۱۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۹
دریافت جرائم تخریب تالاب «اینچه» از بهره بردار ید| یکی از واحد ها هنوز از روش تخلیه استفاده می کند
مدیر کل محیط زیست گلستان:

دریافت جرائم تخریب تالاب «اینچه» از بهره بردار ید| یکی از واحد ها هنوز از روش تخلیه استفاده می کند

گرگان- کنعانی، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گلستان گفت: در حال پیگیری جرائم تخریب این تالاب هستیم زیرا دو واحد بهره بردار ید ۴۰۰ میلی لیتر در ثانیه پساب تولید و به این تالاب تخلیه می کردند.

محمدرضا کنعانی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: تا قبل از سال ۹۸ برای ۱۶ پهنه به منظور اکتشاف ید در گلستان مجوز صادر شده بود که دو پهنه در سال ۱۳۸۷و ۱۳۹۷ مجوز بهره برداری گرفته و مشغول بهره برداری ید بودند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان افزود: در حال حاضر تنها دو مجموعه که دارای مدیریت واحد بهره بردار ید هستند بخشی از ید کشور را تولید و مازاد آن را صادر می کنند.

وی گفت: تا سال ۱۳۹۸ واحدهای بهره بردار مشمول عوارض آلایندگی نشده بودند، بهره داری انجام داده و پساب را تخلیه می کردند و مشمول هیچ جریمه ای هم نبودند.

وی ادامه داد: با وجود اینکه در مجوز بهره برداری شرکت کانسار خزر ذکر شد که حق تخلیه پساب به تالاب را ندارد اما اینکار را انجام داد و جریمه ای هم به این مجموعه تعلق نگرفت.

کنعانی افزود: در ابتدای راه جلوی توسعه این بهره برداری ها گرفته شد و بعد از آن بر روی شرکت های بهره بردار و دارای مجوز متمرکز شدیم و مشمول جرائم آلایندگی شدند، همچنین از ۱۶ مجموعه ای که مجوز بهره برداری گرفتند تنها اکسیر ید در حال بهره برداری است و سایر مجموعه ها فعالیتی ندارند.

از تخلیه پساب به تالاب اینچه جلوگیری کردیم

وی بیان کرد: در قدم بعدی از تخلیه پساب به تالاب اینچه جلوگیری کردیم و در حال پیگیری جرائم تخریب این تالاب هستیم زیرا دو واحد بهره بردار ید ۴۰۰ میلی لیتر در ثانیه پساب تولید و به این تالاب تخلیه می کردند.

مدیر کل محیط زیست گلستان با بیان اینکه طبق مصوبه شورای برنامه ریز پساب باید بجای تخلیه در طبیعت به اعماق زمین تزریق شود، گفت: همچنین در سازمان محیط زیست این طرح مصوب و پیگیری های لازم انجام شد، در همین راستا سایت تزریق راه اندازی و از فروردین ماه سال گذشته یکی از مجموعه های بهره برداری ۱۰۰درصد پساب خود را به اعماق زمین تزریق می کند و از لیست صنایع آلاینده خارج شده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گلستان با بیان اینکه میزان بهره برداری این مجموعه براساس میزان تزریق پساب آن تنظیم شده است، افزود: این مجموعه ماهانه تحت پایش قرار می گیرد اما یکی دیگر از واحد های بهره برداری همچنان از روش تخلیه استفاده کرده و به جرائم این مجموعه اضافه می شود که این واحد نیز باید مساله پسآب خود را حل کند.

وی در خاتمه با تاکید به اینکه تنها روش مدیریت پساب واحدهای بهره بردار ید تا به امروز تزریق است، بیان کرد: طبق مطالعات دانشگاه گلستان روش دیگر تبخیر مکانیکی پساب است اما چون مناسب بودن استفاده از این روش هنوز برای ما محرز نیست اجازه استفاده از آن را به این مجموعه ها نداده ایم.

کد خبر: ۳۰۱٬۹۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha