۱۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۴
 نهنگ ها بیت کوین را می بلعند؟  | بیم ها و امید در دهه آینده بیت کوین
بیت کوین در دهه آینده در کانون توجه باقی خواهد ماند؟

 نهنگ ها بیت کوین را می بلعند؟  | بیم ها و امید در دهه آینده بیت کوین

انتظارات برای بیت کوین در سال ۲۰۰۹ بلندپروازانه بود، زیرا امید می رفت که بازارها را متحول کند، اما واقعیت کاملا برعکس بود.

بازار، گروه جهان: سال‌های ابتدایی رمزارزها شاهد آشفتگی‌های بزرگی بودند و به دلیل خطرات مرتبط با آن‌ها مورد انتقادات قابل توجهی قرار گرفتند و ارزها در دهه دوم زندگی خود نتوانستند از دایره نوسانات و عدم قطعیت‌ها خارج شوند.

ممکن است برای پیش بینی اینکه در ده سال آینده چه اتفاقی خواهد افتاد خیلی زود باشد، اما برخی سناریوهای احتمالی برای آینده بیت کوین را می توان بررسی کرد که در ادامه به استناد مطلبی از اینوستوپدیا بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

آینده بیت کوین

بیت کوین با چالش های زیادی مواجه است که مانع از گسترش گسترده آن می شود، به ویژه مسائل مربوط به تمرکززدایی، مقیاس پذیری و امنیت.

واقعیت غیر قابل انکار این است که در ابتدا بیت کوین نوید دهنده کاهش قدرت دولت ها بود زیرا یکی از سه مولفه اصلی یعنی پول، نیروی نظامی و عقاید و فرهنگ به عنوان ابزار حکمرانی را تضعیف می کرد. اما به فراخور همین امید که لابه لای بیم مقبولیت در بین افراد پنهان شده بود، به تدریج دولت ها را واداشت تا با استفاده از اصل فراوانی افزایش عرضه و تنوع سازی ارز رمزها تا حدودی این چشم انداز ترسیم شده را برهم بریزند و در کنار این بانک های مرکزی کشورهای مختلف در سراسر جهان دست به کار شدند تا ارز رمز خود را که بر پول ملی شان میخ کوب شده بود، اراده بدهند. چین یکی از این کشورها بود که به رغم فعالیت چشمگیر در بخش استخراج و فروش ماینرها ارز رمز ملی خود را کلید زد، طرح های مختلفی نیز از جمله در خاورمیانه توسط عربستان و امارات کلید خورد. در مقابل توسعه دهندگان بیت کوین سخت تلاش کردند و می کنند تا راه حل هایی برای این چالش ها بیابند، اما تلاش های انجام شده تاکنون نتایج ملموسی به همراه نداشته است.

عدم تمرکز

هنگامی که در مورد فناوری بلاک چین و ارزهای دیجیتال صحبت می شود، مفهوم غیرمتمرکز اساساً به توزیع مالکیت ارز دیجیتال بین افراد و طرف های مختلف و همچنین به توزیع ساختار جغرافیایی بلاک چین اشاره دارد به عبارت دیگر، تمرکززدایی به این موضوع می‌پردازد که چه کسی بیشترین سهم را از ارزهای دیجیتال دارد و سوابق تراکنش‌ها در کجا ذخیره می‌شوند.

بازار شاهد افزایش خرید بیت کوین توسط موسسات و شرکت های بزرگ بوده است که این سوال را در مورد اینکه سیستم تا چه حد می تواند شخصیت غیرمتمرکز خود را در دراز مدت حفظ کند، ایجاد می کند

ارز دیجیتال

همان طور که اشاره شد، بیت کوین به عنوان یک سیستم غیر متمرکز طراحی شده است که تحت کنترل هیچ نهاد مرکزی یا دولتی نیست و هدف آن توزیع عادلانه قدرت بین همه کاربران و محافظت از ارز در برابر دستکاری و دخالت خارجی است؛ با این حال، اخیراً بازار شاهد افزایش خرید بیت کوین توسط موسسات و شرکت های بزرگ بوده است که این سوال را در مورد اینکه سیستم تا چه حد می تواند شخصیت غیرمتمرکز خود را در دراز مدت حفظ کند، ایجاد می کند.

بیت کوین هنوز به طور گسترده در بازار در دسترس است، اما با توجه به اینکه به عنوان یک ابزار سرمایه گذاری با بازده بالقوه در نظر گرفته می شود، انتظار می رود که نهادهای بزرگ به مرور زمان سهم بیشتری از عرضه کل این ارز دیجیتال را به دست آورند.

بنابراین بیت کوین ممکن است تمرکز بیشتری روی تعداد کمی از دارندگان داشته باشد و توزیع گسترده مالکیت را کاهش دهد به عبارت بهتر ممکن است با ادامه این روند نهنگ های بازار بیت کوین را ببلعند و در خود جای دهند

بیت کوین و بلاک چین

پیش بینی می شد که فناوری بلاک چین بیت کوین به طور گسترده ای در بین مردم گسترش یابد و همه را قادر سازد در این انقلاب فناوری شرکت کنند اما افزایش شهاب‌سنگ ارزش ارز دیجیتال، ظهور مزارع عظیم ماینینگ را تحریک کرد و این پیشرفت، مشارکت موثر افراد عادی در این فرآیند را دشوار می‌کرد و کنترل بازار معدن در دستان این مزارع غول‌پیکر متمرکز شد.

چالش های رشد

گسترش بلاک چین نشان‌دهنده افزایش یا کاهش توانایی آن برای پردازش تعداد تراکنش‌ها به طور همزمان است، اما محدودیت‌های سخت‌گیرانه اعمال‌شده برای استخراج بیت‌کوین که جامعه و توسعه‌دهندگان آن به شدت به آن پایبند هستند، مانع از پردازش تمام تراکنش‌ها توسط بلاک‌چین می‌شود.

شبکه بیت کوین از محدودیت هایی در توانایی پردازش تعداد زیادی تراکنش در ثانیه رنج می برد که منجر به هزینه های بالای تراکنش و زمان انتظار طولانی می شود برای غلبه بر این محدودیت‌ها، پیشنهادات زیادی بر اساس مفهوم لایه ۲ پدیدار شده است، اما این راه‌حل‌ها اغلب نیازمند قربانی کردن برخی از ویژگی‌های اساسی شبکه هستند.

شبکه لایتنینگ وعده می دهد که بار عمده تراکنش های شبکه بیت کوین را متحمل شود؛ با این حال این رویکرد نگرانی‌های زیادی را در مورد کاهش امنیت و تمرکززدایی شبکه بیت‌کوین ایجاد می‌کند، علاوه بر این، هدف این شبکه کاهش هزینه‌ها و سرعت بخشیدن به عملیات پردازش بود، اما استفاده واقعی آن‌ها را برآورده نکرده است.

امنیت همیشه دغدغه اصلی سرمایه گذاران و دارندگان ارزهای دیجیتال بوده است، به طوری که دارندگان بیت کوین هنوز هدف اصلی برای کلاهبرداری های مداوم و تلاش های هک هستند

مسائل امنیتی

امنیت همیشه دغدغه اصلی سرمایه گذاران و دارندگان ارزهای دیجیتال بوده است، به طوری که دارندگان بیت کوین هنوز هدف اصلی برای کلاهبرداری های مداوم و تلاش های هک هستند.

پلتفرم‌های DeFi و شرکت‌هایی که کلیدهای خصوصی را از طرف مشتریان خود مدیریت می‌کنند. برجسته ترین اهداف مورد هدف این کلاهبرداران هستند. اگرچه فناوری بلاک چین از امنیت بالایی برخوردار است، اما آسیب‌پذیری‌ها معمولاً در برنامه‌ها و رابط‌هایی است که به آن متصل می‌شوند.

حملات باج‌افزاری یکی از رایج‌ترین روش‌های کلاهبرداری برای سرقت ارزهای دیجیتال هستند و انتظار می‌رود که همچنان در صدر فهرست تهدیدها قرار بگیرند.

تحولات نظارتی

پایگاه سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به ارزهای دیجیتال پس از اینکه صندوق‌های قابل معامله در مبادلات امکان معامله با بیت‌کوین را فراهم کردند، به طور قابل توجهی گسترش یافته است که ممکن است راه‌اندازی وجوه مشابه برای سایر ارزها و دارایی‌های دیجیتال را تشویق کند با این حال پیش بینی اینکه چه قوانینی بر این بخش در ده سال آینده حاکم خواهد شد، دشوار است زیرا مواضع نظارتی دائما در حال تغییر هستند.

احکام اخیردادگاه، مانند پرونده کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده علیه ریپل، نشان می دهد که طبقه بندی ارزهای دیجیتال به عنوان اوراق بهادار به شرایط فروش بستگی دارد و دادگاه دیگری تشخیص داد که تجارت داخلی ارزهای دیجیتال مشمول قوانین اوراق بهادار است.

می‌توانیم از این مفاد و سایر مفاد استنباط کنیم که محیط تنظیم ارزهای دیجیتال دست کم در آینده نزدیک بی‌ثبات خواهد ماند و پیش‌بینی روندهای آینده را برای سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها دشوار می‌کند.

خط پایین

عدم قطعیت در مورد آینده بیت کوین به عنوان یک ابزار سرمایه گذاری وجود دارد اما همین خصیصه نیز باعث می شود تا به جذب سرمایه گذارانی که ریسک های بالا را می پذیرند ادامه دهند، از سوی دیگر انتظار می‌رود که پروتکل های مربوط به بیت‌کوین شاهد پیشرفت‌های مستمری برای ارتقای کارایی و امنیت آن شود اگرچه هیچ اتفاق نظری در مورد آینده ارزهای دیجیتال و زنجیره بلوک وجود ندارد، اما در دهه آینده و در میان نوسانات سریع و تغییرات مداوم، آنها همچنان در کانون توجه جهانیان باقی خواهند ماند.

کد خبر: ۳۰۱٬۹۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha