراض از صندوق توسعه ملی صورت می گیرد. خبر اعلام شده در گام نخست می تواند به کاهش کسری بودجه دولت کمک کند. پس باید در ادامه تهدید انتشار اوراق با نرخ بهره بالا کمتر می شود و سهامداران با خیال راحت تر می توانند در بازار سهام خود را نگه دارند. چراکه با افزایش انتشار اوراق برخی شرکت های دولت مکلف به خرید اوراق می شوند و این به معنای کاهش نقدینگی در بازار سهام است.

به طور قطع با توقف انتشار اوراق جریان معاملات تغییر می کند. عرفان هودی کارشناس بورس با اشاره به اینکه بازار سهام همیشه تحت تاثیر معاملات اوراق است، گفت: چراکه بانک ها، صندوق های سرمایه گذاری، بیمه ها و ... مکلف به خرید اوراق دولتی هستند. در نتیجه نقدینگی وقتی از معاملات سهام به سمت اوراق تغییر جهت می دهد رکود در بازار افزایش می یابد. بنابراین کاهش نقدشوندگی بازار در نتیجه انتشار اوراق نیز به وقوع می پیوندد. البته نباید فراموش کرد که بازار سهام تک وجهی نیست و عوامل دیگری روی وضعیت بورس تاثیر می گذارد.

سهام براساس شرایط بنیادی معامله می شوند؟
واقعیت این است سهام براساس شرایط بنیادی معامله می شوند و مادامی که شرایط بنیادی کلان و خرد شرکت های بهبود پیدا نکند تغییر جزئی در اقتصاد نمی تواند روند مثبت طولانی مدت ایجاد کند. تاکنون سیاست های دولت به گونه ای بوده که بودجه اش را از جیب شرکت ها تامین کرده است. در کنار آن برای کنترل بازار کالاها و همچنین بازار ارز بازهم به شرکت ها فشار وارد کرده است. همین مساله باعث آب رفتن حاشیه سود شرکت ها شد. در کنار آن نرخ بهره رسمی نیز در ایران رکورد تاریخی زد. همچنین برای اولین بار در سال جاری به صورت رسمی اوراق سود بالای ۳۵ درصد تجربه کرد. سازمان بورس در این دوران به یکی از دو وظیفه ی اصلی خودش یعنی دفاع از حقوق سهامداران خرد نتوانست به خوبی عمل کند. البته توسعه بازار سرمایه را توانست به نتیجه برساند. اما در هر صورت این دوره تمام شد و بازده بورس باعث شد سرمایه زیادی از بازار خارج شود.

حسن کاظم زاده معتقد است که با تصمیم جدید و برداشت با از صندوق توسعه ملی با ارز نیمایی، میزان انتشار اوراق کمتر و در حدود ۲۷۶ همت خواهد بود. این کاهش حجم انتشار اوراق فشار سنگینی را از روی بازارهای مالی بر می دارد و می تواند سبب کاهش نرخ بهره شود


حسن کاظم زاده کارشناس بورس با اشاره به اینکه برداشت از صندوق توسعه ملی با نرخ نیمایی صورت خواهد گرفت. گفت: در واقع دولت بخشی از درآمدهای نفتی خودش را با ارز نیمایی دریافت می کند. این در حالی است که تا به حال درآمدهای نفتی با ارز ۲۸۵۰۰ تومانی تسعیر می شد. این سیگنال بسیار مهمی به بازار ارز و سایر بازارها است. در برآورد قبلی فرض شده بود، برداشت از صندوق توسعه ملی با ارز ترجیحی تسعیر شود. به همین دلیل انتظار می رفت ۴۵۶ همت انتشار اوراق در سال جاری صورت پذیرد. اما با تصمیم جدید و برداشت با از صندوق توسعه ملی با ارز نیمایی، میزان انتشار اوراق کمتر و در حدود ۲۷۶ همت خواهد بود. این کاهش حجم انتشار اوراق فشار سنگینی را از روی بازارهای مالی بر می دارد و می تواند سبب کاهش نرخ بهره شود. از سوی دیگر جبران هزینه های دولت از محل برداشت از صندوق توسعه ملی یک سیاست انبساط مالی است و می تواند وضعیت بورس و سایر بازارها را رونقی کند.
در دوران ریزش و رکود برخی از نمادهای خصوصا کوچک و متوسط به طرزی افت پیدا کرده اند. این اتفاق به زیان سهامدارانی شد که به سرمایه خود نیاز داشتند. زیرا از یک طرف بورس با دلیل و بدون دلیل قرمز شد و از طرف دیگر با کوچکترین گزارشی سهامداران متوجه می شدند که چقدر ارزان فروشی می کنند اما چشم انداز روشنی نیز برای سهام خود متصور نبودند. هرچند در بین این نمادها گزینه های زیادی هستند که قفل صف خرید شده اند و حجم مبنا نمی خورند. بنابراین بازار نیازمند یک تعیین تکلیف است.

در روزهای کدام نمادها مثبت خواهند بود؟

با توجه به روند کنونی بسیاری از فعالان بازار سهام پیش بینی می کنند همچنان در روزهای آتی برخی نمادها بازهم مثبت خواهند بود. چرا که بیش از حد منفی شده اند. اما در طرف مقابل نمادهای بزرگ و پرتراکنشی وجود دارند که رشد کرده اند و اتفاقا افت زیادی نیز نکرده بودند. در واقع ما با یک دوگانه ای طرف هستیم که کوچک متوسط ها جذاب برای رشد هستند ولی بزرگ های پرتراکنش دلیلی برای رشد ندارند.
تا هفته ی گذشته نسبت به فروش سهام توسط کدهای حقوقی نظارت بالایی صورت می گرفت و حتی چند بار بعد عرضه سنگین برخی نمادها، از طرف نظارت سازمان بورس اظهارنظرهایی مبنی بر بررسی این عرضه و جلوگیری از عرضه تاثیرگذار شد. به نظر می رسد نظارت همچنان ضعیف است و این باعث شده تا شاهد افزایش عرضه ی حقوقی ها باشیم. به همین سمت عرضه در بازار تقویت شده است. برای خروج از این بلاتکلیفی بهتر است هر چه سریعتر وضعیت مدیریت سازمان تعیین تکلیف شود. به هر حال در شرایطی هستیم که سازمان رئیس ندارد، سرپرست هم ندارد و بازار هم این چند وقت با کنترل عرضه کنندگان سر و شکلی گرفته بود.

کد خبر: ۳۰۲٬۸۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha