۱۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۲
اولین خودپرداز میوه و تره‌بار ایران؛ گامی نو در شبکۀ توزیع میوه

اولین خودپرداز میوه و تره‌بار ایران؛ گامی نو در شبکۀ توزیع میوه

مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان ارتقاء شبکۀ توزیع میوه و تره‌بار را پراهمیت دانست و گفت: اولین خودپرداز این محصولات در میدان آزادی اصفهان از مصادیق بهبود شبکۀ توزیع محسوب می‌شود.

به گزارش بازار، امیرحسین ماه‌آورپور در گفت‌وگویی اظهار کرد: یکی از وظایف ما در این سازمان بهبود در شبکۀ توزیع فرآورده‌های کشاورزی است. بازارهای روز کوثر، بازار گل و گیاه و بازار گیاهان دارویی ازجمله اقداماتی است که تاکنون همسو با این هدف صورت گرفته است و از مصادیق شبکۀ توزیع به شمار می‌آیند.

او ادامه داد: به‌طورکلی، باید بگویم که توزیع میوه چالش‌هایی دارد که در شهرداری اصفهان نیز این مسئله درک شده است و هم‌اکنون برای رفع آن‌ها می‌کوشیم. از ابتدای خدمتم در این سازمان مصمم بوده‌ایم که ایدۀ سورت و بسته‌بندی میوه را در میدان مرکزی میوه و تره‌بار آغاز کنیم و سپس در گام‌های بعد به سمتی برویم که زنجیرۀ عرضۀ این محصولات را تکمیل می‌کند.

این معاون شهرداری اصفهان با تأکید بر اینکه هم‌زمان با بحث سورت، بسته‌بندی و سردخانه در میدان میوه و تره‌بار، نخستین ایده‌های دستگاه خودپرداز نیز مطرح شد، افزود: ایدۀ خودپرداز میوه از همان دستگاه‌های خودپردازی نشأت می‌گیرد که در کشورهای دیگر یا ایران خودمان هم به شکل‌های مختلفی وجود دارد. برخی از این دستگاه‌ها در خارج از کشور، به‌گونه‌ای است که مواد بازیافتی را از شهروندان دریافت می‌کنند و هدیه یا مبلغی پول را به آن شخص می‌دهند.

مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهری شهرداری اصفهان دربارۀ دیگر نمونه‌های وندینگ ماشین یا دستگاه‌های خودکار فروش کالا توضیح داد: در مقیاس‌های کوچک‌تر نیز دستگاه‌های این‌چنینی در شهر وجود دارد، اما برای فروش انواع نوشیدنی یا برخی خوراکی‌هاست. بنابراین، مقدمۀ شکل‌گیری این خودپرداز به دیگر دستگاه‌های این‌چنینی در خارج از کشور یا ایران خودمان می‌رسد.

ماه‌آورپور با اشاره به اینکه برای تولید این دستگاه در مرحلۀ بعد با یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان بومی اصفهان وارد مذاکره شدیم، گفت: این شرکت دانش‌بنیان در مقیاس‌های کوچک‌تر به ساخت چنین دستگاه‌هایی موفق شده بود. سرانجام براساس اعتمادی که بین شهردار و هیئت‌مدیره و سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهری شهرداری و شرکت دانش‌بنیان وجود داشت، ایدۀ خودپرداز میوه به مرحلۀ عمل رسید.

او در ادامه چنین اضافه کرد: شهرداری با یک شرکت دانش‌بنیان قراردادی منعقد کرد که براساس آن شرکت مذکور به طراحی و ساخت دو دستگاه خودپرداز میوه و تره‌بار اقدام کند. ۲۴مرداد۱۴۰۳ اولین نمونۀ آن در میدان آزادی شهر اصفهان به بهره‌برداری رسید و هم‌اکنون فعال است. دستگاه دوم را نیز پیش‌بینی می‌کنیم که تا یک ماه دیگر در میدان بزرگمهر این شهر افتتاح شود. امیدواریم که براساس معیارهای مختلف، مانند مخاطب و بحث‌های ترافیکی، مکان‌های دیگری نیز برای برپایی این قبیل خودپردازها در نظر گرفته شود و آن‌ها را افزایش بدهیم.

این مسئول شهرداری با تأمل در بودجۀ بهره‌برداری از دستگاه اظهار کرد: این دستگاه که برای اولین بار طراحی و ساخته شده است با قیمتی بالغ بر دومیلیارد تومان به بهره‌برداری رسید. از پایان مرداد تا این مقطع از شهریور استقبال درخور توجهی از دستگاه شده است و بر همین اساس باید بگوییم که صرف دو میلیارد ارزشش را داشت. نوع نگاه مردم به دستگاه مسیر آینده را برای ما روشن‌تر می‌کند و قطعاً راه‌گشاست.

مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهری شهرداری اصفهان درباب چالش‌های پیش روی دستگاه و برخی خطاهای کنونی آن که شهروندان گزارش کرده‌اند، خاطرنشان کرد: این طرح به شکل و کاربرد فعلی هیچ نمونۀ قبلی در کشور ندارد، بنابراین دور از انتظار نیست که برخی ایرادات هم داشته باشد. قطعات دستگاه نیز تولید داخلی محسوب می‌شود و به‌هرحال امیدواریم که نواقص جزئی آن نیز شناسایی و برطرف شود و به پختگی لازم برسد.

ماه‌آورپور افزود: نوسانات برقی یکی از چالش‌های ما در استفاده از این دستگاه بوده که ممکن است یک سنسور را از مدار خارج کند و به برخی اختلالات منجر شود. قطعاً تمامی این موارد رفع می‌شود. اما انتقادی که خود من و همکارانم به دستگاه داشتیم، استفاده از ظروف یک‌بارمصرفی است که با محیط‌زیست سازگار نیستند. انتظار دارم که در نوع بسته‌بندی میوه‌های این دستگاه تغییراتی ایجاد و توزیع با ظرف‌های دوستدار طبیعت محقق شود. هم‌اکنون به‌طور جدی در تلاش هستیم که ظروف مضر را حذف کنیم.

کد خبر: ۳۰۲٬۵۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha