۱۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۰
جدیدترین گزارش ها و تحولات معاملات مسکن تهران در مرداد| بازار رونق گرفت؟

جدیدترین گزارش ها و تحولات معاملات مسکن تهران در مرداد| بازار رونق گرفت؟

گزارش تحولات معاملات بازار مسکن شهر تهران در مرداد ماه سال ۱۴۰۳ نشان می دهد که تعداد آپارتمانهای مسکونی معامله شده در تهران به ۳.۷ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل ۳.۰ درصد رشد داشت.

بازار؛ گروه راه و مسکن: گزارش های برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور که توسط اداره بررسیها و سیاستهای اقتصادی بانک مرکزی تهیه و منتشر شده است نشان می دهد که میزان معاملات اندکی افزایش یافته است. حال سوال این است این رشد ۳ درصدی نسبت به ماه گذشته می تواند به منزله رونق تلقی شود؟

بر اساس این گزارش؛ در مردادماه سال ۱۴۰۳ تعداد آپارتمانهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به ۳.۷ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۳.۰ و ۲۶.۲ درصد افزایش نشان میدهد.

متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاههای معاملات ملکی شهر تهران ۸۸۵.۰ میلیون ریال بود که حاکی از افزایش ۱.۲ درصدی نسبت به ماه قبل است

در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاههای معاملات ملکی شهر تهران ۸۸۵.۰ میلیون ریال بود که حاکی از افزایش ۱.۲ درصدی نسبت به ماه قبل است.

این گزارش می افزاید: بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا در مرداد ماه سال ۱۴۰۳ حاکی از آن است که از مجموع ۳۶۶۵ واحد مسکونی معامله شده، واحدهای تا ۵ سال ساخت با سهم ۲۷.۲ درصد، بیشترین سهم را به خود اختصاص داده اند. سهم مذکور در مقایسه با مردادماه سال قبل حدود ۰.۱ واحد درصد افزایش یافته است.

جدیدترین گزارش ها و تحولات معاملات مسکن تهران در مرداد| بازار رونق گرفت؟

توزیع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در مرداد ماه سال ۱۴۰۳ حاکی از آن است که از میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران منطقه ۵ با سهم ۱۴.۰ درصدی از کل معاملات بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه نامه را به خود اختصاص داده است. همچنین مناطق ۱۰، ۲ و ۴ به ترتیب با سهم های ۹.۷، ۸.۱ و ۷.۷ درصدی در رتبه های بعدی قرار گرفته اند.

در مردادماه سال ۱۴۰۳ متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاههای معامالت ملکی شهر تهران ۸۸۵.۰ میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱.۲ و ۱۶.۸ درصد افزایش نشان میدهد.

در میان مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل ۱۷۹۰.۱ میلیون ریال به منطقه ۱ و کمترین آن با ۴۲۱.۲ میلیون ریال به به منطقه ۱۸ تعلق داشته است.

توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده شهر تهران در مردادماه سال ۱۴۰۳ نشان می دهد که به لحاظ مساحت، واحدهای مسکونی با سطح زیربنای کمتر از ۸۰ متر مربع، سهمی معادل ۵۵.۷ درصد از معاملات انجام شده را به خود اختصاص دادند. همچنین ۵۷.۰ درصد واحدهای مسکونی با قیمتی کمتر از متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در این ماه ۸۸۵.۰ میلیون ریال معامله شده و ۵۰.۰ درصد از معاملات نیز به واحدهای مسکونی با ارزش هر واحد کمتر از ۶.۰ میلیارد تومان اختصاص داشته است.

این گزارش این سوال را مطرح می کند که آیا بازار مسکن رونق گرفته است یا اینکه هنوز با رونق خرید و فروش مسکن فاصله داریم.

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک در این خصوص معتقد است که هنوز با رونق بازار مسکن فاصله داریم و هنوز هم متقاضیان مسکن توان خرید واحدهای مسکونی نوساز را ندارند.

جدیدترین گزارش ها و تحولات معاملات مسکن تهران در مرداد| بازار رونق گرفت؟

داوود بیگی نژاد نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به این پرسش که در خصوص گزارش اخیر بانک مرکزی چه تحلیلی می توان داشت؟ آیا این میزان معامله مسکن چه پیامی دارد؟ گفت: گزارش چند روز پیش بانک مرکزی نشان داد که روند قیمت ها به گونه ای است که متقاضیان مسکن توانایی خرید مسکن ندارند و بانک ها باید برای بالا بردن توان خرید متقاضیان مسکن و آحاد جامعه تسهیلات مناسبی ارائه کنند.

اگر بخواهیم گزارش اخیر بانک مرکزی را با سال قبل در خصوص تعداد معامله صورت گرفته مورد بررسی و کنکاش قرار دهیم باید گفت که متقاضیان همچنان در خانه دار شدن مسیر سختی در پیش دارند

وی ادامه داد : اگر بخواهیم گزارش اخیر بانک مرکزی را با سال قبل در خصوص تعداد معامله صورت گرفته مورد بررسی و کنکاش قرار دهیم باید گفت که متقاضیان همچنان در خانه دار شدن مسیر سختی در پیش دارند و راحت صاحب مسکن نمی شوند.

گزارش اخیر بانک مرکزی از ۳۵۵۰ قراردادی که در ۲۲ منطقه شهر تهران به عنوان الگوی کشور صورت گرفته است نشان داد که این تعداد معامله صورت گرفته در حقیقت در حد صفر است

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تاکید کرد: موضوع خرید مسکن این روزها از زندگی متقاضیان مسکن خارج شده است. گزارش اخیر بانک مرکزی از ۳۵۵۰ قراردادی که در ۲۲ منطقه شهر تهران به عنوان الگوی کشور صورت گرفته است نشان داد که این تعداد معامله صورت گرفته در حقیقت در حد صفر است.

بیگی نژاد تاکید کرد: با توجه به گستره سرمایه و انباشت سرمایه و در نهایت تمایل سرمایه گذاری در تهران این عدد ۳۵۵۰ معامله صورت گرفته عدد بسیار نامناسب و کوچکی است. چرا که اگر این تعداد معامله صورت گرفته را با تعداد معامله صورت گرفته در سال ۱۴۰۱ که به ۱۰ هزار واحد مسکونی رسیده بود مقایسه کنیم متوجه خواهیم شد که رکود معاملات مسکن به چه معنی است.

آنطور که از گفته های فعالان و کارشناسان بر می آید به نظر می رسد بازار مسکن هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب و خروج از رکود فاصله دارد. هر چند هنوز هم قیمت مسکن به گونه ای است که قدرت خرید متقاضیان بسیار کاهش دارد و قیمت ها به گونه ای است که بیشتر متقاضیان و به خصوص خانه اولی ها از خرید واحدهای مسکونی نوساز عاجز هستند.

کد خبر: ۳۰۲٬۵۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha