۱۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۹
اقتصاد مردم ایلام به بلوط گره خورده است| تخریب جنگل ها چالش اصلی
بازار گزارش می دهد؛

اقتصاد مردم ایلام به بلوط گره خورده است| تخریب جنگل ها چالش اصلی

ایلام-بخش زیادی از اقتصاد مردم ایلام به جنگل های بلوط وابسته است، اما همین جنگل ها به دلایل مختلف با چالش تخریب مواجه هستند.

بازار؛ روه استان ها:جنگل های بلوط استان ایلام سال‌ها است که حال و روز خوشی ندارد و حفاظت، غنی‌سازی و احیای آن‌ها با وجود اهمیت این سرمایه ملی مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

بلوط، این درخت همیشه سبز که نماد رایج استقامت و قدرت به شمار می رود، امروزه در بسیاری از کشورها به عنوان درخت ملی انتخاب شده و همواره از اهمیت بالایی برخوردار است؛ در کشور ما نیز درختان بلوط قدمتی بیش از ۵۰۰۰ سال دارند و به عنوان میراثی از نیاکان ما دارای ارزش بسیاری می باشند.

این میوهٔ گرمسیری که سرشار از کربوهیدرات و آنتی‌اکسیدان است و به واسطه داشتن کالری پایین به عنوان یک مکمل غذایی مفید برای رژیم غذایی در نظر گرفته می‌شود، بیشتر در منطقه زاگرس می‌روید و یکی از مهم ترین و فراوان ترین درختان موجود در این منطقه است.

استان ایلام به عنوان یکی از استان های زاگرس نشین از این نعمت خدادادی برخوردار بوده، به گونه های که جنگل های بلوط استان ایلام به علت زیبایی و قدمت خود یکی از جاذبه های گردشگری به شمار می‌روند که برای گردشگران دارای جذابیت بالایی است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان ایلام: در سال‌های اخیر با اقدامات مقابله‌ای و حفاظتی نظیر احیای جنگل‌ها، حذف درختان خشکیده، احیای درختان آسیب‌دیده، مبارزه با آفات، نهال‌کاری و موارد دیگر میزان خشیکدگی درختان استان نسبت به گذشته کاهش یافته است

با این حال درختان بلوط در استان ایلام این روزها حال روز خوشی ندارند و به علت عوامل متعدد همچون آتشسوزی، قطع بی رویه درختان، وجود ریزگردها، عدم غنی سازی و احیا در حال تخریب و نابودی هستند.

نقش و اهمیت جنگل های بلوط زاگرس

اکرم رستگاری کارشناس محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: جنگل‌های بلوط زاگرس نقش ارزنده‌ای در تغذیه آب‌های زیر زمینی، پایداری کشاورزی، حفاظت خاک و کنترل سیل دارند؛ از طرفی دیگر نیز همه قسمت‌های یک درخت بلوط در صنایع مختلف کاربرد خاص خود را دارد و از نظر ارزش غذایی و دارویی دارای اهمیت بسیار زیادی است که همین امر موجب شده درختان بلوط همواره مورد طمع سودجویان قرار گیرند.

اقتصاد مردم ایلام به بلوط گره خورده است| تخریب جنگل ها چالش اصلی

وی افزود: بهره‌برداری بالای جوامع محلی از این جنگل‌ها به روش‌های مختلف و سرشاخه‌زنی برای تهیه خوراک دام، چرای بی‌رویه دام‌ها، قاچاق چوب، تهیه ذغال، آتش‌سوزی و حتی ریزگردهای خارجی همه بخشی از چالش‌ها و آسیب‌هایی بوده که در حال حاضر متوجه جنگل‌های زاگرس بوده و باعث شده زادآوری در این جنگل‌ها ضعیف و به سمت پیری پیش بروند که این امر تهدیدی بسیار جدی برای جنگل های بلوط در استان ایلام محسوب می‌شود.

رستگاری با اشاره به اینکه درختان در استان از اهمیت بالایی نزد مردم برخوردارند، بیان کرد: مردم استان در مواقعی که جنگل‌ها دچار آتش‌سوزی شده‌اند نقش بسیار مهمی در حفاظت از این جنگل‌ها و خاموش کردن حریق داشته‌اند، اما حفاظت از جنگل های بلوط استان ایلام نیازمند همکاری دوسویه مردم و مسئولان و اخذ تدابیر کاربردی می باشد که باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

تخریب جنگل های بلوط ایلام

علی نجفی‌فر رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: از گذشته تا کنون از جنگل‌های بلوط زاگرس به خاطر نقش مهمی که در چرخه آب و خاک کشور ایفا می‌کنند به عنوان یک سرمایه بسیار ارزشمند یاد می‌شود، سرمایه‌ای به قدمت پنج هزار و ۵۰۰ سال که رد و سال‌ها است اقتصاد و معیشت مردم منطقه را به خود گره زده اند.

وی با بیان اینکه بلوط، یکی از مهمترین و فراوان ترین درختان موجود در منطقه زاگرس است که بخشی از آن هم در استان ایلام واقع شده، افزود: متاسفانه در سنوات اخیر به علت تغییرات اقلیمی، فشار و فعالیت عامل انسانی بر طبیعت، کمبود رطوبت خاک در ماه‌های گرم سال و بافت خاک با معضل زوال درختان بلوط استان مواجه بوده ایم، به گونه ای که در سال های ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۲ وسعت جنگل‌های استان ۲۶ هزار و ۷۳ هکتار به علت تخریب یا خشکیدگی کاهش یافت.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان ایلام در پایان گفت: با این حال در سال‌های اخیر با اقدامات مقابله‌ای و حفاظتی نظیر احیای جنگل‌ها، حذف درختان خشکیده، احیای درختان آسیب‌دیده، مبارزه با آفات، نهال‌کاری و موارد دیگر میزان خشیکدگی درختان استان نسبت به گذشته کاهش یافته است.

با توجه به روند روزافزون تخریب جنگل‌ها و بیم نابودی گونه‌های با ارزش بلوط، الزامیست مردم و مسئولان مربوطه تمام توان خود را جهت حفاظت از جنگل های زیبای بلوط در استان ایلام به کار گیرند.

کد خبر: ۳۰۱٬۹۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha