۱۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۲
افزایش سهم برق از قیمت تمام شده تولید | تکاپوی دارندگان انرژی های فسیلی برای توسعه انرژی های نو
سرمایه گذاری ۵۳۰۰ میلیارد دلاری در بخش انرژی تا ۲۰۳۵

افزایش سهم برق از قیمت تمام شده تولید | تکاپوی دارندگان انرژی های فسیلی برای توسعه انرژی های نو

امروزه حدود ۵۰ درصد از کل هزینه انرژی مصرف کننده، برای محصولات نفتی و ۳۵ درصد سهم برق است. اما پیش بینی ها حاکی از این است که این رویه برعکس شده و تا سال۲۰۳۵ سهم برق به ۵۰ و سهم نفت به ۲۵ درصد می رسد.

بازار، گروه آب و انرژی: طبق برآورد آژانس بین المللی انرژی تا سال ۲۰۳۵ سرمایه گذاری جهانی در بخش انرژی به ۵۳۰۰ میلیارد دلار می رسد که فقط ۳۰۰ میلیارد دلار آن مربوط به بخش فسیلی بوده و ۵۰۰۰ هزار میلیارد دلار مربوط به انرژی پاک است.

امروزه حدود ۵۰ درصد از کل هزینه انرژی مصرف کننده، برای محصولات نفتی و ۳۵ درصد دیگر صرف برق است. در انتقال سریع انرژی، این مکان‌ها با هم عوض می‌شوند. تا سال ۲۰۳۵، در سناریوی NZE، سهم برق از کل هزینه های انرژی به ۵۰ درصد از کل افزایش می یابد، در حالی که نفت به ۲۵ درصد کاهش می یابد


امروزه حدود ۵۰ درصد از کل هزینه انرژی مصرف کننده، برای محصولات نفتی و ۳۵ درصد دیگر صرف برق است.
در انتقال سریع انرژی، این مکان‌ها با هم عوض می‌شوند و قیمت برق را به معیاری کلیدی برای مقرون به صرفه بودن برای اکثر مصرف‌کنندگان تبدیل می‌کنند. تا سال ۲۰۳۵، در سناریوی NZE، سهم برق از کل هزینه های انرژی به ۵۰ درصد از کل افزایش می یابد، در حالی که نفت به ۲۵ درصد کاهش می یابد.

صدر نشین های سرمایه گذاری در حوزه تجدید پذیرها کدامند؟

پیش بینی ها در مورد افزایش سهم تجدید پذیرها از تولید برق جهان باعث سرمایه گذاری های متعددی از سوی کشورهای مختلف در این صنعت شده است. آمارها نشان می دهد که آمریکا، چین و هند بزرگ‌ترین کشورهای تولیدکننده تجهیزات و برق پاک هستند. در اتحادیه اروپا آلمان در صدر است.

شاید اگر شما ۱۰ سال پیش بحث توسعه تجدیدپذیرها را مطرح می‌کردید، کارشناسان می‌گفتند؛ عمدتاً کشورهایی به دنبال احداث نیروگاه تجدیدپذیر اعم از خورشیدی و بادی (چون ویژه هستند) هستند، که یا دسترسی به منابع فسیلی ندارند یا کمتر دسترسی دارند. چون آنها مجبور هستند انرژی‌های مورد نیاز خود را تامین کنند به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر رفته‌اند. اما اکنون وقتی به کشورهایی که دارند نیروگاه‌های انرژی تجدیدپذیر را توسعه می‌دهند، نگاه می‌کنیم، یکسری از کشورها از جمله عربستان، قطر، امارات و... حتی کشورهای اروپایی را می‌بینیم که منابع فسیلی فراوانی دارند. برنامه‌های در دست اجرا و توسعه‌ای این کشورها برای دسترسی و دریافت انرژی چنان وسیع و اعدادی که قرار است تولید کنند آنقدر بزرگ است که حیرت‌انگیز به نظر می‌رسد.

قطر هم یکی از بزرگ‌ترین نیروگاه‌های خورشیدی خاورمیانه را می‌سازد. نیروگاه ۸۰۰ مگاواتی «الخرسه» در غرب دوحه در کشور قطر به بهره‌برداری رسید که یکی از بزرگ‌ترین نیروگاه‌های خورشیدی در منطقه است. این نیروگاه در مساحت ۱۰ کیلومترمربع احداث شده، حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار پنل خورشیدی را در خود جای داده و مجهز به فناوری دنبال‌کننده حرکت خورشید از شرق به غرب است.

با توجه به مزایای بی‌شمار انرژی خورشیدی، ساخت نیروگاه‌های جدید خورشیدی در جهان رشد بسیار بالایی داشته است. علاوه بر این مزرعه خورشیدی سین کیانگ در چین به تازگی با ظرفیت پنج گیگاوات (پنج هزار مگاوات) به بزرگ‌ترین مزرعه خورشیدی جهان تبدیل شده است. عربستان سعودی از ابتدای سال جاری ۲۰۲۴ پروژه‌های تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر را با ظرفیت سالانه ۲۰ گیگاوات، بسته به رشد تقاضا برای برق در دست اجرا دارد تا ظرفیت کلی تولید را تا سال ۲۰۳۰ به ۱۰۰ تا ۱۳۰ گیگاوات برساند. بخش اعظم پروژه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر اعلام‌شده از نظر تعداد، با تامین مالی صندوق توسعه ابوظبی (ADFD) در کشورهای جزیره‌ای اقیانوس آرام اجرا شده‌اند که شامل ۱۱ پروژه انرژی تجدیدپذیر به ارزش ۵۰ میلیون دلار است.

مساحت چهارمیلیون‌هکتاری کویر لوت در ایران ظرفیت راه‌اندازی سه میلیون مگاوات برق خورشیدی را دارد که با این ظرفیت برق کل خاورمیانه را می‌توان تامین کرد

در ایران هم مسولین مدعی اند که برنامه ریزی های متعددی برای افزایش ساخت نیروگاه های تجدید پذیر صورت گرفته است. طبق وعده های داده شده برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی نیروگاه‌های تجدیدپذیر صورت گرفته تا حدود ۱۲ هزار و ۶۰۰ مگاوات برق از این نیروگاه‌ها استحصال شود. البته نباید فراموش کرد که ایران بیش از این ظرفیت دارد. برای مثال مساحت چهارمیلیون‌هکتاری کویر لوت در ایران ظرفیت راه‌اندازی سه میلیون مگاوات برق خورشیدی را دارد که با این ظرفیت برق کل خاورمیانه را می‌توان تامین کرد.

کد خبر: ۳۰۱٬۹۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha