۲۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۱
گسل اعتماد گندمکاران به دولت عمیق‌تر شد| کشور خودکفا اما کشاورز مهجور ماند
بازار بررسی کرد؛

گسل اعتماد گندمکاران به دولت عمیق‌تر شد| کشور خودکفا اما کشاورز مهجور ماند

گرگان- با تولید نزدیک به ۱۲ میلیون تن گندم، کشور به خودکفایی رسید اما پرداخت نصف و نیمه مطالبات این شیرینی را به کام کشاورزان تلخ کرد، حال باید دید که دولت جدید برای حفظ این خودکفایی چه راهکاری دارد.

هنگامه خاندوزی: بازار؛ سال گذشته برای کشت گندم هر چقدر الطاف الهی یاری گر کشاورزان بود که بتوانند عملکرد خوبی داشته باشند، دولت مردان با خرید گندم با قیمت پایین تر از قیمت مصوب شورای قیمت گذاری و همچنین پرداخت با تاخیر سه ماه و در اقساط متعدد این شیرینی را به کام کشاورزان تلخ کردند.

در حالی که گندمکاران گلستان باید به دنبال این باشند که زمین را برای کشت سال آینده آماده کنند اما شرایطی که در قیمت گذاری و پرداخت مطالبات وجود دارد آنها را دچار سردرگمی کرده است که آیا می شود امیدی به کشت دوباره این محصول استراتژیک داشته باشند یا خیر؟

در آستانه فصل کشت گندم قرار گرفتیم اما هنوز بخشی از مطالبات پرداخت نشده و آنهایی هم که مطالبات خود را دریافت کرده اند با توجه به اینکه در چندین مقطع پرداخت شده نتوانستد در مسیر درست استفاده کنند و در عین حال با وجود اینکه در قانون آمده که سه ماه قبل از کاشت باید قیمت گذاری محصولات اساسی اعلام شود اما هنوز کشاورز نمی داند که قیمت نهایی خرید گندم چه میزان است و آیا با توجه به افزایش هزینه های تولید کشت این محصول برای او درآمدی خواهد داشت یا خیر؟

یک کشاورز گلستانی در گفت و گو با خبرنگار بازار در خصوص پرداخت مطالبات گندم گفت: با وجود اینکه دولت وعده داده بود در خرید تضمینی محصول کشاورز را به قیمت مناسب خریداری و مطالبات آن را در اسرع وقت پرداخت می کند اما کشاورزان هر سال در این خصوص با چالش مواجه می شوند.

امسال هزینه کشت گندم برای کشاورز گران تمام شده بود

حسین محمدی افزود: امسال گندمکاران با چالش های زیادی روبه رو بودند نخست اینکه قیمت خرید گندم کیلویی ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شد و بعد از کشت، دولت این رقم را تغییر داد و دوم اینکه با توجه به بارندگی زیاد اگر چه با کنترل به موقع محصول به لحاظ آفات، عملکرد گندم خوب بود اما به دلیل خرید سموم هزینه های کشت این محصول برای کشاورز بسیار بیشتر از گذشته تمام شد.

وی ادامه داد: از طرف دیگر با تغییر دولت و کمبود بودجه ای که وجود داشت پرداخت این مطالبات نزدیک به سه ماه طول کشید و آن هم در چند قسط و به صورت مقطعی؛ که من به عنوان یک کشاورز با توجه به اینکه همه زندگیم از این راه تامین می شود اصلا نتوانستیم استفاده چندانی از پول گندم ببرم و تنها خستگی آن به تن ما ماند.

محمدی با بیان اینکه کشاورزان قشر مظلوم جامعه هستند، یادآور شد: اگر چه این قشر سهم بسزایی در امنیت غذایی کشور دارند اما در تصمیم گیری ها نادیده گرفته می شوند و همیشه دولت ها حداقل سود را برای خرید محصولات در نظر می گیرند و آن هم با توجه به اینکه از زمان تصمیم گیری تا اجرا شدن یک سال می گذرد همان حداقل سود کشاورز نیز در اثر تورم یکسال هیچ می شود.

وی تاکید کرد: انتظار داریم دولت چهاردهم با نگاه واقع بینانه تری به این قشر بنگرد و اگر روند تصمیم گیری ها به همین نحو ادامه پیدا کند مطمئن باشید بحران آینده کشور غذا و امنیت غذایی خواهد بود چرا که فرزندان ما دیگر ادامه دهنده راه پدران خود در بخش کشاورزی نیستند.

کشاورز گلستانی: در همه کشورها برای حفظ امنیت غذایی به کشاورزان یارانه داده می شود اما متاسفانه در کشور ما با این نحوه قیمت گذاری در واقع کشاورز به دولت یارانه می دهد

انتظار کشاورزان برای حداقل سود و داشتن یک رفاه نسبی انتظار بیش از اندازه ای نیست و با وجود اینکه در همه کشورها برای حفظ امنیت غذایی به کشاورزان یارانه داده می شود اما متاسفانه در کشور ما با این نحوه قیمت گذاری در واقع کشاورز به دولت یارانه می دهد؛ سوال اینجاست که این مساله تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟!!

آیا دولت می تواند خودکفایی گندم را حفظ کند؟

علیقلی ایمانی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: در سطح کشور ۱۱ میلیون و ۹۱۰ هزار تن گندم به ارزش ۲۱۰ هزار میلیارد تومان خریداری شده که تاکنون ۱۲۱ هزار میلیارد تومان آن پرداخت و باقی مطالبات باقی مانده است.

مدیر عامل بنیاد ملی گندمکاران کشور گفت: در خرید گندم نسبت به سال گذشته یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن افزایش را شاهد بودیم که تقریبا ۱۶ درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به افزایش تولید گندم گفت: اصلی ترین عاملی که باعث این افزایش عملکرد شده، تامین به موقع و به اندازه نهاده های تولید است، همچنین آموزش بهره برداران و پیگیری ها و طرح های که انجام شده در این امر دخیل بوده است.

ایمانی یادآور شد: اما شاید بتوان قیمت گذاری گندم در ابتدا کیلویی ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان را هم یکی دیگر از انگیزه های کشت کشاورزان برشمرد، هر چند این قیمت بعدها از سوی دولت تغییر کرد.

گسل اعتماد گندمکاران به دولت عمیق‌تر شد| کشور خودکفا اما کشاورز مهجور ماند

مدیر عامل بنیاد ملی گندمکاران کشور ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر نرخ اعلامی گندم برای سال آینده و عدم پرداخت به موقع مطالبات، شیرینی برداشت خوب محصول را به کام کشاورز تلخ کرده است.

درست است که برای افزایش راندمان باید عوامل تولید مهیا باشند اما اصلی ترین عامل، کشاورز است و اگر زحمات این قشر نبود امروز نمی توانستیم در این عرصه به خودکفایی برسیم.

در اعلام قیمت محصولات کشاورزی تا کنون قانون رعایت نشده است

ایمانی با بیان این مساله که کشاورزان هنوز مطالبات خود را دریافت نکرده اند اما باید به دنبال بستر سازی کشت گندم برای سال آینده باشند، خاطرنشان کرد: همه اینها نیازمند هزینه است و اگر کشاورز نتواند بستر کشت را مهیا کند تاریخ مناسب را از دست خواهد داد و این عوامل تاثیر سو بر عملکرد تولید سال آینده خواهد گذاشت.

وی با بیان اینکه امیدواریم دولت جدید بتواند خودکفایی گندم را مستمر و پایدار نگه دارد، گفت: مقام معظم رهبری تاکید بر اجرای قانون دارد متاسفانه قانون خرید تضمینی در سنوات گذشته اجرای دقیقی نداشت و این مساله که طبق قانون باید در پایان تیرماه قیمت محصولات اعلام شود، تاکنون محقق نشده است.

ایمانی با اشاره به اینکه چند جلسه شورای قیمت گذاری برگزار اما نتیجه ای در پی نداشته، خاطرنشان کرد: نرخ پیشنهادی ما بر اساس چهار آیتم نرخ تورم، هزینه های تولید، نرخ مبادله و بازار جهانی انجام می شود که اگر همه اینها را لحاظ کنیم قیمت گندم باید بین ۲۳ هزار تا ۲۴ هزار تومان باشد و اگر در شورای قیمت گذاری هر عددی خلاف این در نظر گرفته شود در واقع سود کشاورز کاسته می شود این درحالی است که روز گذشته قیمت خرید تضمینی گندم برای سال آینده ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شد.

وزیر جهاد کشاورزی سابق بدون هیچ عدله ای قیمت گندم را کاهش داد

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران و نائب رئیس اتاق گرگان نیز به نحوه قیمت گذاری و پرداخت مطالبات کشاورزان انتقاد کرد و گفت: اتاق بازرگانی به عنوان بالاترین رکن پارلمان بخش خصوصی صندلی و جایگاهی در شورای قیمت گذاری ندارد و این خلاف سیاست ها و برنامه های دولت چهاردهم در حمایت از بخش خصوصی است .

هامان هاشمی در گفت وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: سال گذشته گلستان در تولید گندم عملکرد خوبی داشت و چند عامل نیز در این مهم دخیل بوده که اولین آن بارش و نزولات آسمانی است و این باعث شد شرایط اقلیمی خوبی برای کشت به وجود بیاید. سطح اراضی که انتظار تولید بالا از آنها نمی رفت هم با این بارندگی ها تناژ خوبی داشتند.

نائب رئیس اتاق بازرگانی گرگان افزود: دومین عامل موثر مدیریت حفظ نباتات استان در تامین قارچ کش، کارشناسان بخش کشاورزی و مدیران شهرستان بود که نقش آفرینی به موقعی در کنترل آفات داشتند، چرا که در هر سالی که بارندگی ها افزایش داشته به همان نسبت شرایط برای بیماری و آفت نیز مهیا می شود.

وزیر سابق بدون هیچ عدله و توضیح کارشناسی قیمتی که شورای قیمت گذاری مصوب کرده بود را دو هزار تومان کاهش داد

هاشمی ادامه داد: شرکت خدمات حمایتی با حضور یک مدیر کارآمد توانست علی رغم همه مشکلاتی که در بحث تامین کود وجود داشت، ظرفیت استان را افزایش دهد که مجموعه این عملکرد و در کنار آن زحمات کشاورزان سبب شده که عملکرد خوبی داشته باشیم.

نائب رئیس اتاق بازرگانی گرگان با بیان اینکه متاسفانه این عملکرد خوب با چند اتفاق مواجه شد که کام کشاورزان را تلخ کرد، افزود: وزیر سابق بدون هیچ عدله و توضیح کارشناسی قیمتی که شورای قیمت گذاری مصوب کرده بود را دو هزار تومان کاهش داد.

وی ادامه داد: این کاهش قیمت بیش از دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به کشاورزان گلستانی ضرر وارد کرد. همچنین با توجه به مشکلاتی که این قشر دارند بی نظمی در پرداخت هم سبب شد نتوانند این مبالغ را در جای درستی سرمایه گذاری کنند.

هاشمی متذکر شد: نحوه پرداخت باعث شد کشاورزان نتوانند برنامه منسجمی داشته باشند و متاسفانه حتی با همین روش پرداخت مقطعی هم هنوز برخی از مطالبات باقی مانده و پرداخت نشده است.

کشاورزان گلستانی در حالی زمین خود را برای کشت گندم آماده می کنند که با شیوه پرداخت دولت در بدترین شرایط مالی قرار دارند، بخشی از درآمد خود را برای کشت دوم هزینه کردند و بخشی از آن نیز خرج امرار معاش زندگی شده است و آنها با دستان خالی باید به استقبال کشت گندم بروند.

۹۵ درصد مطالبات کشاورزان پرداخت شد

روح الله مهری مدیرکل غله و خدمات بازرگانی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: یک میلیون و ۱۱۰ هزار تن تا امروز گندم خریداری شده در گلستان ۱۹ و نیم هزار میلیارد تومان بهای کل گندم استان است که بیش از ۱۸ و نیم هزار میلیارد تومان پرداخت شده و کمتر از یک همت دیگر یعنی ۹۷۷ میلیارد تومان از مطالبات کشاورزان باقی مانده است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی گلستان با بیان اینکه تنها پنج درصد از مطالبات گندم در گلستان باقی مانده است، خاطرنشان کرد: کسانی که بعد از ۱۶ تیر ماه گندم خود را تحویل دادند که کل تناژ آن حدود ۷۰ هزار تن است هنوز مطالبات خود را دریافت نکردند.

گسل اعتماد گندمکاران به دولت عمیق‌تر شد| کشور خودکفا اما کشاورز مهجور ماند

وی ادامه داد: تصمیم بر این است کشاورزانی که در مرداد ماه گندم را تحویل دادند تا آخر شهریور بهای گندم را تحویل بگیرند، با همتی که وزیر جهاد کشاورزی برای پرداخت مطالبات دارد امیدواریم در آینده نزدیک بهای همه گندم گلستان تسویه حساب شود.

مهری با اشاره به اینکه سال گذشته ۵۵۶ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری کردیم و امسال حدود ۱۰۰ درصد افزایش خرید داشتیم، افزود: اگر چه بارندگی امسال به اندازه و به موقع بود اما این امر به تنهایی در افزایش عملکرد گندم دخیل نبوده است.

وی بیان کرد: به دلیل بارندگی زیاد در اسفند ماه شاهد شیوع آفت زرنگ زرد بودیم که انتظار می رفت با شیوع این آفت ۳۰۰ هزار تن گندم گلستان رو به نابودی رود اما توزیع سه برابر نیاز گندمزارهای گلستان سم وارد بازار شد و برخی از زمین های کشاورزی تا سه بار برای مقابله با این بیماری سم پاشی داشتند.

به گزارش بازار، پرونده پرداخت مطالبات گندم رو به بسته شدن است، اما سال گذشته با همه اتفاقاتی که در حوزه کشاورزی رخ داده است این قشر بیشتر از گذشته نسبت به دولت و تصمیم گیری های آن مایوس و بی اعتماد شدند، امیدواریم دولت چهاردهم با تصمیم گیری و سیاست های درست در قیمت گذاری و پرداخت مطالبات این اعتماد از دست رفته را دوباره به کشاورزان برگرداند.

کد خبر: ۳۰۲٬۷۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha