۱۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۸
قیمت بهترین روکش دندان چیست - مزایا و معایب انواع روکش در تهران

قیمت بهترین روکش دندان چیست - مزایا و معایب انواع روکش در تهران

یکی از روش‌هایی که به منظور ترمیم دندان انجام می‌گیرد روکش دندان است. این پوشش روی دندان‌هایی قرار می‌گیرد که به دلایل مختلف خراب شده‌اند.

به گزارش بازار، یکی از روش‌هایی که به منظور ترمیم دندان انجام می‌گیرد روکش دندان است. این پوشش روی دندان‌هایی قرار می‌گیرد که به دلایل مختلف خراب شده‌اند. روکش‌ها در انواع بسیار مختلفی مانند سرامیک، طلا، استیل، زیرکونیم و سرامیکی فلزی ساخته می‌شوند. این روش برای دندان‌هایی که ترک برداشته‌اند، شکسته، عصب‌کشی شده یا بدرنگ شده‌اند، بسیار مناسب است. قیمت روکش بسته به نوعی که استفاده می‌گردد بین ۶ تا ۱۲ میلیون تومان است. در ادامه با ما باشید تا در این خصوص اطلاعات بیشتری به دست آورید.

تعریف روکش دندان

Dental crown یکی از روش‌های بسیار متداول برای ترمیم دندان‌های آسیب‌دیده است. روکش شکلی مشابه تاج دندان دارد و پس از نصب روی دندان وظیفه تاج که جویدن غذا است را به عهده می‌گیرد. از این جهت به آن تاج مصنوعی نیز گفته می‌شود. تاج همان قسمت سفیدرنگ دندان است که از لثه بیرون آمده و قابل‌مشاهده است. روکش روی سراسر تاج دندان قرار می‌گیرد به طوری که هیچ یک از قسمت‌های دندان روکش شده قابل رویت نیست.

دندان‌هایی که نیاز به عصب‌کشی دارند معمولاً بیشتر بخش‌های خود را به‌خاطر خرابی از دست داده‌اند، بنابراین برای جلوگیری از شکستن مقدار باقی‌مانده باید حتماً آن را روکش کرد. دندان‌ها به دلیل عدم رعایت بهداشت یا شیوه غلط مسواک‌زدن دچار پوسیدگی و خرابی می‌شوند. حال اگر ضربه‌ای نیز به آن‌ها وارد شود، می‌شکنند. اگر این تخریب شامل حجم وسیعی از دندان شود، مابقی دندان به تقویت با روکش نیاز دارد. روکش بعد از اتمام فرایند عصب‌کشی روی دندان قرار می‌گیرد، به همین خاطر دردی ندارد.

روکش‌های دندان به چند نوع تقسیم می‌شوند؟

در اینجا مدل‌های مختلف روکش‌های دندان که با توجه به خواسته یا نیاز بیمار استفاده می‌شود را بررسی می‌کنیم.

روکش‌های تمام سرامیک

این پروتزها سرامیک‌هایی کاملاً هم‌رنگ دندان هستند. علت استفاده زیاد دندان‌پزشکان و بیماران از این نوع پروتز زیبایی آن است. روکش دندان تمام سرامیک پس از نصب جلوه کاملاً طبیعی دارد و به‌ندرت می‌توان آن را تشخیص داد. مقاومت روکش‌های تمام سرامیک در قیاس با سایر نوع روکش‌ها کمتر است و بیشتر آسیب می‌بیند. زیبایی روکش تمام سرامیک آن را به یکی از بهترین گزینه‌ها برای دندان‌های جلویی که طرح لبخند افراد را تشکیل می‌دهند تبدیل کرده است. تاج دندان‌های تخریب شده جلوی دهان با این روکش جلوه بهتری پیدا می‌کنند.

روکش‌های فلزی و طلا

این نوع روکش معمولاً از جنس کروم، طلا، کبالت و پلاتین ساخته می‌شود. در واقع متریال اولیه و اصلی این روکش فلزهای سختی است که در مقابل نیروهای خارجی و فشار مقاومت بالایی دارند. با توجه به نکاتی که درباره مقاومت و کیفیت این نوع روکش‌ها گفتیم، این مدل برای دندان‌های عقبی که وظیفه جویدن غذا را به عهده دارند، بسیار مناسب است. روکش‌هایی که جنسشان از طلاست دندان‌ها را کمتر تراش می‌دهد به همین خاطر تطابق بیشتری با لثه خواهند داشت و عمر دندان را افزایش می‌دهند.

از سوی دیگر باکتری‌ها و آلودگی‌ها کمتر می‌توانند به فلزها نفوذ کنند به همین دلیل برای روکش‌های دندان فلزی مورد مناسبی هستند. استفاده از این روکش با توجه به مقاومت بالایی که دارد، منطقی به نظر می‌آید، اما هزینه بالای روکش طلا، به کار رفتن فلزات سنگین و رنگ تیره آن باعث می‌شود که اغلب بیماران از استفاده از این پروتز منصرف شوند.

روکش زیرکونیوم

روکش زیرکونیوم یکی دیگر از انواع روکش‌های دندانی محسوب می‌گردد. این روکش‌ها از جنس دی اکسید زیرکونیوم ساخته شده‌اند و ساختار آن‌ها کریستالی و غیرفلزی است. در ساخت این مدل روکش‌ها از ابزارها و تکنولوژی‌های بسیار پیشرفته استفاده می‌گردد. از دیگر مزایای این روکش‌ها می‌توان به مقاومت بالای آن‌ها اشاره نمود. روکش زیرکونیوم ظریف است و به همین خاطر به دندان‌ جلوه زیبایی می‌بخشد. شما می‌توانید برای دندان‌های جلو از روکش‌ دندان زیرکونیوم استفاده نمایید. روکش زیرکونیوم مانند نمونه‌های فلزی سنگین و تیره نیست.

روکش دندان PFM یا فلزی - سرامیکی

روکش‌های PFM نیز به طور وسیعی توسط دندان‌پزشکان استفاده می‌شوند و کیفیت خوبی دارند. متریال اصلی این نوع روکش فلز است که سطح آن به‌وسیله سرامیک پوشیده شده است. بر همین اساس می‌توان گفت که روکش PFM نیز به دلیل استفاده از مواد فلزی در آن از مقاومت بالایی برخوردار است و سرامیک به کار رفته روی سطح آن نیز زیبایی خاصی به آن بخشیده است. افرادی که زیاد دندان‌قروچه می‌کنند، بهتر است از این روکش برای ترمیم دندان‌های خود استفاده کنند.

روکش‌های دندان از جنس استیل

کاربرد این نوع روکش در دندان‌های شیری کودکان است که موقتی هستند و پس از مدتی می‌افتند. با وجود این، روکش‌های استیل استحکام و مقاومت نسبتاً بالایی دارند. این روکش‌ها در مقایسه با دیگر روکش‌ها هزینه کمتری دارند.

روکش دندان بدون پایه

روکش بدون پایه یعنی دندان برای ترمیم احتیاجی به پست و کور ندارد. این در حالی است که روکش‌های با پایه برای حفظ مقاومت خود به یک پایه فلزی نیاز دارند. استفاده از این نوع روکش‌ها مزایایی را برای افراد به همراه خواهد داشت. مهم‌ترین مزیت روکش بدون پایه کاهش چشمگیر هزینه‌ها است. از طرفی نیز این مدل‌ها کمتر دچار شکستگی می‌شوند. البته برای استفاده از روکش‌های بدون پایه باید زودبه‌زود به نزد دندان‌پزشک بروید تا دندان‌های شما را معاینه کند. بدین ترتیب به‌محض آسیب‌دیدگی دندان می‌توانید جلوی تخریب بیشتر آن را بگیرید.

در چه مواردی می‌توان دندان‌ها را روکش کرد؟

اکنون که انواع روکش‌ دندان را به شما معرفی کردیم، کاربردهای آن را با جزئیات بررسی خواهیم کرد.

شکستگی‌های بزرگ با تخریب وسیع دندان

در مواقعی که دندان دچار شکستگی‌های گسترده‌ای شده باشد، روش کارآمدی که معمولاً توسط دندان‌پزشکان تجویز می‌گردد، روکش یا پروتز است. روکش کردن دندان برای شرایطی است که روش پر کردن به ‌تنهایی جواب نمی‌دهد و نمی‌توان روش دیگری نیز به کار برد. جویدن مواد خوراکی سفت یا ضربه‌های شدید؛ مانند تصادف می‌تواند مقدار زیادی از تاج دندان را بشکند.

حجم زیاد پوسیدگی دندان

چنانچه دندان دچار پوسیدگی گردد اما بیمار درمان پوسیدگی را پشت گوش بیندازد و دیر برای درمان مراجعه کند، نیمی از دندان ممکن است به‌کلی از بین برود. زمانی که تاج دندان در اثر پوسیدگی آسیب فراوانی دیده باشد، پزشک از روکش برای ترمیم دندان بیمار استفاده خواهد کرد.

روکش دندان؛ عصب‌کشی‌کردن دندان‌ها

اگر پوسیدگی دندان به حدی باشد که به مغز دندان یا پاپ نفوذ کرده باشد، دندان باید عصب‌کشی شود. از آن جایی که درمان باید از ریشه انجام شود نیاز به متخصص عصب‌کشی است. بعد از عصب‌کشی دندان حساسیت و شکنندگی بالایی پیدا می‌کند، زیرا حجم زیادی از آن تخریب و سست شده است. به همین خاطر برای حفاظت از قسمت باقی‌مانده باید حتماً پس از عصب‌کشی دندان را روکش نمود.

رنگ بد دندان‌ها

گاهی اوقات می‌توان از روکش برای از بین بردن ظاهر نامناسب دندان مانند بدرنگی استفاده نمود. البته هنگامی برای بهبود رنگ دندان، آن را روکش می‌کنند که سایر روش‌هایی مانند لمینت یا بلیچینگ برای بیمار مناسب نباشد. در چنین شرایطی روکش ظاهر آن‌ها را بهتر می‌کند.

پل دندان یا بریج

بریج یا پل به روکش دندان به هم پیوسته می‌گویند. از این نوع پروتز هنگامی استفاده می‌کنند که بیمار دندان خود را از دست داده است و از روشی مانند ایمپلنت نمی‌توان استفاده کرد. در این روش، دندان‌پزشک با استفاده از بریج دندانی یک تاج مصنوعی جدید برای بیمار می‌سازد.

روش ایمپلنت

قسمتی از روش ایمپلنت با نام روکش شناخته می‌شود. زمانی که بیمار برای انجام ایمپلنت مراجعه می‌کند، بعد از اتمام کاشت پایه ایمپلنت را روی لثه فرد جاگذاری می‌کنند. پس از گذشت ۳ ماه، اگر پزشک اطمینان یافت که پایه ایمپلنت روی بیمار به خوبی جواب داده است، روکش ایمپلنت را که جزوی از مراحل درمانی است روی پایه جایگزین می‌کنند.

قیمت روکش دندان چقدر است؟

قیمت روکش به نوع آن وابسته است. شما هر یک از انواع روکش را بخواهید روی دندان خود استفاده نمایید، باید هزینه متفاوتی پرداخت کنید. وضعیت دندان نیز عامل مهم دیگری در قیمت نهایی محسوب می‌شود. این که دندان شما به روکش پایه نیاز دارد یا بدون پایه ترمیم می‌شود نیز قیمت شما را افزایش یا کاهش می‌دهد. دندان‌پزشکی که فرایند ترمیم دندان شما را انجام می‌دهد، کلینیک و امکاناتی که ارائه می‌دهند نیز قیمت نهایی را تعیین می‌کنند. به طور کلی، هزینه روکش کردن دندان‌ مبلغی بین ۶ تا ۱۲ میلیون خواهد بود. ممکن است در برخی از مراجعین این مبلغ کمی کاهش یا افزایش یابد.

بعد از روکش کردن دندان چه مراقبت‌هایی انجام دهیم؟

شما بعد از روکش کردن دندان خود باید به برخی از توصیه‌های پزشک عمل نمایید، تا طول عمر دندان روکش شده را افزایش دهید. چنانچه بهداشت دهان شما پس از ترمیم دندان به خوبی رعایت نشود، روکش دچار آسیب می‌گردد و ممکن است دندان بسیار ناگهانی بشکند. می‌توانید برای اطمینان از سالم‌بودن روکش‌ دندان هر چند وقت یکبار به مطب دندانپزشک مراجعه کنید و دندان‌های خود را چک کنید. این کار عمر مفید روکش را افزایش می‌دهد. سایر نکاتی که بهتر است به منظور حفاظت از دندان روکش شده انجام دهید، عبارت‌اند از:

  • به منظور حفظ هر چه بهتر روکش، دندان‌های خود را در شبانه‌روز دو بار با نخ دندان و مسواک تمیز نمایید. حواستان باشد که نخ دندان را بین روکش‌ها به سمت بالا یا پایین نکشید و آن‌ها از جهت جلو به عقب در بین دندان‌ها حرکت دهید.
  • هرگز اشیا سفت‌ و سخت را با دندان‌های خودتان نشکنید، همچنین از خوردن غذاهای سفتی که برای جویدن به نیروی زیادی نیاز دارند، پرهیز نمایید.
  • کسانی که دچار دندان‌ قروچه هستند به منظور جلوگیری از آسیب‌دیدن روکش‌ها باید از روکش نایت گارد استفاده نمایند.
  • دود سیگار برای روکش مضر است به همین خاطر کسانی که سیگار مصرف می‌کنند، زودتر دندان‌هایشان آسیب می‌بیند.

بهترین نوع روکش دندان کدام نمونه است؟

نمی‌توان برای این سؤال پاسخ دقیقی مشخص کرد، زیرا شرایط هر یک از بیماران و بودجه‌ای که برای ترمیم دندان خود در نظر گرفته‌اند، متفاوت است. به طور مثال، به دندان‌هایی که در قسمت جلویی دهان قرار دارند، فشار کمتری نسبت به دندان‌های عقبی وارد می‌گردد. برای دندان‌های جلو روکش‌های تمام سرامیک که جلوه بهتری دارند، بسیار مناسب هستند.

برای روکش کردن دندان‌های عقبی بهتر است از روکش سرامیکی - فلزی استفاده نمود تا فشاری که به دندان وارد می‌گردد، خیلی سریع به روکش آسیب نزند. با وجود این، این قانون به نوع دندان نیز بستگی دارد و ممکن است برای همه مراجعین صدق نکند. به طور مثال، کسانی که دندان‌های نامنظم و کجی دارند، امکان دارد دندان‌های ردیف جلوی آن‌ها تحت فشار بیشتری باشند، به همین خاطر بهتر است برای آن‌ها از روکش‌ دندان سرامیکی فلزی استفاده نمود. کسانی که هزینه روکش برایشان اهمیتی ندارد و رنگ طلایی دوست دارند، می‌توانند از مدل سرامیکی فلزی استفاده کنند.

به منظور آماده‌ کردن روکش دندان چه پروسه‌ای را باید طی کرد؟

در مرحله اولی که نزد دندان‌پزشک می‌روید، از استخوان‌های اطراف و دندان شما به طور دقیق عکس گرفته می‌شود. چنانچه مغز دندان عفونت کرده باشد یا دندان به هر دلیل دچار آسیب‌دیدگی و پوسیدگی شده باشد، باید در ابتدا عصب‌کشی گردد.

پس از این که کناره‌های دندان شما توسط دندان‌پزشک ساییده شد، فضای کافی برای روکش کردن ایجاد می‌شود. حجم دندانی که در این پروسه برداشته می‌شود، به نوع روکشی که قرار است استفاده کنیم وابسته است. روکش‌هایی که تمام فلزی هستند در قیاس با مدل‌های تمام سرامیک یا PFM کمتر به برداشتن دندان و ساییدن نیاز دارند. چنانچه مقدار زیادی از دندان در اثر آسیب‌دیدگی و پوسیدگی از بین رفته باشد، با استفاده از مواد حجم دندان را بالا می‌برند، به‌اندازه‌ای که توانایی حفظ روکش را داشته باشد.

پس از این که شکل دندان کاملاً اصلاح شد، با استفاده از یک خمیر مخصوص برای دندان قالب تهیه می‌کنند. همچنین از ردیف مقابل دندان موردنظر و دندان‌های اطراف نیز قالب ساخته می‌شود. این کار برای اطمینان از این که روکش نصب شده بر بایت مراجعه‌کننده اثری ندارد. بعد از اتمام این مرحله، قالب‌ها به لابراتوار دندانپزشکی ارسال می‌گردند. آن‌ها روکش را بر اساس قالب ارسالی می‌سازند و بین ۲ تا ۳ هفته بعد به مطب دندان پزشک تحویل می دهند. البته در اولین مراجعه ای که بیمار دارد، برای حفاظت و حفاظت از دندان و پوشاندن آن، در طی مدت ساخت روکش دائمی از یک روکش موقتی استفاده می کنند.

روکش دندان دائمی در مراجعه دوم نصب می‌گردد. به این منظور، روکش موقت در ابتدا برداشته می‌شود و ملاک‌هایی مانند اندازه بودن روکش و رنگ آن مورد بررسی قرار می‌گیرد. چنانچه هیچ مشکلی نباشد، دندان را با استفاده از بی‌حسی‌های موضعی بی حس می‌کنند و با به کار بردن نوعی سیمان روکش دائمی را بر سطح دندان می‌چسبانند.

روکش کردن دندان‌ها چه مزایای دارد؟

روکش نمودن دندان می‌تواند فواید زیادی برای شما به همراه داشته باشد که به شرح زیر هستند:

  • با روکش کردن، دندان پر شده شما استحکام بیشتری پیدا می‌کند.
  • از تاج دندان شما که به دلیل آسیب مقاومت خود را از دست داده است، مراقبت می‌شود.
  • فضای خالی که بین دندان‌ها وجود دارد، پر می‌شود.
  • آسیب‌های ظاهری تاج دندان مانند شکستگی و فرم‌های غیرطبیعی از بین می‌رود.
  • بدرنگی و ظاهر نامناسب دندان‌های جلو را می‌توان کاهش داد و به آن‌ها زیبایی بخشید.

روکش دندان سرامیکی با روکش معمولی چه تفاوتی دارد؟

روکش‌های معمولی و سرامیکی هر کدام مزایای مخصوص به خود را دارند. به همین خاطر باید آن‌ها را جداگانه مورد بررسی قرار داد. روکش‌های معمولی از یک فریم فلزی برخوردار هستند که روی کاشی چینی یا پرسلن قرار می‌گیرد. این ماده باعث می‌شود که روکش فرم بگیرد. اگر شما از روکش‌های معمولی استفاده نمایید، پس از گذشت زمان ممکن است لبه‌های فلزی از بخش لثه نمایان گردد و عوارضی مانند هاله‌های خاکستری‌رنگ و کبودی لثه را به دنبال داشته باشد.

با ورود محصولات جدید به این عرصه، هم اکنون به‌جای فریم‌های فلزی می‌توان از روکش زیرکونیا استفاده کرد. روکش زیرکونیا رنگ سفیدی دارد و به همین خاطر برای بیمار عوارضی همچون کبودی به دنبال نخواهد داشت. زیر کونیا همان روکش دندان سرامیکی محسوب می‌گردد، اما عوارض کمتری به همراه خواهد داشت. روکش سرامیک دوام و مقاومت بسیار بالایی دارد و به همین خاطر می‌توان برای زمان طولانی از آن استفاده کرد. از آن جایی که استفاده از روکش سرامیکی زیبایی بیشتری برای بیمار به ارمغان می‌آورد، بهتر است حتماً آن را به کار ببرید.

زیبایی و درخشندگی روکش‌های سرامیکی بسیار بیشتر است که این موضوع حاکی از کیفیت بالای آن‌ها است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که روکش‌های سرامیکی دارند، این است که در مقابل تغییرهای دمایی حساس نیستند و بیمار را اذیت نمی‌کنند. روکش‌های معمولی ممکن است در هنگام خوردن نوشیدنی‌های گرم و سرد یا غذاهای مختلف حساسیت‌هایی را برای بیمار به وجود آورند. به همین خاطر اغلب بیماران استفاده از روکش سرامیکی را به روکش معمولی ترجیح می‌دهند. با روکش سرامیکی شما هزینه بیشتری می‌پردازید، اما درد نمی‌کشید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله سعی کردیم اطلاعات مفیدی درباره روکش‌ کردن دندان در اختیار شما قرار دهیم. روکش‌ها بسیار متنوع هستند، این که از چه روکشی برای دندانتان استفاده کنید به نظر پزشک و خواسته خودتان وابسته است. اگر دندان شما دچار آسیب‌دیدگی شده است و نیاز به عصب‌کشی و روکش دارد، هر چه سریع‌تر برای درمان آن اقدام نمایید. هر لحظه ممکن است باقی‌مانده تاج دندان شما در اثر هر گونه ضربه‌ای از بین برود. عصب‌کشی و روکش نیاز به مهارت ویژه‌ای دارد، بنابراین آن را نزد دندان‌پزشک ماهری انجام دهید.

https://arefclinic.ir/

کد خبر: ۳۰۲٬۲۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha