۱۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۶
نمی‌خواهیم فقط وزارت تنظیم بازار باشیم
وزیر کشاورزی:

نمی‌خواهیم فقط وزارت تنظیم بازار باشیم

وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: دولت چهاردهم مشی خود را توجه به علم قرار داده و عقلانیت را به عنوان مسیر خود انتخاب کرده است بر همین اساس بنا داریم بیشتر به مسائل اساسی و توسعه کشاورزی توجه کنیم.

به گزارش بازار، غلامرضا نوری روز یکشنبه ۱۸ شهریور در سیزدهمین کنفرانس اقتصاد کشاورزی که در دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در کرج برگزار شد گفت: امنیت غذایی در کشور ما بسیار مهم است و در ۱۰۰ سال آینده هر کشوری که نتواند امنیت غذایی‌اش را تامین کند، در دنیا حرفی برای گفتن نخواهد داشت. در این حوزه با چالش‌هایی نظیر تغییرات اقلیم، فرسایش خاک، کمبود منابع آبی و سرمایه گذاری مواجه هستیم که باید با استفاده از افکار علمی و فنون جدید راهکارهای موثری برای آنها داشته باشیم.

وی افزود: قوانین بالادستی هم تکالیفی برای ما مشخص کرده که برای رسیدن به این اهداف باید با کمک یکدیگر و خرد جمعی برنامه‌های درستی را ارائه کنیم، از مزیت‌های نسبی در تولید و تجارت بهره درستی ببریم و روش‌هایی جدید را به کار ببریم. همچنین مدیریت دانش، استفاده از نیروی انسانی ماهر، دانش بومی و خصوصا فارغ‌التحصیلان این بخش یکی از سرمایه‌های ارزشمند ما هستند که باید به استفاده از توانمندی‌های آنها در سیاست گذاری‌ها توجه کرد.

وی ادامه داد: در بخش کشاورزی یکی از اقدامات مهم تقلیل و تحلیل آمار و اطلاعاتی است که در بخش کشاورزی داریم و قصد داریم با استفاده از علوم جدید به دقیق‌ترین و صحیح ترین آمار و ارقام برسیم. افزایش ضریب نفوذ دانش را در برنامه‌ها داریم که در این مسیر استفاده از یافته‌ها و ایده‌های پژوهشگران این حوزه مهم است.

وزیر جهاد کشاورزی در این کنفرانس خاطرنشان کرد: وزارت کشاورزی ‌همگام با دولت چهاردهم مشی خود را توجه به علم قرار داده و عقلانیت را به عنوان مسیر خود انتخاب کرده است و این مسیر با حضور فرهیختگان و علما تکمیل خواهد شد. پس دولت جدید همکاری و همراهی نزدیکی با انجمن‌ها و دانشگاه‌ها خواهد داشت. چون برای رسیدن به اهداف مورد نظر در حوزه عقلانیت، خردورزی، شایسته سالاری و قوانین که میثاق ملی است، نیازمند حضور فرهیختگان و نخبگان است.

نوری ادامه داد: در وزارت جهاد کشاورزی مصمم هستم که صرفا وزیر تنظیم بازار نباشم، هر چند که سفره مردم برای ما مهم است و یکی از بخش‌هایی است که باید از نخبگان و اساتید کمک گرفت تا بدانیم چگونه می‌توان این تنظیمات را روان‌تر انجام دهیم . بنا داریم ضمن توجه به آن قدری بیشتر به مسائل اساسی و توسعه کشاورزی توجه کنیم چرا که در بخش امنیت غذایی و انتظاراتی که هست در سایه توسعه این بخش اتفاق خواهد افتاد.

وی گفت: چون با محدودیت منابع مواجه هستیم، به علم و فن متخصصین نیاز داریم تا با توجه ظرفیت اراضی عملکرد در واحد سطح را افزایش دهیم و در مورد آبیاری و کشت محصولات کم آب‌بر از علوم فنون جدید بهره ببریم و کیفیت را به جای کمیت افزایش دهیم.

نوری یادآور شد: بنا داریم ساختار جهاد کشاورزی در دولت جدید را متناسب با قوانین بالادستی و به ویژه نیازهای روز اصلاح کنیم و در این بخش هم حتما به پیشنهادات و راهکارهای اهل علم نیازمند هستیم. مکلف و مصمم هستیم سازمانی را برای توسعه روستایی و عشایری تشکیل بدهیم و این یکی از موضوعات بسیار مهمی است که از دانش دانشگاهیان و مراکز پژوهشی بهره خواهیم گرفت.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در کنار تولید باید به پایداری منابع و حفظ محیط زیست توجه کنیم و این توجه حتما نیازمند راهکارهای فنی است. از طرفی سطح تکنولوژی را برای بهره وری بیشتر باید متناسب و مطلوب کنیم. سهم بخش کشاورزی از نظر تکمیل سرمایه نسبت به سهم آن در تولید ناخالص داخلی و اقتصاد ملی ما پایین و نزدیک به ۵۰ درصد است و این را باید تقویت کنیم. روش‌هایی تامین مالی را باید پیدا کرد و از ظرفیت‌های موجود استفاده بهینه داشته باشیم و دریابیم که در این کشور پهناور که منابع خدادادی بسیاری دارد چرا با کمبود شدید سرمایه در بخش کشاورزی مواجه هستیم.

وی ادامه داد: کشورهای صنعتی جهان بر پایه کشاورزی بوده و از نظر امنیت غذایی نه وارد کننده که صادر کننده هستند اما عده زیادی در کشور ما تصور می کنند که اگر ما تماما در صنعت سرمایه گذاری کنیم و محصولات صنعتی تولید کنیم همه چیز حل خواهد شد. در حالی که نباید اهمیت کشاورزی و نقش اقتصاد کشاورزی را در ارزش افزوده سنجید. امسال رشد بخش اقتصادی بر دوش کشاورزی خواهد بود اما ذهن‌ها برای این آماده نیست و تفکرات مبتنی بر واردات است و این تفکر با کمک متخصصین و فرهیختگان اقتصاد کشاورزی باید تغییر کند.

وزیر جهاد کشاورزی در پایان تاکید کرد: باید به دنبال امنیت غذایی مطمئن برای خود و آیندگان باشیم و در کنار توجه به زنجیره‌ها و واحدهای بزرگ مقیاس، باید واحدهای کوچک تولیدی و بهره برداران را ببینیم. با وجود این همه فعالیت جدید و زنجیره‌ها هنوز بخش زیادی از بار تولید بر عهده روستاییان و کشاورزان است، برای همین در برنامه‌های وزارت کشاورزی محوری و توجه به روستا را به طور جدی دنبال می‌کنیم.

کد خبر: ۳۰۲٬۷۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha