۱۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۰
فرصت خرید آهن در پاییز

فرصت خرید آهن در پاییز

بازار آهن و فولاد در هفته گذشته با نوساناتی همراه بود. تعطیلات رسمی و محدودیت‌های برق، فعالیت‌های بازار را به حداقل رساند. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند با آغاز فصل پاییز قیمت‌ها دستخوش تغییراتی شود.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس: فعالیت بازار آهن در هفته گذشته تقریبا نیمه تعطیل بود و فعالان بازار حضور چندانی در بازار نداشتند؛ با این حال شمار محدودی از مبادی فروش که حضور فعال داشتند قیمت روز آهن آلات را ثابت اعلام کردند. بازار ارز هم تغییر چشمگیری نداشت و قیمت دلار در هفته گذشته عمدتا در نیمه کانال ۵۹ هزار تومانی در نوسان بود.

طبق تجربه و آمار موجود، همه بازارها از جمله بازار آهن و فولاد به طور مستقیم از نرخ دلار تأثیر می‌گیرد. در واقع اگرچه قطعی برق و گاز، قیمت پایه مقاطع فولادی و عواملی از این دست در قیمت اهن آلات و میزان تقاضا تأثیر می‌گذارد اما نرخ دلار بیش از سایر پارامترها به نوسانات قیمت محصولات فولادی منجر می‌شود.

مطابق هر سال که مهر ماه و ماه آبان، فولادسازان با رفع محدودیت مصرف برق مواجه هستند و اصلاح احتمالی قیمت‌ها را در پیش داریم، فرصت خوبی برای خرید آهن آلات مورد نیاز در کف قیمت و پیش از شروع محدودیت مصرف گاز در کارخانه‌های فولادی است؛ البته باید گفت تشخیص روند بازار در وضعیت فعلی کمی دشوار است اما با دو موضوع که به طور مستقیم وضعیت بازار را تحت تأثیر قرار می‌دهد مواجه هستیم که شامل دلار نیما و تک نرخی و وضعیت قیمت بنزین است.

با این اوصاف می‌توان این گونه پیش بینی کرد که در صورت تثبیت شرایط فعلی سیاسی و اقتصادی کشور و عدم نوسان چشمگیر در نرخ دلار، به احتمال زیاد با شروع فصل پاییز و همسو با اتصال برق کارخانه‌ها و بازگشت واحدهای تعطیل بر مدار تولید، اصلاح قیمت آهن آلات را در پیش داشته باشیم و با شروع ماه آبان احتمالا افزایش تدریجی نرخ ارز را در پیش خواهیم داشت.

از همین رو توصیه می‌شود در روزهای باقی مانده از تابستان و در ماه مهر فرصت خرید آهن را از دست ندهید و در کف قیمت مقاطع فولادی برای تأمین محصولات مورد نیاز خود اقدام کنید.

کاهش فعالیت صادراتی بیلت و تختال فولادی ایران

گفتنی است تعطیلات هفته گذشته نه تنها تعطیلی بازار آهن داخلی را رقم زد که تعطیلی فعالیت صادراتی مقاطع طویل فولادی از جمله شمش بلوم و تختال فولادی را نیز در پی داشت.

به گزارش اخیر متال اکسپرت عوامل اصلی این کاهش، تعطیلات رسمی، محدودیت‌های برق و کاهش تقاضای جهانی عنوان شده‌اند. تعطیلات و محدودیت‌های برق باعث شده‌اند تولیدکنندگان از بازار خارج شده و فعالیت‌های تجاری به حداقل برسد. همچنین، کاهش تقاضای جهانی و نوسانات قیمت‌های جهانی فولاد، بر تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان تأثیر گذاشته است. در نتیجه این عوامل، قیمت‌های پیشنهادی برای بیلت EAF و IF کاهش یافته و فعالیت‌های صادراتی در بخش فولاد نهایی نیز با رکود مواجه شده است. قیمت میلگرد ایران به طور اسنی در هر تن ۴۷۰ تا ۴۹۰ دلار اعلام شد و قیمت میلگرد کلاف نیز ۵۱۰ دلار برآورد شد.

بورس کالای ایران امروز، شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳، میزبان عرضه گسترده‌ای از محصولات فولادی است. این عرضه شامل طیف وسیعی از محصولات از جمله شمش بلوم، تیرآهن، میلگرد، ورق‌های مختلف (سرد، گرم، گالوانیزه)، سنگ‌آهن، کنسانتره و آهن اسفنجی می‌شود.

حجم کل عرضه یک میلیون و ۵۱۲ هزار و ۲۷۲ تن برآورد شده است. از این میزان ۳۲ هزار و ۱۵۰ تن شمش بلوم به شمش بلوم اختصاص دارد، یک هزار و ۲۵۶ تن تیرآهن، یک هزار و۳۲۰ تن میلگرد صنعتی و ۳۰ هزار و ۲۳۸ تن میلگرد آلیاژی و ۱۲ هزار و ۱۶۲ تن میلگرد کلاف نیز عرضه می‌شود. حدود ۵۰۶ هزار تن سنگ آهن و ۲۵۳ هزار و ۵۰۰ تن نیز آهن اسفنجی عرضه خواهد شد.

کد خبر: ۳۰۲٬۵۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha