۱۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۳
نگاهی به وضعیت بازار میلگرد

نگاهی به وضعیت بازار میلگرد

بازار آهن آلات کشور در هفته گذشته نیز همچنان با رکود مواجه بود و قیمت‌ها تغییرات محسوسی نداشتند. کاهش قدرت خرید مردم و عدم نقدینگی در بازار، از جمله دلایل اصلی این وضعیت هستند.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس: نخستین روز هفته پس از یک هفته وضعیت نیمه تعطیلی بازار با ثبات قیمت آهن آلات در غالب حوزه‌ها همراه بود، نرخ دلار نیز روز گذشته همسو با بازار آهن اصلاح جزئی داشت و قیمت هر دلار ۵۹ هزار و ۳۰۰ تومان اعلام شد که احتمالا به طور موقت ادامه داشته باشد.

براساس گزارش‌های موجود قیمت روز میلگرد کماکان در عمده مبادی فروش بدون تغییر بود و نوسانات محدودی در این حوزه مشاهده شد.

به عنوان نمونه قیمت میلگرد نیشابور در محدوده ۲۸.۰۰۰ تا ۲۸.۳۰۰ تومان اعلام شد و کف قیمت روز میلگرد که هفته گذشته در کانال ۲۷ هزار تومانی اعلام می‌شد روز گذشته نیز کماکان در همان کانال اعلام شد به طوری که قیمت میلگرد ابرکوه و قیمت میلگرد سیرجان در محدوده ۲۷.۲۰۰ تا ۲۷.۴۰۰ تومان اعلام شد.

قیمت میلگرد با سایزهای استاندارد ۱۴ تا ۲۵ در محدوده ۲۰۰ تا ۲۸.۴۰۰ تومان اعلام می‌شود؛مانند قیمت میلگرد میانه که در حال حاضر با محدودیت برخی سایزها مواجه است و قیمت میلگرد بافق یزد که کمی بالاتر از قیمت کف بازار است؛ البته باید گفت برخی مبادی که بار سبک و سایز ریز دارند قیمت میلگرد را بالای ۲۹ تا ۳۰ هزار تومان اعلام می‌کنند.

قیمت روز تیرآهن اصفهان که در برخی سایزها افزایش داشت روز گذشته با کمی عقب نشینی همراه بود و برخی سایزها هم ثبات قیمت داشتند.

قیمت روز قوطی پروفیل هم به تبعیت از وضعیت کلی بازار روند ثابتی داشت و کلیه کارخانه‌ها قیمت روز پروفیل ساختمانی و صنعتی، قیمت پروفیل مبلی و پروفیل در و پنجره را بدون تغییر عرضه کردند. به این صورت که قیمت پروفیل سبک کارخانه ۳۷.۵ اعلام می‌شود و پروفیل سنگین هم ۳۷ هزار تومان قیمتگذاری شد، به همین ترتیب قیمت انواع لوله‌های درزدار و بدون درز هم ثابت اعلام شد.

قیمت انواع ورق سیاه و قیمت انواع ورق گالوانیزه هم در عمده مبادی فروش ثابت اعلام شد، طبق آمار ورق CIS حدود ۴۸۰ دلار اعلام می‌شود، با احتساب دلار ۶۰ هزار تومانی هم قیمت ورق داخلی حدود ۱۰ هزار تومان از نرخ جهانی بالاتر است، بر همین اساس انتظار می‌رود قیمت ورق فولادی و به تبع آن قیمت پروفیل نیز کاهش داشته باشد.

با وجود ثبات و اصلاح جزئی قیمت انواع آهن آلات در برخی مبادی فروش، تقاضا همچنان ضعیف گزارش می‌شود و به عقیده کارشناسان علت اصلی آن نیز عدم نقدینگی و و نبود پول در گردش است به عبارتی دیگر بازار دچار تبعات تعطیلی و بی‌پولی هفته گذشته و افت فروش و معاملات است.

ارز حاصل از صادرات زنجیره فلزات توافقی شد

گزارش‌ها حاکی است از این پس، شرکت‌های تولیدکننده‌ی فلزات می‌توانند ارز حاصل از صادرات محصولات خود را به صورت مستقیم برای تامین نیازهای داخلی‌شان استفاده کنند. این یعنی این شرکت‌ها می‌توانند با ارز صادراتی خود، مواد اولیه، ماشین‌آلات و تجهیزات مورد نیازشان را وارد کنند یا برای توسعه‌ی کارخانه و پروژه‌هایشان هزینه کنند.

تا پیش از این، شرکت‌های تولیدی مجبور بودند ارز حاصل از صادرات را به بانک مرکزی بفروشند. اما حالا می‌توانند با توافق با بانک مرکزی و رعایت برخی شرایط، این ارز را خودشان مدیریت کنند و برای توسعه‌ی کسب‌وکارشان از آن استفاده کنند. این تصمیم جدید می‌تواند به رشد و توسعه‌ی صنعت فلز در ایران و بهبود صادرات محصولات فولادی که در چندماه گذشته افت محسوسی داشت، کمک شایانی کند.

کد خبر: ۳۰۲٬۷۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha