۱۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۹
اظهارات ضد و نقیض از آزادسازی بهای بلیت هواپیما| ماجرای زمینگیری عمدی هواپیماها پایان یافت!
«بازار» گزارش می دهد

اظهارات ضد و نقیض از آزادسازی بهای بلیت هواپیما| ماجرای زمینگیری عمدی هواپیماها پایان یافت!

در حالیکه رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از کاهش نیافتن بهای بلیت هواپیما انتقاد می کند دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی می گوید برخی مسیرها تا یک پنجم قیمت کاهش یافته اند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: دیوان عدالت اداری در ۳۰ خرداد ماه امسال حکم نهایی خود مبنی بر عدم دخالت دولت در قیمت گذاری بلیت هواپیما را ابلاغ کرد و ماجرای اختلاف بر سر این موضوع که در برنامه پنجم توسعه به آن اشاره شده بود میان ایرلاین ها و سازمان هواپیمایی آغاز شد.

اگر چه ایرلاین ها و شرکتهای هواپیمایی معتقد هستند که دخالت دولت در قیمت گذاری بلیت هواپیما مربوط به برنامه پنجم توسعه بوده است و دیگر نباید به این موضوع یعنی قانون برنامه پنجم توسعه استناد کرد اما مقامات دولتی به خصوص سازمان هواپیمایی کشوری اعلام می کند که عالی ترین مرجع نرخگذاری بلیت هواپیما، شورای عالی هواپیمایی است.

سازمان هواپیمایی کشوری از زبان رئیس این سازمان معتقد است که شورای عالی هواپیمایی قیمت گذاری می کند و انتظار ما این است چون حوزه ایمنی و امنیت است و حوزه بسیار مهمی که بتوانیم توسعه شبکه پروازی بدهیم باید نرخ بلیت هواپیما توسط شورای عالی هواپیمایی تعیین و واقعی شود.

اما در این میان مردم منتظر هستند بدانند که واقعیت این ماجرا چیست؟ آیا دعوای ایرلاین ها و سازمان هواپیمایی کشوری به نفع مردم تمام خواهد شد و یا اینکه در این میان تنها ایرلاین ها ذینفع خواهند بود؟

اظهارات ضد و نقیض از آزادسازی بهای بلیت هواپیما| ماجرای زمینگیری عمدی هواپیماها پایان یافت!

محمد محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به این پرسش که دو ماه است که قیمت دستوری بلیت هواپیما منتفی شده است و انجمن شرکتهای هواپیمایی اعلام می کند که با لغو دستوری تعیین قیمت بلیت هواپیما هم تعداد پروازها بیشتر شده و هم قیمت ها کاهش یافته است؟ آیا واقعا بهای بلیت هواپیما کاهش داشته است؟ گفت: بهای بلیت هواپیما کاهش نیافته است. اقتصاد هوانوردی موضوع مهم صنعت هوایی در کل دنیا است و از این موضوع نمی توان چشم پوشی کرد. یعنی اگر اقتصاد معیوبی داشته باشید حتما آسیب خواهید دید.

وی ادامه داد: اما نکته ای که بسیار حائز اهمیت است این است که شورای عالی هواپیمایی بر اساس ماده ۶ قانون هواپیمایی کشوری عالی ترین مرجع نرخ گذاری است و تمام مولفه ها و ملاحظات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و امنیتی را در نظر می گیرد. چرا که اعضای آن جلسه اعضایی هستند که از چند وزارتخانه تشکیل می شوند و برای تعیین قیمت بلیت هواپیما تصمیم می گیرند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری یادآوری کرد: نظر عالی ترین مرجع نرخگذاری بلیت هواپیما(شورای عالی هواپیمایی) امروز به این است که سرکوب و رها شدگی قیمت غلط است. قانونگذار راهی به نام شورای عالی هواپیمایی گذاشته است. شورای عالی هواپیمایی قیمت گذاری می کند و انتظار ما این است چون حوزه ایمنی و امنیت است و حوزه بسیار مهمی که بتوانیم توسعه شبکه پروازی بدهیم باید نرخ بلیت هواپیما واقعی شود.

اما این اظهارات از سوی مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی رد شده و معتقد است که تعیین قیمت بلیت هواپیما از سوی شورای عالی هواپیمایی مربوط به برنامه پنجم توسعه می باشد و اگر دولت قصد دارد باز هم به تعیین قیمت دستوری روی بیاورد باید آنرا در برنامه هفتم توسعه مجددا بگنجاند و یا در مجلس شورای اسلامی آنرا به قانون تبدیل کند.

از این سو محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر شورای عالی هواپیمایی نمی تواند قیمت بلیت هواپیما تعیین کند؟ گفت: نکته و استنباط سازمان هواپیمایی از رای دیوان عدالت اداری این است که شورای عالی هواپیمایی حذف شدنی نیست. امروز لایحه ای از سمت دولت در حال ارائه شدن است که این اتفاق نیافتد که به رای شورای عالی هواپیمایی استناد کنیم و شورای عالی هواپیمایی وارد قیمت گذاری با تعرفه ها شود.

اظهارات ضد و نقیض از آزادسازی بهای بلیت هواپیما| ماجرای زمینگیری عمدی هواپیماها پایان یافت!

مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی در این خصوص می گوید: مزیتی که آزادسازی بهای بلیت هواپیما برای افرادی که از حمل و نقل هوایی برای سفر استفاده می کنند داشته این بوده است که اولا دست عوامل بازار سیاه کوتاه شود و اینکه بهای بلیت در برخی مسیرها به یک پنجم کاهش داشته است.

وی با اشاره به اینکه با آزادسازی بهای بلیت هواپیما، فروش بلیت توسط ایرلاین ها صورت می گیرد و درآمد حاصل از آن وارد شرکت ها شده و موجب افزایش کیفیت خدمات و تعداد ناوگان می شود گفت: با آزادسازی بهای بلیت هواپیما متقاضیان در هر زمان که برای خرید بلیت به سایت ها مراجعه می کنند بلیت هواپیما برای مسیرهای مختلف وجود دارد.

اسعدی سامانی ادامه داد: قبل از اینکه دیوان عدالت اداری دستوری بودن بهای بلیت هواپیما را لغو و آزادسازی بهای بلیت هواپیما را ابلاغ کند دسترسی مردم و زمان انتظار برای تهیه و خرید بلیت هواپیما در برخی مواقع به ۲۰ تا ۳۰ روز می رسید اما الان متقاضیان بعد از آزادسازی بهای بلیت هواپیما می توانند در لحظه اقدام به خرید بلیت کنند.

اظهارات ضد و نقیض از آزادسازی بهای بلیت هواپیما| ماجرای زمینگیری عمدی هواپیماها پایان یافت!

حال سوال این است که آیا با آزادسازی بلیت هواپیما ماجرای زمینگیری عمدی هواپیماها نیز بر طرف خواهد شد؟

دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی در پاسخ به این پرسش که آیا آزادسازی بهای بلیت هواپیما بر کاهش هواپیماهای زمینگیر نیز می تواند تاثیر مثبتی داشته باشد؟ می گوید: بخش عمده هواپیماهای زمینگیر به خاطر اعمال قیمت های دستوری بلیت هواپیما بوده است به تدریج با رای دیوان عدالت اداری خیلی از هواپیماهای زمینگیر هم وارد خط شده و اقدام به پرواز می کنند. امید است تا پایان سال جاری تعداد قابل ملاحظه ای هواپیمای زمینگیر که حدود ۴۰ هواپیما خواهد بود وارد مدار و پرواز شوند.

به نظر می رسد برای مشخص شدن وضعیت بهای بلیت هواپیما و کاهش بازار سیاه و اتمام ماجرای عمدی زمینگیر بودن هواپیماها منتظر ماند و دید آیا آزادسازی بهای بلیت در نهایت به نفع مردم و صنعت هوایی خواهد بود یا خیر؟

کد خبر: ۳۰۱٬۸۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha